
Varför har inte 944 tändning på vä. sida?
-
- S-Poster
- Posts: 150
- Joined: 2015-02-12 19:37:16
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm, bilen står i Trosa
- Contact:
Varför har inte 944 tändning på vä. sida?
Ja varför? I varje text man läser om 911 förklaras alltid tändningens placering att det skulle gå fortare att starta motorn med vänsterhanden samtidigt som man la i ettan med högerhanden. Men varför sitter tändningen i 924, 944 mm på högersida? 944 och 951 i synnerhet tävlades ju massor med. Dessutom sitter tändningen i cayenne på vänstersida
Kanske bara för att stärka kopplingen till porsche för skeptiker? Audi/VW inblandningen? Vad tror ni?

- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Varför har inte 944 tändning på vä. sida?
Det var för le mans starten, när springer bort till bilen, det förbjöds efter 1970 pga säkerhetsriskerna (folk satte inte på sig bältena förrän på långa rakan, för att komma iväg först). Allt därefter är bara en marketinggrej utan egentlig anledning 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 496
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Varför har inte 944 tändning på vä. sida?
Man kan ju konstatera att även 356 och 914 har nyckeln på höger sida. Detsamma gäller 928 men 928 sticker i stället ut genom att ha röd nyckel.
Ibland säger man att 914 var efterträdare till 912, men 912 har nyckeln på vänster sida. Så även boxster som kan ses som en modern 914.
Men skälet till att ha nyckeln på vänster sida var som sagt att det skulle gå snabbare att starta på Le Mans där förarna vid start fick börja med att springa fram till sina bilar. 1970 slutade man med denna typ av start.
Min gissning är att nyckeln ursprungligen sattes på vänster sida på modeller där det kunde finnas behov av att delta i en tävling där förarna börjar utanför bilen och att den idag på moderna bilar sitter på vänster sida därför att det har blivit lite förknippat med Porsche. Det var nog i andra halvan av 90-talet de började med nyckeln på vänster sida även på alla bilar trots att Le Mans-typen av start varit borta sedan länge.
Så min gissning är följande:
När Porsche 911 lanseras 1963 har den nyckeln på vänster sida för att ge en liten fördel vid starten på Le Mans.
När 912 lanseras 1965 har den nyckeln på vänster sida, gissningsvis mera för att den delar design med 911 än att det finns ambitioner att delta i Le Mans.
När Porsche 914 lanseras 1969 är det antingen så att man inte har några ambitioner att delta vid Le Mans eller så inser man att den springande starten är på väg att försvinna. Därmed hamnar nyckeln på höger sida.
När 924 lanseras 1976 har inte Le Mans kvar sin springande start, det finns då inget skäl att ha nyckeln på vänster sida.
När Boxster lanseras 1996 får den nyckeln på vänster sida, kanske för att boxster/986 delar mycket av designen med 911/996. Därefter har "alla" Porsche nyckeln på vänster sida.
m v h Henrik
Ibland säger man att 914 var efterträdare till 912, men 912 har nyckeln på vänster sida. Så även boxster som kan ses som en modern 914.
Men skälet till att ha nyckeln på vänster sida var som sagt att det skulle gå snabbare att starta på Le Mans där förarna vid start fick börja med att springa fram till sina bilar. 1970 slutade man med denna typ av start.
Min gissning är att nyckeln ursprungligen sattes på vänster sida på modeller där det kunde finnas behov av att delta i en tävling där förarna börjar utanför bilen och att den idag på moderna bilar sitter på vänster sida därför att det har blivit lite förknippat med Porsche. Det var nog i andra halvan av 90-talet de började med nyckeln på vänster sida även på alla bilar trots att Le Mans-typen av start varit borta sedan länge.
Så min gissning är följande:
När Porsche 911 lanseras 1963 har den nyckeln på vänster sida för att ge en liten fördel vid starten på Le Mans.
När 912 lanseras 1965 har den nyckeln på vänster sida, gissningsvis mera för att den delar design med 911 än att det finns ambitioner att delta i Le Mans.
När Porsche 914 lanseras 1969 är det antingen så att man inte har några ambitioner att delta vid Le Mans eller så inser man att den springande starten är på väg att försvinna. Därmed hamnar nyckeln på höger sida.
När 924 lanseras 1976 har inte Le Mans kvar sin springande start, det finns då inget skäl att ha nyckeln på vänster sida.
När Boxster lanseras 1996 får den nyckeln på vänster sida, kanske för att boxster/986 delar mycket av designen med 911/996. Därefter har "alla" Porsche nyckeln på vänster sida.
m v h Henrik
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Varför har inte 944 tändning på vä. sida?
Intressant redovisning, Henrik.
Jag tror dock att samarbetet med VW har varit avgörande för 914 och 924. Och med det har vi svaret på ursprungliga frågan i denna tråd.
Jag tror dock att samarbetet med VW har varit avgörande för 914 och 924. Och med det har vi svaret på ursprungliga frågan i denna tråd.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
Who is online
Users browsing this forum: No registered users