Fälgar Cup
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Fälgar Cup
Hej,
Letar nya fälgar och träsket med kopior känns ogenomträngligt. Tycker mig ha förstått att original Cup 1 och 2 är smidda, så möjligen också Cup narrow spoke. Är möjligen också fälgar från Mille miglia smidda?
Har också hört att orginalfälgarna hade et och bredd stämplat vid ventilen. Är det endast dessa som är smidda?
Fanns det smidda telefonfälgar och vilka bilar satt de i så fall på.
Om man undantar nackdelen med ökad vikt hur tycker ni då att gjutna fälgar passar för bankörning? Har sett något om att de kan slå sig pga värmen. Reell risk?
/Staffan
Letar nya fälgar och träsket med kopior känns ogenomträngligt. Tycker mig ha förstått att original Cup 1 och 2 är smidda, så möjligen också Cup narrow spoke. Är möjligen också fälgar från Mille miglia smidda?
Har också hört att orginalfälgarna hade et och bredd stämplat vid ventilen. Är det endast dessa som är smidda?
Fanns det smidda telefonfälgar och vilka bilar satt de i så fall på.
Om man undantar nackdelen med ökad vikt hur tycker ni då att gjutna fälgar passar för bankörning? Har sett något om att de kan slå sig pga värmen. Reell risk?
/Staffan
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Har faktiskt ingen praktisk erfarenhet av skillnaden på olika tillverkningsmetoder. Däremot använder jag flitigt denna sida för att hitta prisvärda och lätta hjul http://www.944racing.de/wheelweights.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Ingen av fälgarna du nämner är smidda.
Värme är inte ett problem (hur tror du däcken hade sett ut om värmen skadade fälgarna?)
Värme är inte ett problem (hur tror du däcken hade sett ut om värmen skadade fälgarna?)
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Det är väl snarare att om man kör på curbsen som fälgar av dålig kvalitet lättare skadas
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Okej, tack för svaren. Sidan är mkt bra, har tittat en del där i samband med detta och det är endast några få fälgar som anges som smidda. Jag trodde det berodde på att informationen var inkomplett men det kanske är som Ragnar säger att mkt få är smidda. Vad tror ni om kvaliteten på MM-fälgarna och även andra kopior kontra Porsche för bankörning. Vilka kör du på Ragnar, du brukar ha förmåga att hitta prisvärda alternativ?
/STaffan
/STaffan
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Jag har fått på slicks på en bunt cup2 17".
Alla är 9 tum breda, men två är MM och två är original. Viktskillnaden är högst påtaglig!
Jag tänker köra med blysänkena bak så dom får agera diffbroms!
Jag märker att det är mer urgröpningar och mindre material i OEM än i MM. Kanske är det så att MM använder mer material för att slippa tänka så mycket?
Alla är 9 tum breda, men två är MM och två är original. Viktskillnaden är högst påtaglig!
Jag tänker köra med blysänkena bak så dom får agera diffbroms!
Jag märker att det är mer urgröpningar och mindre material i OEM än i MM. Kanske är det så att MM använder mer material för att slippa tänka så mycket?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Hej Karl,
Det var intressant information. Ett billigare alternativ som jag funderar på är telefonfälgar (som jag gillar) eller Design 90 och då köra 8 tum och 225or runt om. Är någon av dem att föredra?
/Staffan
Det var intressant information. Ett billigare alternativ som jag funderar på är telefonfälgar (som jag gillar) eller Design 90 och då köra 8 tum och 225or runt om. Är någon av dem att föredra?
/Staffan
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Jag är inte kompis med designen på telefonfälgar... Jag kör med 8*16 D90 runtom med Kumho v70 245 breda.
Funkar finfint!
Funkar finfint!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Jag skulle satsa på originala Porsche fälgar, alternativt något bra märke, typ BBS. Kopior av Cup I och Cup II är rejält tunga och ingen fördel att ha på en banbil.mojo158 wrote:Okej, tack för svaren. Sidan är mkt bra, har tittat en del där i samband med detta och det är endast några få fälgar som anges som smidda. Jag trodde det berodde på att informationen var inkomplett men det kanske är som Ragnar säger att mkt få är smidda. Vad tror ni om kvaliteten på MM-fälgarna och även andra kopior kontra Porsche för bankörning. Vilka kör du på Ragnar, du brukar ha förmåga att hitta prisvärda alternativ?
/STaffan
Jag hade 16" 993 vinterfälgar på 924:an. Lätta och relativt enkla att hitta billigt. Inte så snygga kanske, och inte från samma period som 924:an, men som sagt lätta och billiga.
På 968:an har jag Cup II. Samma tänk här, lätta och relativt billiga.
