Page 1 of 1

Är det svårt att byta grenrörspackning

Posted: 2018-05-15 21:52:25
by matsen
på en 924 -78.
Tips och trix emottages tacksamt. Uppifrån? Nerifrån? Det ser ju så sjukt trångt ut...

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

Posted: 2018-05-15 22:22:22
by Cédric
Nu är jag lite tråkigt, men det kam bli ett vidrigt jobb, du får hoppas att alla pinnskruvarna går att få ut, annars blir det än jobbigare. Underifrån med bortplockad framvagnsbalk kanske kan hjälpa till för åtkomsten. På turbon tycker jag nästan att det blir lättare att ta ur motorn istället. Minns inte exakt hur illa det är på NA, men det har gjorts på plats förr. Rock on! :)

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

Posted: 2018-05-15 22:24:40
by matsen
Det var INTE det jag ville höra. Har ju köpt 2 924or och en 944 som alla ska sälja. Nuuuuu.
Silvertejp? : )

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

Posted: 2018-05-16 18:01:31
by [Bobo]
Jag har gjort det med allt på plats. Krävs små händer och som tidigare nämnts, att alla pinbultar samarbetar...
Tar mellan 1 och 100 timmar beroende på ovqnnämnda problem.

Jag drog av en bult och mitt grenrör satt därefter med en bult mindre... :?
men det blev tätt iallafall.

Bobo

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

Posted: 2018-05-18 12:12:53
by QV_
jag bytte de små packningarna mellan topp och grenrör när motorn var ur.
Dock så var de inte de som läckte utan att grenröret var sprucket.

8 muttrar mot toppen
5 muttrear mot avgassystemet
några muttrar till värmeplåtar.

Tar du ner framvagnsbalken så kommer motorn att hänga kvar om jag inte missminer mig men kuggstången till styrningen måste släppas från balken, vilket är lättare än att ta bort rattstången ifrån styrningen om nu inte framvagnsbalken är grymt rostig så att även dessa 4 bultar går av.
Även krängningshämmaren måste lossas för att balken skall gå ner "ordentligt".

Går någon pinnbult av så behöver du tillgång till svets, samt att pinnbulten inte går av jäms med toppen.

Jag hade bokat upp en full dag per bil och hoppats på att det räcker.

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

Posted: 2018-05-18 13:04:06
by safe
Det är trångt men det går.
Skaffa en MAPP-gas brännare (finns på Jula, de gula flaskorna) så du kan rödglödga muttrarna innan du börjar bryta av skruvarna.

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

Posted: 2018-05-18 15:37:59
by Borken
Jag tycker inte det var så farligt.. Som alla säger överlever bara pinnbultarna så är det en baggis.

Grenrör/avgas går enkelt med långa förlängare på spärrskaftet. De övre packningarna funkar med lite olika fasta nycklar, värmeskölden måste bort också.

Svetstång för de pinnbultar som du bryter av (förhoppningsvis är det något kvar att greppa i :) ).

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

Posted: 2018-05-20 09:52:55
by QV_
Mellan grenrör/avgasrör kommer man åt lätt med ett par långa förlängare.

Skall man glögda muttrar så behövs det värme. Syre/acetylen är bäst men MAPgas fungerar men tro inte på de "billigare" allternativen om du vill ha muttrar röda.

Re: Är det svårt att byta grenrörspackning

Posted: 2018-06-13 14:39:20
by matsen
Muttrarna på ovansidan är borta. Eller hela pinnbultarna hängde med på alla.
Bakersta är ur på undersidan. Vi tog bort byxröret, oljefilter och lite värmeplåtar underifrån.
Sen vågar vi inte ta i mer på de som är kvar. Kommer bara åt med en lednyckel. Ska försöka fixa MAPP-gas.
Funkar inte det får det bli o sänka framvagnen.

Kanske: )

Denna ska inte lekas sönder, den är för fin för det. Men jag slipar mina skärmbreddarknivar och återkommer : )