Rostlaga eller byta kaross?

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
PuttePilot
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2017-12-10 21:03:40
Telefon: 0704853955
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1981
Location: Gävle
Contact:

Rostlaga eller byta kaross?

#1 Post by PuttePilot »

Hej!
Jag är väl vad man kan kalla ny på forumet! Jag har dock varit medlem ett litet tag. Måste nog börja med bakgrunden till varför jag nu är medlem och otroligt glad 924-ägare. Börjar med att skylla på någon annan. En då 12-åring. Efter korta diskussioner, tillåtelse från hans mor och ett entusiastiskt påhejande av mig, som är allmänt motorintresserad, så hade vi kollat av blocket efter lämplig bil. Han hade fritt val av bil och Porsche visade sig klinga bäst för pengen. Villkor var egna pengar att köpa bilen för så skulle jag hjälpa till med transport.

Sagt och gjort, bil hittad och hemtagen. Turbo-bromsar, huv, låda, drivaxlar... och mängder med rost! Under året som vi grejat med bonusgrabbens bil råkade modellens tillkomst fånga mitt intresse och jag blev tvungen att köpa en jag med.

Så. Med andra ord har jag nu skyllt på en underårig att jag blivit med en Porsche 924 som visar sig vara vääääldigt underhållande för pengen och tacksam att skruva.

Men nu till frågan i rubriken: Den bil (-79) grabben köpte har massa godis i form av turbo-delar men är tämligen trött i plåten. Har nyligen köpt på oss en -77a som är tom, för att kapa plåten ur. Men SEN fick jag en brilliant idé att flytta allt till 77an från 79an... Men dessa karosser skiljer sig åt. Frågan blir då om det går att flytta över rubbet(vansinnesjobb, jag håller med) eller blir det patrull på grund av skillnader i karosserna, om det finns några?

Hitintills har detta forum undervisat, hänvisat och inspirerat! Tack för all kunskap och erfarenhet ni fyllt 944sverige med!

//Putte

User avatar
safe
Addict
Posts: 1422
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rostlaga eller byta kaross?

#2 Post by safe »

Förutom att det är olagligt att byta kaross (Flytta chassienummer) så är det ett bra sätt att få en fin bil. Åtminstone jag har svårt att bulta tillbaka en rostig och skitig bit på bilen. För du måste flytta allt, bakaxel, torsionsrör (tror jag), all hjulupphängning (om du vill få med turbogrejerna).
Du kan få ett underrede på bilen i nyskick!

Å andra sidan kan det vara ett kul projekt att rost laga också, om man gör det på riktigt för att lära sig. Man behöver inte skära bitar ur en annan bil, det går att banka till plåt, skära, svetsa, slipa egna reparationspaneler.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

PuttePilot
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2017-12-10 21:03:40
Telefon: 0704853955
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1981
Location: Gävle
Contact:

Re: Rostlaga eller byta kaross?

#3 Post by PuttePilot »

Kul med lite respons!
Jo, jag vet att flytta chassinummer inte gillas av lagens långa arm och karossen i fråga har faktiskt kvar sitt reg.nr. Så på den punkten känns det som vi är i hamn. :D Men då kvarstår beslut att antingen rostlaga eller inte. Tanken var att det skulle vara lärorikt med rostlagning och allt annat som kommer på vägen men jag har aldrig varit på så här djupt vatten med en bil förut. Därför slog tanken mig att köpa en bättre begagnad kaross istället. Dock vet jag inte om det är några skillnader mellan en 77a och 79a med infäatningar och dyligt.

Jag är nog mer trygg i teori på många bitar i detta projekt men antar att det är bara till att välja en väg och sen kasta sig ut! En av fördelarna jag räknar med är att alla bitar som skulle flyttas från en kaross till den andre är just möjligheten till renovering av dessa. Bra bieffekt kan man säga...

Thomas Krüger-Monsen
S-Poster
Posts: 93
Joined: 2005-11-09 12:22:57
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: Rostlaga eller byta kaross?

#4 Post by Thomas Krüger-Monsen »

PuttePilot wrote:Hej!
Jag är väl vad man kan kalla ny på forumet! Jag har dock varit medlem ett litet tag. Måste nog börja med bakgrunden till varför jag nu är medlem och otroligt glad 924-ägare. Börjar med att skylla på någon annan. En då 12-åring. Efter korta diskussioner, tillåtelse från hans mor och ett entusiastiskt påhejande av mig, som är allmänt motorintresserad, så hade vi kollat av blocket efter lämplig bil. Han hade fritt val av bil och Porsche visade sig klinga bäst för pengen. Villkor var egna pengar att köpa bilen för så skulle jag hjälpa till med transport.

Sagt och gjort, bil hittad och hemtagen. Turbo-bromsar, huv, låda, drivaxlar... och mängder med rost! Under året som vi grejat med bonusgrabbens bil råkade modellens tillkomst fånga mitt intresse och jag blev tvungen att köpa en jag med.

Så. Med andra ord har jag nu skyllt på en underårig att jag blivit med en Porsche 924 som visar sig vara vääääldigt underhållande för pengen och tacksam att skruva.

Men nu till frågan i rubriken: Den bil (-79) grabben köpte har massa godis i form av turbo-delar men är tämligen trött i plåten. Har nyligen köpt på oss en -77a som är tom, för att kapa plåten ur. Men SEN fick jag en brilliant idé att flytta allt till 77an från 79an... Men dessa karosser skiljer sig åt. Frågan blir då om det går att flytta över rubbet(vansinnesjobb, jag håller med) eller blir det patrull på grund av skillnader i karosserna, om det finns några?

Hitintills har detta forum undervisat, hänvisat och inspirerat! Tack för all kunskap och erfarenhet ni fyllt 944sverige med!

//Putte
Det finns en engelsk firma vid namn som har en del delar til dessa bilarna, vil tro att dom även har til 924: classiccarpartsandpanels.co.uk/shop/porsche-944-wing-bottom-repair/

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users