Stort kylarvätskeläckage - bilder

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
MLen
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2017-06-01 12:50:27
Bilmodell: Porsche 944 S
Årsmodell: 1988
Contact:

Stort kylarvätskeläckage - bilder

#1 Post by MLen »

Hej!

Har idag försökt fylla på min AC med ett GDS-kit, och lågtrycksventilen på en 944S sitter ju rätt dåligt till under kompressorn. Fungerade dock tyvärr inget vidare trots vettigt tryck i systemet, men efter att ha blåst kallt i kanske en minut börjar AC:n blåsa varmluft istället.

Men, jag har ett större problem. Efter AC-påfyllningen var jag ute och körde ett par mil, och när jag parkerade hemma igen hörde jag hur det skvalade under bilen. Det visar sig rinna kylarvätska från en stor slang/rör intill AC-kompressorn, och jag blev av med 1-2 liter på en minut. Det hela ser fusklagat ut, och antagligen har jag petat lite för mycket på det när jag försökte komma åt AC-ventilen.

Mina frågor är:

* Vad är det som läcker?

* Är detta något som vilken källarverkstad som helst i närheten kan laga utan större kostnader?

* Kan jag själv tillfälligt bättra på fusklagningen med gaffatejp och/eller ljuddämparbandage i en GDS-hall och förhoppningsvis kunna köra åtminstone 50-100 mil på det?

* Har förstått att man kan få problem med luft i systemet efter ett kylarvätskebyte (frivilligt eller ej). Var sitter ventilen som jag kan lufta kylsystemet med för att bli av med ev. luftfickor?

Vill såklart ha det fixat ordentligt till sist, men behöver bilen i helgen och kan ju inte köra några längre sträckor utan kylarvätska.

Är tacksam för alla svar!

Bilder:
Image

Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Stort kylarvätskeläckage - bilder

#2 Post by fälgen »

Den stora slangen ser ut som kylluften till generatorn. Kolla vid expansionskärlet, det finns en slang vid locket som brukar gå ner ungefär där du visar. Den är till för att släppa ut vatten om det blir för högt tryck.

MLen
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2017-06-01 12:50:27
Bilmodell: Porsche 944 S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Stort kylarvätskeläckage - bilder

#3 Post by MLen »

Ah, det låter ju rätt hoppfullt i så fall! Tack!

Jag fyllde visserligen på kylarvätska till maxstrecket i helgen, men har kört 50 snabba mil sen dess utan att råka ut för detta förrän nu när motorn bara gick i några mil.

Kan övertrycket bero på luftfickor eller ett stopp nånstans i systemet? Motorkylningen har vad jag sett alltid fungerat bra hittills.

MLen
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2017-06-01 12:50:27
Bilmodell: Porsche 944 S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Stort kylarvätskeläckage - bilder

#4 Post by MLen »

Nu har jag kört ytterligare 50 snabba mil i helgen, och inget ytterligare "läckage" eller annat konstigt efter att jag fyllt på med ny kylarvätska. Har inte kollat nivån efter att bilen svalnat, men det rann i alla fall inga störtfloder under bilen som sist.

Det enda kyl/värmefenomen jag upplevde var att det blåste varmluft ur fläktarna i kupén när jag gasade på lite extra, typ vid en omkörning. Men temperaturmätaren höll sig på en vettig nivå så snart motorn var uppe i arbetstemperatur.

Får väl hoppas att det var nån tillfällig luftbubbla eller nåt som orsakade övertryck, och att det inte återkommer.

Nu vet jag i alla fall vad problemet är om det dyker upp igen, så tack för hjälpen!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users