Kvalité på Leda
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Kvalité på Leda
Hej,
Tycker att det är många som byter sina Ledakitt istället för att renovera dem och angående det som nu är ute på blocket ska det totalt gått 100 mil och ändå har renoverats, eller ska det möjligen stå 1000 mil? Är kvaliteten så dålig på Leda eller är det generellt så att om man vill ha bra grejer så behöver de renoveras ofta oavsett märke?
Noterat att man inte har någon gummidamask på coiloverkitten är det möligen därför de slits fort?
/Staffan
Tycker att det är många som byter sina Ledakitt istället för att renovera dem och angående det som nu är ute på blocket ska det totalt gått 100 mil och ändå har renoverats, eller ska det möjligen stå 1000 mil? Är kvaliteten så dålig på Leda eller är det generellt så att om man vill ha bra grejer så behöver de renoveras ofta oavsett märke?
Noterat att man inte har någon gummidamask på coiloverkitten är det möligen därför de slits fort?
/Staffan
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Det är ju ganska så race-anpassade prylar och då behövs mer serivce.
Till viss del är det ju så att allt utvecklas också.
Tänk på att dessa prylar ofta kostade närmare 30kkr i Jarlmark-spec.
Jag har just en uppsättning hos/på väg till LEDA för renovering och jag avser köra med sådana damasker över dämparna för att få lite längre livslängd.
De satser som gått 100 mil är nog mer av 100 hårda banmil än glassturer.
Till viss del är det ju så att allt utvecklas också.
Tänk på att dessa prylar ofta kostade närmare 30kkr i Jarlmark-spec.
Jag har just en uppsättning hos/på väg till LEDA för renovering och jag avser köra med sådana damasker över dämparna för att få lite längre livslängd.
De satser som gått 100 mil är nog mer av 100 hårda banmil än glassturer.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Hej Karl,
100 mil låter ändå väldigt kort, motsvarar det en halv säsong?Vad kommer din renovering att kosta? Hur står sig Leda mot modernare kit prestandamässigt? Menade du att det är kvaliteten som gått framåt med tiden eller prestandan. Kommer du att lösa det med en egen gummidamask eller finns det att köpa till?
/Staffan
100 mil låter ändå väldigt kort, motsvarar det en halv säsong?Vad kommer din renovering att kosta? Hur står sig Leda mot modernare kit prestandamässigt? Menade du att det är kvaliteten som gått framåt med tiden eller prestandan. Kommer du att lösa det med en egen gummidamask eller finns det att köpa till?
/Staffan
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Damasker förlänger nog livslängden mycket. Rejsdämpare har ofta väldigt låg friktion, men det är också en kompromiss mot hållbarhet för tätningar. Var sak har sin plats helt enkelt. Har provkört en s2 räserbil med jarlmark ledakit och den var riktigt bra. Trots sjukt hårda fjädrar var den åndå rätt följsam och inte så illa även på gata, både snabb och snäll på bana, riktigt högkvalittiv dämpning helt enkelt..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Ja, det låter kort. Jag tror att det inte bara är normal förslitning då.
Jag har fått uppgift på både detta forum och av LEDA själv på 100 £/dämpare.
Då ingår oringar/ventiler/tätningar/olja/provkörning/funktionskontroll.
Annat tillkommer.
Jag tror att ett modernare chassi med fler justerrattar kan vara bättre/snabbare, men kräver lite mer av den som vrider på rattarna.
Tittar man på andra racechassin så är det inte billigt:
https://www.paragon-products.com/Koni-R ... es-xdo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.lindseyracing.com/LR/Porsch ... US-01.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elephantracing.com/suspensio ... struts.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jarlmarks kit känns vettigt som ett kit som är framräknat för just 944 på just svenska banor.
Renovering av benen vartannat år kan jag köpa på racegrejor, har man kunnande så kan det ju även vara läge att ändra något i egenskaperna.
Damasker avser jag ocskå köpa till åtminstone framdämparna, köper det när jag ändå köper fjädrar.
Jag har fått uppgift på både detta forum och av LEDA själv på 100 £/dämpare.
Då ingår oringar/ventiler/tätningar/olja/provkörning/funktionskontroll.
Annat tillkommer.
Jag tror att ett modernare chassi med fler justerrattar kan vara bättre/snabbare, men kräver lite mer av den som vrider på rattarna.
Tittar man på andra racechassin så är det inte billigt:
https://www.paragon-products.com/Koni-R ... es-xdo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.lindseyracing.com/LR/Porsch ... US-01.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elephantracing.com/suspensio ... struts.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jarlmarks kit känns vettigt som ett kit som är framräknat för just 944 på just svenska banor.
Renovering av benen vartannat år kan jag köpa på racegrejor, har man kunnande så kan det ju även vara läge att ändra något i egenskaperna.
Damasker avser jag ocskå köpa till åtminstone framdämparna, köper det när jag ändå köper fjädrar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Ja, de är mkt dyra. Men ska man klara sig med renovering varannan säsong så krävs det nog att kittet håller minst 500-600 mil och man ska köra till och från banorna också.
/Staffan
/Staffan
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Det lär ju hålla så länge. Jag tror att tokkorta serviceintervall på 100 mil mer härhör till att de kanske fått någon skada på kolven eller nåt som inte åtgärdats vid renovering/service.mojo158 wrote:Ja, de är mkt dyra. Men ska man klara sig med renovering varannan säsong så krävs det nog att kittet håller minst 500-600 mil och man ska köra till och från banorna också.
