Tips angående att svetsa/limma dit nya karosskruvar

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Tips angående att svetsa/limma dit nya karosskruvar

#1 Post by fälgen »

På min bil har några av de skruvar som sitter fastsvetsade i karossen och håller tex innerskärmar och kjolarna gått av, tror det är ett ganska vanligt problem.

Söker tips på hur man bäst går tillväga för att få dit nya. Vad för skruv ska man ha, finns det kanske redan sådana att köpa?

Den till innerskärmen är inget problem att svetsa dit, men jag har en som saknas framför bakhjulet, gissar att lacken inte mår så bra av att svetsa på insidan? Finns det något lim eller kemisk metall som är lämpligt?

Kallas de karossskruv eller har vi något bättre namn på dem?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Tips angående att svetsa/limma dit nya karosskruvar

#2 Post by [Bobo] »

Min lösning:
Självgängande skruv som man kapar skallen på och fingängar den släta delen av skruven och slipar ett mejselspår där skallen satt. Därefter borrade jag hål i karossen och skruvade dit min MacGyver-skruv.

Om du har tur så går det att gänga hålet som du borrar. då räcker det med en ny skruv...
Kan skicka bilder om du vill.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Tips angående att svetsa/limma dit nya karosskruvar

#3 Post by QV_ »

Dels finns det popnitsmuttrar som då ger ett gängat hål att montera en pinbult i.

Skall man dra i en plåtskruv så ger det mera greppyta om man slår ett hål i plåten istället för att borra hålet.

Vill man inte såga ett spår enligt Bobo så finns det pinbults"chuckar" som används för montering och demontering. Får man dit 2 muttrar som kontradras så fungerar det också.

Dessa popnitsmuttrar har jag använt vid reparation av framkofångaren. Alla dessa M3-M4? skruvar som hållar ljuset fram.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Tips angående att svetsa/limma dit nya karosskruvar

#4 Post by fälgen »

Tack för svaren, men det stora problemet är precis framför bakhjulet där det bara är karossplåten, dvs det går inte att borra eller gänga för då hamnar man i lacken på utsidan av bilen. Av samma anledning tror jag inte det går att svetsa utan att lacka om.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users