Högtalarfråga.....

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Högtalarfråga.....

#1 Post by Peter O »

Hej,

Min 951 hade en gång i tiden "stora klangpaketet". Någon tidigare ägare har "uppgraderat" genom att bokstavligt talat klistra in ett nytt element inuti de små mellanregisterhögtalare som sitter under armstöden i dörrarna. De har inte varit inkopplade på länge och nu har jag helt enkelt tagit bort dem.

Men, vad säger ljudexpertisen här? Ska jag plugga igen hålen efter dessa, eller ger de ngn form av basreflexeffekt från tvåvägshögtalarna (5,25-tummare) som sitter precis bredvid?

När vi ändå pratar ljud, där bak hade ju klangpaketet runda högtalare och det ursprungliga 4 x 6-hålet är försett med adapter för att "bli runt". Originalhögtalarna är utbytta mot ngn 5,25 tums "no name" som inte sitter tätt monterade och inte låter speciellt bra. Så nu funderar jag på att antingen försöka fixa montaget bättre i förhoppningen att det i alla fall blir bättre, eller på att byta högtalare till 4 x 6:or av modernare snitt.
Vad rekommenderar expertisen? Kan kanske tillägga att jag inte är någon ljudentusiast så det blir inte tala om att lägga några jättepengar på detta. "Good enough"-lösningar som ger anständigt basljud är det som efterfrågas......

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users