/Staffan
Jag har bett LEDA kolla över kolvarna ordentligt, får se vad dom kostar om de behöver bytas...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Dom ovanstående kitten är väl inte direkt modernare, det viktigaste är ju att hitta en leverantör som kan få till den dämparkurvan du vill ha. Det var en av anledningarna till att Jonas valde just LEDA. Har du någon som simulerat, provat och justerat dämparkurvan rätt noga så ska det ju inte behövas så stor justermån.
Baserat på vad jag hört så verkar varannan säsong vara rimligt. Allt beror ju på ambition, man kan ju också köra tills att det börjar läcka och sen renovera, det kan ju hålla mycket längre än så.
Karl, bra att inspektera kolvarna, på tidigare nämnda S2 räserbil gick ena kolvstången bak av på nurburgring, klart obehagligt. Gick dock att köra 8.30 ändå innan han upptäckte det
Baserat på vad jag hört så verkar varannan säsong vara rimligt. Allt beror ju på ambition, man kan ju också köra tills att det börjar läcka och sen renovera, det kan ju hålla mycket längre än så.
Karl, bra att inspektera kolvarna, på tidigare nämnda S2 räserbil gick ena kolvstången bak av på nurburgring, klart obehagligt. Gick dock att köra 8.30 ändå innan han upptäckte det

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Bra synpunkter!Cédric wrote:Dom ovanstående kitten är väl inte direkt modernare, det viktigaste är ju att hitta en leverantör som kan få till den dämparkurvan du vill ha. Det var en av anledningarna till att Jonas valde just LEDA. Har du någon som simulerat, provat och justerat dämparkurvan rätt noga så ska det ju inte behövas så stor justermån.
Baserat på vad jag hört så verkar varannan säsong vara rimligt. Allt beror ju på ambition, man kan ju också köra tills att det börjar läcka och sen renovera, det kan ju hålla mycket längre än så.
Karl, bra att inspektera kolvarna, på tidigare nämnda S2 räserbil gick ena kolvstången bak av på nurburgring, klart obehagligt. Gick dock att köra 8.30 ändå innan han upptäckte det
Jag har varit med om en AVO-kolv som gått av... även det var obehagligt.... fjäder lade sig som tur var bra och fjädrade, men dämpningen existerade inte vänster bak...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Nilsson
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-05-27 10:59:43
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Där ser man, samma sak hände när jag hade AVO bak, bara att skicka så reparerar vi kostnadsfritt svarade de snabbt när jag skickade bild och frågade vad de tyckte.. Misstänkte att jag inte var ensam om att råka ut för det.Karl Birgander wrote: Jag har varit med om en AVO-kolv som gått av... även det var obehagligt.... fjäder lade sig som tur var bra och fjädrade, men dämpningen existerade inte vänster bak...
Leksak: Porsche 944 turbo
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Haha!Nilsson wrote:Där ser man, samma sak hände när jag hade AVO bak, bara att skicka så reparerar vi kostnadsfritt svarade de snabbt när jag skickade bild och frågade vad de tyckte.. Misstänkte att jag inte var ensam om att råka ut för det.Karl Birgander wrote: Jag har varit med om en AVO-kolv som gått av... även det var obehagligt.... fjäder lade sig som tur var bra och fjädrade, men dämpningen existerade inte vänster bak...
Jag fick samma bemötande. Tog inte lång tid att ha rull på bilen igen.

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Väldigt snabbt att få offert på jobb.
Mina främre kolvar var mindre bra så de byts. Detta är då vad allt kommer kosta mig.
För min del så köpte jag chassit för ca 3kkr, så under 10kkr för ett komplett raceanpassat, uträknat chassi med ledlager och ställbarhet är ok kan jag tycka.
Med min användning räknar jag med renovering vartannat år kanske.
Mina främre kolvar var mindre bra så de byts. Detta är då vad allt kommer kosta mig.
För min del så köpte jag chassit för ca 3kkr, så under 10kkr för ett komplett raceanpassat, uträknat chassi med ledlager och ställbarhet är ok kan jag tycka.
Med min användning räknar jag med renovering vartannat år kanske.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Hej,
Låter som ett mycket bra pris. Förstår att du slog till.
/Staffan
Låter som ett mycket bra pris. Förstår att du slog till.
/Staffan
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Kvalité på Leda
Fick en komplettering:
Det är väl detta som är en uppdatering som ibland nämns om LEDA. Bör ju kanske också göra att de håller bättre om det är mindre internt tryck.LEDA wrote:Hi Karl,
We normally supply rod top nuts with the correct thread pitch free of charge, If I remember I will include a couple of spares.
Your dampers were originally manufactured as 'Emulsified Gas' type dampers. This was not one of the better Leda ideas and was introduced in response to the rise in popularity in gas pressurised monotube dampers. The idea was to pressurise a normal twin tube damper with nitrogen so the rod popped out automatically just like a monotube damper. The reason it was a poor idea is that there is no division between the gas and the oil, so they mix in use creating a foam, and as you can imagine, a foam is a useless damping medium as it can be compressed! We inherited this design when we took over Leda 7 years ago and have always advised that such dampers will work much better if left unpressurised. Your dampers had lost their pressure when they arrived with us, or had previously been de-pressurised. In light of the above I am going to suggest that we do not pressurise them so they operate correctly when we return them to you. We will however leave the gassing points intact.
Regards,"
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users