Om du skall köra 944S, hade jag valt 16". Billigare fälgar och inte minst billigare däck. Och en liten viktfördel också. Telefonfälgar går att hitta billigt och passar din bil designmässigt. Dessa är lätta och starka. Alternativt 928 "Gullideckel" fälgar. Dessa är faktisk smidda och brukar också vara billiga. Det är i princip samma fälg som 928 CS/944 Turbo S fälgarna. Smahlspeiche fälgarna är också bra men är kanske inte lika starka. Många 16" har varit utsatta för vinterkörning, och kan då ha fått korrosionskader på insidan. Bra att undvika.
Om du vill ha 17", finns Cup II, som dock har gått en del upp i pris. Annars är 996 Carrera 2 fälgarna (ser ut som tvistade Cup II) kanske ett billigare alternativ.
Gemensamt för alla fälgarna ovan, är att de är starka, och kör man inte hårt på curbs eller motsvarande, skall de hålla väl. Jag hade valt 16" till din bil.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Hej,
Intressant Karl att du kör med 245 på 8-tummare. Det ger lite mer valmöjligheter än jag trott.
Ragnar, tack för all information. Jag har inte uppdaterat min profil och efter en krock för 1,5 år sedan blev jag tvungen att byta S-modellen mot en S2a, men jag är rätt okänslig för vad som passar designmässigt (min plånbok tål inte annat). Först nu börjar jag närma mig besiktningsskick på S2an. Jag har funderat mkt på 16 tum kontra 17. Bilen är redan nu lite svår att komma under och lyfta och jag misstänker att om bilen dessutom sänks kan det bli mkt svårt med 16-tums hjul. Vad som talar för D90 mot telefonfälgar är att jag har en uppsättning D90 och då skulle det räcka med att köpa en uppsättning till och sedan använda de 4a 8-tummarna till bankörning. Uppfattning om D90 mot telefonisarna? Ser att D90 är lite tyngre.
/Staffan
Intressant Karl att du kör med 245 på 8-tummare. Det ger lite mer valmöjligheter än jag trott.
Ragnar, tack för all information. Jag har inte uppdaterat min profil och efter en krock för 1,5 år sedan blev jag tvungen att byta S-modellen mot en S2a, men jag är rätt okänslig för vad som passar designmässigt (min plånbok tål inte annat). Först nu börjar jag närma mig besiktningsskick på S2an. Jag har funderat mkt på 16 tum kontra 17. Bilen är redan nu lite svår att komma under och lyfta och jag misstänker att om bilen dessutom sänks kan det bli mkt svårt med 16-tums hjul. Vad som talar för D90 mot telefonfälgar är att jag har en uppsättning D90 och då skulle det räcka med att köpa en uppsättning till och sedan använda de 4a 8-tummarna till bankörning. Uppfattning om D90 mot telefonisarna? Ser att D90 är lite tyngre.
/Staffan
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Skall du bara ha lite skoj så är nog D90 mest däng för pengen i ditt fall. Vet ingen som haft bekymmer med sånna vid banåka. Annars tror jag boxster 17x8,5 är en bra sweetspot. Brukar säljas till vrakpriser ganska frekvent, väger nog mindre än D90 och så kan du välja bredder 225 -> 245 . Verkar vara BBS så de ska nog tåla en del.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Fälgar Cup
D90 funkar bra, särskilt om du redan har dessa.
Boxster fälgarna (8,5" x 17") som Eddie nämner, är nog de som heter 996 Carrera 2.
Boxster fälgarna (8,5" x 17") som Eddie nämner, är nog de som heter 996 Carrera 2.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Helt rätt den tyska siten kallar de så och det är 9" som sitter på C2, Boxster hade 8,5 vilket gör de vanligare begagnade.Ragnar Joensen wrote:D90 funkar bra, särskilt om du redan har dessa.
Boxster fälgarna (8,5" x 17") som Eddie nämner, är nog de som heter 996 Carrera 2.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Fälgar Cup
Hej,
Tack för alla tipsen. Viss risk att mina D90 lider av nämnda korrosion, ett hjul står inte tätt. Får kolla det innan jag satsar på D90.
Ragnar, 993 vinterfälgar har ET 70 om du inte hade 7 tum. Inget problem med det? Borde bli mindre spårvidd vilket inte borde vara positivt.
/STaffan
Tack för alla tipsen. Viss risk att mina D90 lider av nämnda korrosion, ett hjul står inte tätt. Får kolla det innan jag satsar på D90.
Ragnar, 993 vinterfälgar har ET 70 om du inte hade 7 tum. Inget problem med det? Borde bli mindre spårvidd vilket inte borde vara positivt.
/STaffan
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]