Porsche 924 Turbo värde hos försäkringsbolag.

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Porsche 924 Turbo värde hos försäkringsbolag.

#1 Post by Photobystewe »

Hade halv försäkring på min fast jag är övertygad att jag sa helförsäkring till honom på telefon när jag tecknade den. Nu med helförsäkring blev jag nyfiken på vad de anser att en Porsche 924 Turbo är värd . Ringde och kollade lite vad två olika försäkringsbolag If och Porscheförsäkringar. Det ena var ut och surfade på blocket. Såg en vanlig 924 för 70.000 så denne sa den personen, jag påpekade att min var en Turbo. Den andra sa ca 69.000 då hade den kollat på en Porsche från 2013. Fast tillade också att man skulle prata med branschen om vad den är värd för det är en ovanlig bil. Inte helt enkelt det här. Hahaha


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 924 Turbo värde hos försäkringsbolag.

#2 Post by Cédric »

Jag har faktiskt funderat en del kring detta eftersom bilarna gått upp så mycket i värde. Tänkte ta å försöka få det på papper om möjligt. Väldigt få är till salu per år, men dom fina som varit till salu har sålts superfort. Även fast prislappen varit 100k,inte så konstigt då man kan dubbla det priset genom att sälja i Tyskland. Får återkomma när jag försökt lösa frågan med mitt f bolag.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Porsche 924 Turbo värde hos försäkringsbolag.

#3 Post by Photobystewe »

Cédric wrote:Jag har faktiskt funderat en del kring detta eftersom bilarna gått upp så mycket i värde. Tänkte ta å försöka få det på papper om möjligt. Väldigt få är till salu per år, men dom fina som varit till salu har sålts superfort. Även fast prislappen varit 100k,inte så konstigt då man kan dubbla det priset genom att sälja i Tyskland. Får återkomma när jag försökt lösa frågan med mitt f bolag.
Tack för svaret Céderic. Jag skulle vilja ha den värderad. Inte kul om den skulle bli stulen och så få man inte ens det man köpte den för. Hur kan man veta på ett försäkringsbolag vad man ska ta för en helförsäkring när man inte vet vad bilen är värd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: Porsche 924 Turbo värde hos försäkringsbolag.

#4 Post by michael rasmussen »

Se till att gå med i en klubb som är ansluten till MHRF vilket tyvärr inte Porsche klubben är.
Då får man en försäkring som värderar bilen helt rätt vid en ev skada.
Deras prio ligger i att försöka reparera så långt det är möjligt innan man väljer en inlösen.

Mvh
Michael Rasmussen / Försäkringsansvarig i SAAB klubben

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Porsche 924 Turbo värde hos försäkringsbolag.

#5 Post by QV_ »

MHRF försäkringarna gäller väll "veteranfordon" vilket innebär en del begränsningar i brukandet. Men vid olycka så blir försäkringsvärdet mera korrekt (tror jag). Men har man brukat bilen "fel" eller kört för långt på ett år så kommer ju ersättningen att sänkas.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1415
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 924 Turbo värde hos försäkringsbolag.

#6 Post by safe »

Kolla era villkor noga! Tex IF hade (har?) vilkor att ersättningsbeloppet är max 200.000 för ett fordon som är äldre än 30 år. Kanske helt OK för en 924 turbo fortfarande, men tråkigt om man har en 911 från 70-talet....
Pratar ni med dem på telefon så spela in samtalet med någon app (helt lagligt att göra när man inte pratar med en privatperson).

Samlla på er blocketannonser också på liknande bilar som är till salu. Kolla på mobile.de spara undan lite skärmskipp därifrån också.

Jag har Porsche försäkring på mina bilar, klart dyrast, men jag har inga begränsningar på användande och de (påstår i alla fall) betalar ut en ersättning på 120% av vad de värderar bilen till.

För det mesta har jag mina bilar avställda, så kostnaden blir inte så hög.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Porsche 924 Turbo värde hos försäkringsbolag.

#7 Post by Maxx »

safe wrote:Pratar ni med dem på telefon så spela in samtalet med någon app (helt lagligt att göra när man inte pratar med en privatperson).
Off-topic: Det är helt lagligt att göra ljudupptagningar av samtal även med privatpersoner utan att de vet om det. Edit: ... om man är en part i samtalet!
Last edited by Maxx on 2018-05-31 10:20:40, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Porsche 924 Turbo värde hos försäkringsbolag.

#8 Post by QV_ »

så länge man själv är med i samtalet

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: Porsche 924 Turbo värde hos försäkringsbolag.

#9 Post by michael rasmussen »

QV_ wrote:MHRF försäkringarna gäller väll "veteranfordon" vilket innebär en del begränsningar i brukandet. Men vid olycka så blir försäkringsvärdet mera korrekt (tror jag). Men har man brukat bilen "fel" eller kört för långt på ett år så kommer ju ersättningen att sänkas.
Det finns ingen mil brgränsing på en MHRF försäkring, däremot finns lite regler hur du skall bruka ditt fordon.
Den skall stå inlåst i garage, flerbils garage är ok. Du får endast nyttja den som entusiast bil, mao inte köra till och från jobbet med den. Du får köra på semester, träffar mm.
Veteranfordon, det går att försäkra ända upp till 2008 års modell nu. Men om man vill ha en så ny bil försäkrad så gäller det att man har en äldre bil med som är försäkrad.
Värderingen är alltid korrekt gjord, man reparerar så långt det bara är ekonomiskt försvarbart.
Gå in på
http://www.mhrf.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Här kan ni se lite vilka klubbar som är anslutna, de flesta större märkesklubbarna, SAAB, Volvo, VW , Ford mfl är anslutna. Även typ RHK = racer historiska klubben. Så försäkra rätt.

Mvh
michael Rasmussen / Försäkrings ansvarig i Svenska SAAB klubben

siverby
S-Poster
Posts: 104
Joined: 2013-09-10 20:49:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porsche 924 Turbo värde hos försäkringsbolag.

#10 Post by siverby »

Är det ingen som har bilsportförsäkring? Billigt och bra villkor. För mig föll det på att garaget inte får innehålla fler än 8 platser.

https://www.bilsportmc.se/forsakringar/ ... orsakring/
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users