Fälglås Porschefälgar, saknar nyckel

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
MLen
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2017-06-01 12:50:27
Bilmodell: Porsche 944 S
Årsmodell: 1988
Contact:

Fälglås Porschefälgar, saknar nyckel

#1 Post by MLen »

Hej!

Blev ägare till en 944S -88 för ett par veckor sedan, och har spanat här och på Blocket efter en uppsättning fälgar till eftersom jag antagligen vill skaffa vinterdäck till bilen, samt behöver nya sommardäck snart.

Upptäckte dock i helgen att det sitter fälglås på samtliga 4 hjul på bilen, och jag fick naturligtvis ingen nyckel till det av säljaren. Ska dubbelkolla om han har nyckel/hylsa till dem, men tror knappast det eftersom jag inte fick någon, och eftersom han inte ägt bilen så länge.

Hur löser jag det på bästa sätt? Är tacksam för all hjälp och alla förslag jag kan få, skulle behöva nya däck snart!

Har läst om att man kan slå på en annan vanlig hylsa ibland, eller höra med någon däckverkstad om de kanske har nycklar. Låter dock väldigt krångligt. Går det att beställa nyckel på nätet kanske? (Annat än nån jättesats för flera tusen). Jag vet såklart inte riktigt vad det är för fälgar heller, eller om fälglåset tillhör fälgen ens.

Och om jag väl får loss låsmuttrarna, är det bara att sätta dit nya "vanliga" muttrar/bultar sen om jag vill slippa låset? Var skaffar jag sådana enklast? (Är inte så orolig för stöld)

Har mest kört gamla Volvos med plåtfälg tidigare, så har aldrig ens funderat på att fälglås var något att titta efter vid bilköp, jag bara förutsatte att fälgarna var fastskruvade bara...

LIte svårt att se detaljer, men till vänster är muttern avskruvad, i mitten sitter fälglåset och till höger är bulten/muttern kvar:
Image

Närbild fälglåset:
Image

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 467
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Fälglås Porschefälgar, saknar nyckel

#2 Post by henca »

Om du är villig att offra de låsbara hjulmuttrarna hjälper det kanske med såna här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000020869/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nya hjulmuttrar (de är av aluminium) går sedan att köpa hos t ex utzon:
Set med låsbara: http://utzon.se/car/944-85-88/item/5909 ... 4de364541f" onclick="window.open(this.href);return false;

eller vanliga:
http://utzon.se/car/944-85-88/item/5909 ... 4de36453e1" onclick="window.open(this.href);return false;

Då hjulmuttrarna är av aluminium är det noga att man inte drar dem för hårt. En momentnyckel inställd på 130 Nm kan vara bra att ha.

m v h Henrik

MLen
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2017-06-01 12:50:27
Bilmodell: Porsche 944 S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Fälglås Porschefälgar, saknar nyckel

#3 Post by MLen »

Delvis framgång! Jag har lyckats få av en av låsbultarna med hjälp av Biltemas sats, men går bet på de andra. Vet inte om jag förstört Biltemanyckeln, eller om det är nåt annat fel.

Suck, får kanske försöka igen i morgon, och misslyckas jag igen blir det nån däckverkstad istället.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users