Utdött forum - #944sverige

924/928/944/968
Message
Author
Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Utdött forum - #944sverige

#1 Post by Vidar9_4 »

Många har väl märkt av att forumet verkar vara väldigt lungt nu förtiden. Avsevärd skillnad från när jag böev medlem för 3 år sen. Tror det beror på att hela bilentusiastforumet förflyttats till instagram. Har själv sett flera forumsmedlemmar där så jag tänkte att vi kanske skulle kunna samlas under en hashtag. #944sverige förslagsvis? Finns 20 inlägg i dagsläget varav kag står väl för hälften... Tråkigt såklart att detta forum somnat in lite men det är ju bättre stt vi samlas där än ingenstans. Det är ju så löjligt mycket enklare att ladda upp högkvalitativa bilder där. Så vad tycks? Kan även nämna att jag går under instanamnet "grandporschepage" och jag följer tillbaka om ert konto är öppet och har övervägande porschecontent!

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#2 Post by Bathory »

Personligen så har jag inte instagram & har heller inget intresse utav att skaffa det.
Bättre att uppmana instagram folket att komma tillbaka & komma med förslag på förbättring utav forumet.
Vet inte vad som krävs för att det skall bli enkelt att ladda upp högupplösta bilder men om det handlar om en merkostnad så är jag övertygad att medlemmarna gärna bidrar med pengar.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#3 Post by Cédric »

Håller med om bilduppladdningen, den behöver akut fixas. Jag brukar sällan orka använda den pga filstorleksproblemet.

Men insta, FB eller liknande är ju helt ointressant för mig för det här ändamålet. Är med i en del grupper där och det handlar mer om att svara på samma fråga hela tiden och uppladdning av bilder.

Det jag tycker är fint med ett forum är att den kunskapen vi bygger upp här finns kvar, är sökbar och vi äger den själva. Det är ett helt annat koncept än ladda upp en bild då och då.

Men ja, forumet har rätt låg fart jämfört med för många år sen, hade gärna sett att forumet kunde utvecklas lite. Och att vi gemensamt funderar på vilka begränsningar som finns för användandet.

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#4 Post by Borken »

Håller med Cédric, insta och FB känns väldigt flyktigt, bättre att hålla infon på ett forum så att det blir sökbart och att bilder finns tillgängliga.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#5 Post by DLS »

Forumet blir alltid lite lugnare mitt i sommaren då andra har annat för sig. Sen är det så att många av oss som hängde jätte mycket här förut har fått familj o får prioritera annorlunda idag.
Själv så läser jag jämt på 944 Sverige, rennlist o diverse andra sidor + hänger i vissa FB grupper men insta känns bara för bildkåta.
Vill jag få reda på nått känns forumet mycket bättre.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#6 Post by Cédric »

DLS wrote:Forumet blir alltid lite lugnare mitt i sommaren då andra har annat för sig. Sen är det så att många av oss som hängde jätte mycket här förut har fått familj o får prioritera annorlunda idag.
Själv så läser jag jämt på 944 Sverige, rennlist o diverse andra sidor + hänger i vissa FB grupper men insta känns bara för bildkåta.
Vill jag få reda på nått känns forumet mycket bättre.
Absolut, det är inte bara forumet som aktiviteten är lugnare, det avspeglas även i uppslutningen på diverse träffar. Som sagt, många av hos har fått mycket annat i livet att stå i, bygga hus, småbarn å sånt. Men jag hoppas att det är fler än jag som är på gång igen :)

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#7 Post by skipper »

Insta är inget för mig! Visst är forumet lungt! Men det finns mycket information och kunnskap sammlat här! Jag vill gärna att forumet blir kvar.

