Laga fuelrail, hur?

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Laga fuelrail, hur?

#1 Post by MartinC »

Tog av min fuelrail för att rengöra spridarna och upptäckte att ena fästet har sprickor (inte orsakat av mig, var rost på brottytan).
Vågar man svetsa detta mtp närheten till bensinångor och det tunna godset i själva railen? Sprickan är i ett hörn i själva fästet vid tryckregulatorn(?), så det är inte nåt läckage inblandat. Var ett tag inne på att använda kemisk metall med förstärkningsplåt men det kanske inte håller i den miljön.

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Laga fuelrail, hur?

#2 Post by MartinC »

Blev stålepoxi och tjock alu som jag böjde till för armering till slut. Fick inte loss bränsledämparen, skulle jag ta i mer så stor risk för att fästet skulle gå av helt. Med dämparen på plats skulle det inte gå att komma åt för att svetsa utan att riskera att bränna hål där bränslet går. Har inte tillräckliga skills för finlir med svetsen. Får se hur länge det håller, värsta som kan hända är att nya plåten lossnar och läget återgår till hur det var innan. Letar ny fuelrail så länge.

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Laga fuelrail, hur?

#3 Post by claes »

Kolla bara så att fuelrailen inte läcker bensin på grund av sprickan! Om den läcker är risken STOR för motorbrand....
Kan du inte lämna in fuelrailen till någon som kan svetsa?
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Laga fuelrail, hur?

#4 Post by MartinC »

claes wrote:Kolla bara så att fuelrailen inte läcker bensin på grund av sprickan! Om den läcker är risken STOR för motorbrand....
Kan du inte lämna in fuelrailen till någon som kan svetsa?
Mvh /Claes
Den läckte inte innan jag plockade bort railen och sprickan är gammal. Sprickan är i själva vinkeljärnet som är påsvetsad på fyrkantsröret som innehåller bränsle. Men ja, kommer vara mkt försiktig vid återmontering och kolla efter läckor noga innan start.
Lite lustigt dock, clipsen som håller spridarna på plats saknades helt (ersatta nu) och fanns en extra o-ring i botten av en av hålen i railen. Men inga läckage så länge jag haft bilen i min ägo. Hoppas det förblir så även med nya o-ringar etc.

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Laga fuelrail, hur?

#5 Post by MartinC »

Fick ihop allt utan problem. Allt tätt med rena spridare, nya o-ringar och låsclips, inga läckor alls. Resultat? Den går som en hel påse skit. Tror den bara går på 3 cylindrar. Vad kan jag ha missat/sabbat? Tips om felsökning tas tacksamt emot...

PS. Är det någon fara att ta bort kontakten till spridare (en åt gången) medan motorn går? Tänkte att jag kunde utesluta kabelbrott till spridarna på det sättet.

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Laga fuelrail, hur?

#6 Post by MartinC »

Behöver man lufta fuelrailen på nåt sätt efter att man haft loss spridarna? Har varit helt tömt på bensin.

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#7 Post by JonasD »

Nej
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users