WUR Porsche 924 Turbo -82

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

WUR Porsche 924 Turbo -82

#1 Post by Photobystewe »

Har fått igång 931:an efter en hel del trassel. Besiktad och klar.
Kollade avgaserna när jag besiktade, verkar få för mycket luft och förbränner inte all bensin (märks också på hög och lite ojämn tomgång).
Jag har en huvudmisstänkt till detta och det är Warm Up Regulatorn WUR. Kollade lite och man kan ju renovera den eller köpa en ny (som är dyr).
Finns det något annat snabbfix? Ssom tex sätta en brytare till kontakten (så kan man fixa den riktigt när säsongen är över)?
Läste någonting om att man kunde tvångsköra den genom att ge den 12volt? (ska plugga på lite mer)
Eller är det någon som har en fräsch att sälja?

Med vänlig hälsning,
/Stefan

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#2 Post by JonasD »

Jag skulle börja med att rengöra spridarna. Skruva loss dom och lämna dom till någon som kan. El & Diesel i högdalen är bra. Eller om du har en ultraljudtvätt så släng ner spridarna där.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: WUR Porsche 924 Turbo -82

#3 Post by Photobystewe »

Tack för svaret Jonas! Kommer nog lägga i spridarna i ett ultraljudsbad framöver. Men tror inte de är det största problemet. Känns som den går på "choke".

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: WUR Porsche 924 Turbo -82

#4 Post by taxiande »

Det enda sättet att kolla att wur fungerar är att mäta bränsletrycket. Om den fungerar som den ska så ska duva ett tryck på ca 3,4 bar! Det finns möjlighet att justera trycket på wur. Du ska ha ett tryck vid kallstart på ca. 1bar. Bränslemätaren kopplar du in mellan bränslehuvudet och wur.

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#5 Post by JonasD »

Jag har haft några saab turbos med samma sprut, vrid inte på något utan att du till 100% vet vad du gör. Häll gärna ner spridar rengöring i tanken. En kompis som är mekaniker han brukar tömma soppa filtret och häl ner en flaska spridar rengöring där. Vrid runtmotorn snabbt så allt kommer upp till bränslehuvudet och spridarna. Sen får det ligga där och gotta till sig ett dygn
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: WUR Porsche 924 Turbo -82

#6 Post by Photobystewe »

Ok, tack för svaren. Att bara rycka ur kontakten skulle ju vara alldeles för enkelt.
Eller så enkelt är det ju inte för den sitter väldigt trångt under tändspolen. Allt är
väldigt trångt på den bilen.... Tur att den är så fantastisk att köra!

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: WUR Porsche 924 Turbo -82

#7 Post by taxiande »

Rycker du ut kontakten kommer bilen ha fet bränsleblandning hela tiden. Wur fungerar som en automatisk choke..

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: WUR Porsche 924 Turbo -82

#8 Post by Photobystewe »

Ok! Det är precis så det är nu. Stiften blir svarta....

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users