Lasse

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#8 Post by Eddie Varvstopp »

Jag är lite velig faktiskt och mycket handlar om vilket syfte. Är det att ersätta vårt forum med insta tycker vad det är fel. Forumet är överlägset att sprida kunskap oavsett bilduppladning. Men att använda Instagram att marknadsföra forumet är en bra idé, kan jag tycka. Gillar insta just för bilderna men det suger så fort man vill veta något. FB försöker jag undvika i det längsta :roll:

F.ö. försöker jag bättra mig och bidra här på forumet. Som småbarnsförälder blir det inte möjlighet till samma aktivitet som tidigare. Är så glad för detta forumet och det finns helt klart en framtid :D

En rent subjektiv reflektion så verkar det vara någonting med tidsandan. Idag verkar mycket vara "titta vad jag gör/har, visst är jag duktig, visst önskar du att du hade det så bra som jag". Förr tyckte jag det var mer "titta vad jag gör/har, kan detta vara till hjälp för dig, har du också gjort detta-låt mig höra" . I alla fall en tanke om varför internet forum inte är lika populärt.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#9 Post by DLS »

Håller med dig helt Edvin.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#10 Post by Vidar9_4 »

Jag håller med er om att forumet absolut ska vara kvar. Menade väl mer att vi som har instagram kan börja använda #944sverige. Jag vet att det finns en hel del folk härifrån som har det. Dessutom är lättare för andra att hitta till transaxel om vi delar allt öppet under en hashtag. Sen hade jag väl en tanke om att det kanske är lättare att få ihop träffar genom instagram. Känns som att varje gång nån föreslår en träff här är det ingen som nånsin svarar. Och transaxelfolket kan väl inte skilja sig så mycket från resten av bilentusiasterna som jag tycket träffas hela tiden, inte minst luftkyldfolket.
Carspottingsidan har väl aldrig vart så tom som i år? Vi hae väl inte ens fyllt en sida och för några år sen var der väl uppåt 5-7 st/år.

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#11 Post by 944_Driver »

Styrkan i insta och FB är väl den att man har en app och det därför är väldigt enkelt att ladda upp en bild från telefonen. Det är mer eller mindre automatiskt. I övrigt är det väl inte mycket att glädjas åt.

Länge leve forumet som plattform!

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#12 Post by gtBen »

Jag tycker inte forumet är så dött, men nu är väl den tiden på året som har den lägsta aktiviteten.
Det ena utesluter heller inte det andra. Här skriver man och kan söka, på instagram lägger man upp bilder med några få knapptryck och ger respons till andra på nån enstaka sekund.
Idag verkar mycket vara "titta vad jag gör/har, visst är jag duktig, visst önskar du att du hade det så bra som jag". Förr tyckte jag det var mer "titta vad jag gör/har, kan detta vara till hjälp för dig, har du också gjort detta-låt mig höra" .
detta forumet är då inget skryt-forum! går det ens att skryta om en 924:a :mrgreen:

Tidsandan går mot att man inte orkar läsa så mycket, och bilder säger väldigt mycket. Gärna som grabbarna som lade upp 50 bilder i stöten när de mekat med sin 924.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#13 Post by maverick »

Insta som kunskapsbank är koskit, inget kan ersätta ett forum med sökbarhet.

Däremot är bilduppladdningen på forumet under all kritik.

Jag har dock inga problem att man har en 944sverige tagg för att mer spontant lägga upp bilder (någon "dagens bild" eller liknande finns inte här).

Söker man kunskap så kommer man hit.
MVH//Per

TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#14 Post by TomasJ »

Det finns på alla forum tyvärr, kanske kan man kalla det för någon form av forumdöd?

Anledningen är med stor sannolikhet Facebook och instagram tex.
Men den stora fördelen med forum är ju som många redan skrivit sökbarhet.
Försök att hitta ett ämne som du vet diskuterats för ett år sedan på Facebook.
Gämfört med att hitta det på vårat fina forum.

Vidare tycker jag att stämmningen i forum tenderar att vara mycket trevligare och det verkar finnas mycket mera genuin kunskap och hjälpsamhet på forum i stället för facebook/Instagram där folk mest verkar ha en besserwisser attityd och gillar att "gissa fram svar som många ser som sanningar.

Nä, tack vet jag forumets styrkor!

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Utdött forum - #944sverige

#15 Post by mojo158 »

Hej,

Jag är inte heller speciellt intresserad av FB eller instagram. Det flesta tycks dock ganska överens om det skulle vara ett lyft om vi kunde ladda upp bilder på enklare forumet. Vad skulle krävas för att göra en sådan förändring/förbättring? Förutom förändringar av forumets funktioner gissar jag att det kanske krävs större plats på Webhotellet? Vem har gjort sidan från början? Någon tidigare 944-entusiast eller ett inhyrt proffs? Eller är det rent av någon som fortfarande är aktiv på forumet?

/Staffan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users