Hur lätt kan en 944:a bli??

924/928/944/968
Message
Author
claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Hur lätt kan en 944:a bli??

#1 Post by claes »

Jag vet att detta har diskuterats tidigare men ämnet är alltid aktuellt! Lite vikt väger ju tungt vid slalom och bankörning... Min 944 turbo -86 var väldigt välutrustad från start, välutrustad = tung. Numera är det mesta av komfortprylarna demonterade och tunga glasrutor är ersatta med plast. turbomotorn är ersatt av en S2 motor. Vet ej vilken motor som är tyngst??
Till frågan: Hur lätt kan en 944:a bli? Någon som har en lätt bil, vad är gjort och vad väger den?
MVH /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#2 Post by Eddie Varvstopp »

Du skall vara glad att komma ner till 1100kg tävlingsvikt, dvs startklar med förare och bränsle. Då är skrapat underrede, helt rensad inredning, plastrutor och plastkarossdelar utöver alla andra lättviktsprylar så som batteri, stolar, hjul o.s.v.

Skall man ner mer så blir det mer extrema ingrepp och det är ytterst få som har fått ner vikten ytterligare.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#3 Post by Ragnar Joensen »

Jag fick min 924S ner till 1.020 kg (halvtankad annars tom).

Rensad inredning och Sparco Sprint stolar, ingen bur, MOMO ratt, H&R Coliovers (inga stavar), 16" 993 vinterfälgar (lätta).

Inga andra ändringar, dvs. glasrutor, glasluckan bak, standard dörrsidor, standard targalucka och underredsmassa var kvar.

Med en budget på ytterligare 10.000 (och en massa timmar) hade jag fått plasthuv och -skärmar, plast rutor och skrapat underrede. Och ytterligare pengar hade gett plastlucka bak, GT lampor och lättare targalucka.

Så jag tror att 950 kg (halvtankad) skall vara relativt enkelt inom räckhåll för en 924S. Vet inte hur mycket en 951 väger mer.
Porsche fantast !

968 1992

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#4 Post by claes »

Jag ska försöka få min bil under 1100kg, raceklar. Det borde inte vara omöjligt... Jag bantar några kilon här och där men vissa kilon kommer man ju inte åt, 175kg motor tex. Ska försöka få tag på vågar så jag verkligen får veta vad den väger, samt ställa cornerweight.
Dörrarna är ju fånigt tunga. Mina dörrar har inte högtalare, elspeglar, krockbalkar, elfönsterhissar, glasrutor dvs. De är väldigt tomma men väger ändå 20kg/st.
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#5 Post by Torbjorn968 »

Min bil (944 S2, 968 motor

- plastfront o dörrar, fönster, bakruta
- Odyssey batteri
- lätt svänghjul
- inga balansaxlar
- två 5 kg kolfiberstolar
- Team dynamics 18" 265 or
- lätt vinge

1050 kg tom

Verkar skilja mellan generationer av 944.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#6 Post by claes »

1050kg, det är bra!! När du skriver "tom" Torbjörn, menar du utan förare men med vätskor samt en skvätt bränsle?
Jag har precis gjutit färdigt min glasfibertaklucka, den väger 1916 gram...
Original targalucka väger ca 9kg med fästen och vindavvisare. Elmotorn samt wires väger väl ca 5kg, så det blev en skaplig viktminskning från taket (där man vill ha så lite vikt som möjligt). :D
Med vänlig hälsning /Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#7 Post by Torbjorn968 »

yes!

Hittat ett 2 kg batteri till rimligt pris. Och glömt var det var nån stans. Skall leta rätt på det!

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Hur lätt kan en 944:a bli??

#8 Post by 964RS »

1060 kg tom, lättad lite överallt. Plastfront, huv, skärmar, rutor, rensad inuti, recaro SPG. Inga balansaxlar, lättad vev, borttaget allt onödigt i motorutrymmet m.m.


