Hur lätt kan en 944:a bli??

924/928/944/968
Message
Author
JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#31 Post by JohnC »

Bortplockade balansaxlar

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#32 Post by 964RS »

Turbokonverteringen är gissningsvis ett nollsummespel.

Vikt plus
- turbo
- större kylare
- Intercooler
- Några väldigt lätta tryckrör
- servopump elhydraulisk

Vikt minus
- lättad vevaxel
- bortagna balansaxlar
- liten generator
- tunnväggigt r/f avgas, (förmodligen jämnt upp)

Tidigare konverteringar,

Vikt plus
- bur, rätt massiv
- hjul, bbs challenge
- GT3 bromsar

Vikt minus
- urtagen inredning, men original instrumentpanel
- Recaro SPG x 2
- bortagen reservhjulsbalja
- plastrutor förutom vindruta
- plast i huv, front, skärmar, rensade och utskurna dörrar,

Kommande lättning,
- BBS race E88, väger nästan ingenting jmft med challenge

Nuvarande vikt utan förare och halv tank, runt 1060kg

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#33 Post by claes »

Batterier är tunga... Jag har ett Odessey batteri, exemplariskt placerat på golvet bakom passagerarstolen. Vikt: 7kg. Jag har varit väldigt nöjd med batteriet både med tanke på låg vikt samt bra prestanda. Nu läste jag om en kille på Rejsa, han har en Alfa Romeo med ett Topend batteri som funkade väldigt bra. Vikt: 1,6kg! :shock:
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#34 Post by JohnC »

Nya bilen skall ha ett sådant batteri. Utrensade dörrar är fortsatt tunga jämfört med glasfiber. Sandens bil väger in på 960 kg utan förare. Finns alltid mer att göra. :lol:

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#35 Post by 964RS »

Och Sandén har också utskurna dörrar, så där finns ytterligare vikt att hitta.

Jag får prata med Robin om kolfiberpaneler :D

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#36 Post by Cédric »

claes wrote:Batterier är tunga... Jag har ett Odessey batteri, exemplariskt placerat på golvet bakom passagerarstolen. Vikt: 7kg. Jag har varit väldigt nöjd med batteriet både med tanke på låg vikt samt bra prestanda. Nu läste jag om en kille på Rejsa, han har en Alfa Romeo med ett Topend batteri som funkade väldigt bra. Vikt: 1,6kg! :shock:
/Claes

Sånt batteri har jag köpt till min 924t, sparar ca 11,5 kg jämfört med orginal, dock är mitt lite större än alfans, 12ah(obs, ej jämförbart med blybatteri ah) har jag, 2kg. Bra tryck i lithiumbatterierna, fin snurr på startmotorn :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]