Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
nackapeter
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2017-04-17 09:51:38
Bilmodell: 944 2.5S 1987
Årsmodell: 1987
Contact:

Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3

#1 Post by nackapeter »

Hej, har just satt ihop min 944S (87), har vid start följande problem. Det knackar lite när man startar på tomgång, men inte vid varv eller efter ca 30 sekunder. MEN! grenröret från cylinder 1 (Längst fram) blir jättefort varmt så det ryker, ca 1-2 minuter.
Vid kompmätning på cylindrarna fick jag följande värden: 1(220Bar), 2(200Bar), 3(180Bar), 4(200Bar)
Är det någon som har någon ide om vad felet kan vara??
DVS, varför grenröret blir så varmt, så fort??
//Nackapeter

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3

#2 Post by Borken »

Du menar väl Psi istället för Bar? Annars är det en riktig högkompmotor.

Låter ju som den spikar, är tändningen verkligen rätt?
Går den magert på 1:an finns det väl också chans att den spridaren är igensatt.

Nackapeter2

Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3

#3 Post by Nackapeter2 »

Skall kolla tändningen, kan det göra att den får fel vinkel på kammen? Har du tips på var man hittar instruktion för att ställa tändningen?

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3

#4 Post by Borken »

Verkar som tändningen är fast på 944

http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... ng#p237804" onclick="window.open(this.href);return false;

Då kommer nästa fråga, står kammen rätt?

nackapeter
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2017-04-17 09:51:38
Bilmodell: 944 2.5S 1987
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3

#5 Post by nackapeter »

Har för mig att det finns märken på kamaxlar och vevstake, men kommer nte exakt ihåg, någon som vet? HUr skall de stå?

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3

#6 Post by 944_Driver »

Går det rent på alla cylindrar då? Att grenröret blir 'varmt' rätt snabbt känns väl inte så konstigt? Lite oljegegga på det börjar ju ryka rätt lätt. Jag skulle kolla så kamaxeln står rätt och sedan försöka klura på om kan vara så att den går illa på de andra burkarna. Knackar/tickar det vid uppstart men tystnar sedan så är det ventiltryckarna misstänkta. Bytte du de? Nya sägs vara av tveksam kvalité i vissa fall. Min 944 lät lite när den stått still något år men tystnad efter en stund (5-10 minuter?) och förblev tyst. 996:an kan också låta lite efter längre vila för att tystna efter att man kört en stund så oljan blivit varm en gång.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Varma grenrör / Ojämn komp på 1 och 3

#7 Post by 944_Driver »

Och ja, hur vev och kam ska stå är enkelt att kolla på en 944 (8V) så det är nog enkelt på en 944S (16V) också. Finns ett hål och märke på kåpan vid fördelaren och ett bak vid svänghjulet. Snurra motorn så du ser märket vid fördelaren och kolla att märket på svänghjulet står vid märket där samtidigt.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users