Fråga angående transaxel

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Fråga angående transaxel

#1 Post by Bathory »

Finns det olika längd på transaxlarna eller är det samma längd på alla (utom automat) ?
Behöver ca 10 cm längre än den som sitter i min 931a.
Annars borde det väl gå att förlänga?

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Fråga angående transaxel

#2 Post by gegge »

944/924S med Audilådan är rätt mycket längre men har då av förklarliga skäl en annan infästning mot lådan. Jag har bägge liggandes och kan mäta upp om du vill. Inkl autotransröret :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Fråga angående transaxel

#3 Post by gegge »

Bara själva röret på 931 är 146 cm långt och överförande axel 156 cm. På 944 är stålröret 171 cm och axeln 185 cm. Här har jag inte tagit med aluflänsen som kopplas mot lådan som ger en rörlängd på 177 cm. Mot flänsen är röret de sista 10 cm grövre i diameter. Aluflänsen är gjuten med en grövre rörstump i stål som sedan träts på transröret och svetsats fast.

944/924S manuell och automat har samma geometri och delar rörlängd och fläns. Axeln är troligen lika lång, men har en lagrad upphängning mot convertern som är fastskruvad i flänsen. På den manuella flänsen finns fästen för denna, men inga gängade hål för montering. Så byta från auto till manuell och vice versa är smidigt.

931 och 944/924S har samma geometri mot svepet/kopplingskåpan där axeln sticker ut ca 14,5 cm. Automaten har splines hela vägen mot röret och en längre tapp in i svänghjulslagret, annars lika. Byta motor genom att byta svep underlättar. Eller byta transmission och behålla motor.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users