Vad kostar en S2-motor idag?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad kostar en S2-motor idag?

#16 Post by Cédric »

Ska du köra bana så sätt dit en större setrabkylare eller liknande, alltid bra att hålla tempen nere. Glöm inte kedjespännaren också. Hade det varit min motor hade jag försökt byta slangar, tätningar osv som är jobbiga att komma åt på plats. Allt för att höja driftsäkerheten.

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Vad kostar en S2-motor idag?

#17 Post by MartinC »

Cédric wrote:Ska du köra bana så sätt dit en större setrabkylare eller liknande, alltid bra att hålla tempen nere. Glöm inte kedjespännaren också. Hade det varit min motor hade jag försökt byta slangar, tätningar osv som är jobbiga att komma åt på plats. Allt för att höja driftsäkerheten.
Tack för svar. Nä bankörning är inte planerad i dagsläget så originalprestanda duger på kyl o dyl. Ja hade tänkt passa på att fixa så mkt som möjligt (som är rimligt) medan den är ute. Inte börjat sätta mig in i allt som är ”bra att byta när man ändå är där och petar”. Blir nog en lång lista ;) Kopplingen ska jag in o gräva i iaf, har ändå en ny lamell liggande.
Är det något speciellt med kedjespännaren jag ska göra eller tänka på? Glidskenorna såg bra ut tyckte jag. Kedjan o dreven har jag svårare att bedöma.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad kostar en S2-motor idag?

#18 Post by Cédric »

Är inte dunderexpert på s2 motorn, men skenorna hade jag bytt ändå, såpass lite pengar i sammanhanget, hade nog bytt kedjan också då kamremen ändå ska bytas. Folk som har mer erfarenhet kan få fylla på med fler saker man bör byta. Jag gillar att byta saker preventivt, det har en tendens att få livet klart mer problemfritt :)

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Vad kostar en S2-motor idag?

#19 Post by MartinC »

Cédric wrote:Är inte dunderexpert på s2 motorn, men skenorna hade jag bytt ändå, såpass lite pengar i sammanhanget, hade nog bytt kedjan också då kamremen ändå ska bytas. Folk som har mer erfarenhet kan få fylla på med fler saker man bör byta. Jag gillar att byta saker preventivt, det har en tendens att få livet klart mer problemfritt :)
Dryga tusenlappen bara för plastskenorna! Som hittat :) Men konsekvenserna är ju katastrofala har jag fattat om skenorna slits/pajar. Känns ändå tufft med 1200kr för 5+5cm plast... men håller med dig i tanken och kommer byta sånt som går lätt att byta nu.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users