Hej!
Jag har en 944 -83 som inte startar. Den gick bra när jag fick den för några veckor sedan men nu går den inte igång.
Jag har köpt ett DME relä på skroten, hjälpte inte. Bytt hela Tändsystemet från spole till tändstift utan bättring. Jag hade gnista förr men inte nu längre. Jag har bytt LMM utan framgång. Provat bygla DME. Mätt upp sensorerna med normal resistens. Inte mätt i själva DMEn dock - vet inte vad det är jag kan/ska mäta där.
Tänkte höra om någon i Östergötland orkar ta en titt på det hela - kan betala en slant till den som får igång den! Bor i Norrköping.
/Goran
Hjälp i Östergötland
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2017-09-06 19:24:16
- Telefon: 0708143043
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2017-09-06 19:24:16
- Telefon: 0708143043
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Hjälp i Östergötland
Hej igen!
Nu har jag felsökt vidare och hittade en instruktion kring att mäta volt vid DME kabelhärvan. Jag får värde på 2,3 på Reference Sensor sensor när jag försöker starta bilen - ska vara under 1 vad jag förstår. Jag får ett värde på 0,2 på Speed Sensor - ska vara över 1. Detta mätt med AC-Volt på voltmätaren. Resistensen verkar dock vara korrekt.
Vad tror ni detta innebär? Ska jag byta båda givarna? Känns som satt sannolikheten att båda ska ha gått sönder är liten.
MVH
/Goran
Nu har jag felsökt vidare och hittade en instruktion kring att mäta volt vid DME kabelhärvan. Jag får värde på 2,3 på Reference Sensor sensor när jag försöker starta bilen - ska vara under 1 vad jag förstår. Jag får ett värde på 0,2 på Speed Sensor - ska vara över 1. Detta mätt med AC-Volt på voltmätaren. Resistensen verkar dock vara korrekt.
Vad tror ni detta innebär? Ska jag byta båda givarna? Känns som satt sannolikheten att båda ska ha gått sönder är liten.
MVH
/Goran
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 466
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Hjälp i Östergötland
Nu är inte jag så hemma på vad det går för strömmar och skall vara för spänningar vid DME-relän, men är det verkligen växelström där? Det mesta i en bil brukar vara likström och då skall spänningen mätas med multimetern inställd på DC-Volt.
m v h Henrik
m v h Henrik
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2017-09-06 19:24:16
- Telefon: 0708143043
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Hjälp i Östergötland
Det var en video på youtube jag följde som sa att man skulle ha den på AC-Volt.
Hursom, jag bytte kablarna till ref resp speedsensor och nu går den igång. HAr beställt nya sådana sensorer och det verkar som att det kommer lösa mina bekymmer!
Hursom, jag bytte kablarna till ref resp speedsensor och nu går den igång. HAr beställt nya sådana sensorer och det verkar som att det kommer lösa mina bekymmer!
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: Hjälp i Östergötland
Om jag kommer ihåg rätt,så är det det en lägesgivare som bryter tändning om du tex. skulle volta med bilen.
-
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: Hjälp i Östergötland
Skrev i fel inlägg. Glöm!taxiande wrote:Om jag kommer ihåg rätt,så är det det en lägesgivare som bryter tändning om du tex. skulle volta med bilen.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users