Hej, har just satt ihop min 944S (87), har vid start följande problem. Det knackar lite när man startar på tomgång, men inte vid varv eller efter ca 30 sekunder. MEN! grenröret från cylinder 1 (Längst fram) blir jättefort varmt så det ryker, ca 1-2 minuter.
Vid kompmätning på cylindrarna fick jag följande värden: 1(220Bar), 2(200Bar), 3(180Bar), 4(200Bar)
Är det någon som har någon ide om vad felet kan vara??
DVS, varför grenröret blir så varmt, så fort??
//Nackapeter
Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2017-04-17 09:51:38
- Bilmodell: 944 2.5S 1987
- Årsmodell: 1987
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 222
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3
Du menar väl Psi istället för Bar? Annars är det en riktig högkompmotor.
Låter ju som den spikar, är tändningen verkligen rätt?
Går den magert på 1:an finns det väl också chans att den spridaren är igensatt.
Låter ju som den spikar, är tändningen verkligen rätt?
Går den magert på 1:an finns det väl också chans att den spridaren är igensatt.
Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3
Skall kolla tändningen, kan det göra att den får fel vinkel på kammen? Har du tips på var man hittar instruktion för att ställa tändningen?
-
- S2-Poster
- Posts: 222
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3
Verkar som tändningen är fast på 944
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... ng#p237804" onclick="window.open(this.href);return false;
Då kommer nästa fråga, står kammen rätt?
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... ng#p237804" onclick="window.open(this.href);return false;
Då kommer nästa fråga, står kammen rätt?
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2017-04-17 09:51:38
- Bilmodell: 944 2.5S 1987
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3
Har för mig att det finns märken på kamaxlar och vevstake, men kommer nte exakt ihåg, någon som vet? HUr skall de stå?
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3
Går det rent på alla cylindrar då? Att grenröret blir 'varmt' rätt snabbt känns väl inte så konstigt? Lite oljegegga på det börjar ju ryka rätt lätt. Jag skulle kolla så kamaxeln står rätt och sedan försöka klura på om kan vara så att den går illa på de andra burkarna. Knackar/tickar det vid uppstart men tystnar sedan så är det ventiltryckarna misstänkta. Bytte du de? Nya sägs vara av tveksam kvalité i vissa fall. Min 944 lät lite när den stått still något år men tystnad efter en stund (5-10 minuter?) och förblev tyst. 996:an kan också låta lite efter längre vila för att tystna efter att man kört en stund så oljan blivit varm en gång.
// Magnus
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3
Och ja, hur vev och kam ska stå är enkelt att kolla på en 944 (8V) så det är nog enkelt på en 944S (16V) också. Finns ett hål och märke på kåpan vid fördelaren och ett bak vid svänghjulet. Snurra motorn så du ser märket vid fördelaren och kolla att märket på svänghjulet står vid märket där samtidigt.
// Magnus
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users