Skickat från min iPad med Tapatalk

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#9 Post by Ragnar Joensen »

964RS wrote:1060 kg tom, lättad lite överallt. Plastfront, huv, skärmar, rutor, rensad inuti, recaro SPG. Inga balansaxlar, lättad vev, borttaget allt onödigt i motorutrymmet m.m.
Är buren inräknad i den vikten? Det är ju inte någon klen bur i den bilen, om jag inte minns fel.
Porsche fantast !

968 1992

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#10 Post by 964RS »

Buren inräknad. Pappren från när Åke tävlade med den. Brukar ju inte vara så att man redovisar lägre vikt än vad man har. :wink:

Det jag har gjort med och runt motorn är ett nollsummespel. Jag har hängt på turbo och lite aluminiumrör, en väldans lätt intercooler och oljekylare men samtidig plockat av vikt från det nya avgaset jmft med det gamla, balansaxeldelete och vevaxellättning.

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#11 Post by bbellman »

bara att räkna :) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =9&t=22129" onclick="window.open(this.href);return false;

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#12 Post by claes »

Perfekt bbellman! Nu behöver man inte plocka av delarna för att väga dem.... :D
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#13 Post by FSN »

Min 924S vägde in på precis under 1000kg med förare (70-75kg) och tom tank, tror den vägdes till 995kg en gång.

Det var med plastrutor runt om utom vindrutan. Plasthuv, skärmar fram i tunn plast utan tjock gelcot. Front, bakbumper i tunn glasfiber. Bortsågat golv ersatt av tunn aluminium, bortplockad "bakaxel" (splinesnav). 944S motor utan balansaxlar och bortplockade och pluggade balansaxelhus, minigenerator, för litet batteri, rensade dörrar, skrapad under, all värmeisolering bortplockad (man kunde steka ägg på kardantunneln,) nerbantat pedalställ, ingen servostyrning, inget bromsservo, skurit bort alla plåtbitar som tex fäste till baksäte, bälte mm, mindre tank, frontplåt i plast, inga strålkastare, taklucka ersatt av tunn kolfiberavgjutning. Och säkert nåt mer löjligt.

Plockade bort wire och inställningar till ventilationen och låste den på kallt för att spara några gram. Löjligt, snudd på sjukligt. Och så sparade man allt i en låda och efter ett tag hade man hittat ett kg.... patetiskt. Bättre att ta det som en man och inse att man körde som en "kärring" istället för att skylla på bilen.

Det var inte praktiskt, underdimensionerade och ej fullt utprovade fästen till diverse saker i framförallt motorrummet gjorde inte underverk med driftsäkerheten.

Små hjul med lätta fälgar kan ju vara nåt om man vill ner i vikt.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#14 Post by claes »

Haha, jag tycker att det låter alldeles underbart med en sådan bil! Snacka om att gå hela vägen! Min bil kommer aldrig att kunna bli så lätt, men några fler kilon ska bantas bort.
Ett tips: När jag bytte huv från original (19kg) till kolfiber (3,9kg) så satt spolarvätskebehållaren i vägen för de extra huvpinnarna. Hittade en liten spolarvätskeburk hos Biltema som funkade bra. Burken är liten och lätt samt pumpen funkar bra, tom elkopplingen passade!
Burken skall så småningom flyttas till platsen där batteriet har suttit, för att få ett mer servicevänligt motorutrymme samt för att flytta vikten bakåt. Mitt lättviktsbatteri är fastskruvat på golvet bakom passagerarstolen.
/Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#15 Post by mojo158 »

Hej Claes,

Jag sitter numera på en S2a och är lite bekymrad över att jag aldrig kommer att få den särskilt lätt, den har till råga på allt ABS. Jag har under vintern bytt till samma spolarvätskebehållare som du, av samma anledning. Jag har placerat den på samma plats men med mindre finess, borrat den rakt i skärmen. Jag har funderat på batteriet som du men tvekat mycket på grund av att jag tror att det kräver en registreringsbesiktning, men nu är jag ute på mkt hal is.

/Staffan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users