Hur lätt kan en 944:a bli??

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#16 Post by Torbjorn968 »

FSN wrote:Min 924S vägde in på precis under 1000kg med förare (70-75kg) och tom tank, tror den vägdes till 995kg en gång.

Det var med plastrutor runt om utom vindrutan. Plasthuv, skärmar fram i tunn plast utan tjock gelcot. Front, bakbumper i tunn glasfiber. Bortsågat golv ersatt av tunn aluminium, bortplockad "bakaxel" (splinesnav). 944S motor utan balansaxlar och bortplockade och pluggade balansaxelhus, minigenerator, för litet batteri, rensade dörrar, skrapad under, all värmeisolering bortplockad (man kunde steka ägg på kardantunneln,) nerbantat pedalställ, ingen servostyrning, inget bromsservo, ...
Hur var det att köra utan bromsservo?
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#17 Post by FSN »

Torbjorn968 wrote:
FSN wrote:Min 924S vägde in på precis under 1000kg med förare (70-75kg) och tom tank, tror den vägdes till 995kg en gång.

Det var med plastrutor runt om utom vindrutan. Plasthuv, skärmar fram i tunn plast utan tjock gelcot. Front, bakbumper i tunn glasfiber. Bortsågat golv ersatt av tunn aluminium, bortplockad "bakaxel" (splinesnav). 944S motor utan balansaxlar och bortplockade och pluggade balansaxelhus, minigenerator, för litet batteri, rensade dörrar, skrapad under, all värmeisolering bortplockad (man kunde steka ägg på kardantunneln,) nerbantat pedalställ, ingen servostyrning, inget bromsservo, ...
Hur var det att köra utan bromsservo?
Jag hade två separata cylindrar med relativt klen diameter, en för varje hjulaxel och en bromsvåg samt fasta 4-kolvsok runt om. Det var som jag ville ha det. Ganska stumt men lättdoserat pga små cylindrar som flyttar lite vätska. Tyngre att trampa än original (framförallt med kalla belägg) men inget vaccum som lägger sig i.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#18 Post by JonasD »

I en av mina tidigare bilar, en Saab 99 EMS -73 med en 16v turbo maskin i. Där fick inte servot inte plats. Körde så i flera år. Besiktningen sa ingenting, enda komentaren var: bromsarna tar ju inte sämmre, man får bara trycka lite hårdare.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#19 Post by claes »

Hmmm. En av anledningarna till att jag köpte just "min bil" var att den hade ABS, och jag tycker nog att det funkar ganska bra trots att det är över 30 år gammalt. Men med tanke på vad tråden handlar om så kommer ju första frågan helt naturligt:
1. Hur många kg väger ett ABS system? Hur många kg går att lätta genom att ta bort ABS grejorna?
Nästa fråga har jag klurat på ett tag....
2. Om man vill sätta in en strömbrytare så att man kan köra utan ABS. Vilken kabel bör den sitta på? Skall man bryta strömmen från säkringsboxen?
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#20 Post by 964RS »

Ja världen är konstig. Här sitter jag och funderar på hur jag skall kunna bygga in ABS i min bil medan andra vill ta bort det. Vad finns det egentligen för anledning att ta bort det?

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#21 Post by Torbjorn968 »

Köra utan ABS är kul, är man duktig (inte jag) så är det snabbare, speciellt med gamla ABS system.

Är man inte duktig (jag) så kan det snabbt bli dyrt och kosta bantid genom att skapa en fin platt kontakt yta för att hjälpa de låsta hjulen.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#22 Post by claes »

Jag försöker ju plocka bort några kilon från min bil men jag tror inte att jag skulle vinna något (i tid) på att lägga ABS grejorna på viktgudarnas altare. Men det skulle nog glädja däcktillverkarna!
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#23 Post by Ragnar Joensen »

På 924:an hade jag "Flintstone" ABS.

Axxade max på t.ex. rakan på Kinnekulle, passerade under bron och bromsade hårt inför Kvarnkurvan. Däcken sa "Iiiiiik", och då släppte jag lite och svängde höger. Fungerade bra.

:twisted:

https://youtu.be/CPw1rs0HHfI?t=138" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#24 Post by Torbjorn968 »

På kinnekulle bromsar man inte så mkt. Mantorp eller sviesta i rejstempo (seeeena inbromsningar) är värre. I mitt fall så är ljuddetektorn kass. Kör m hörapparater.

Kngen abs på nya bilen så blir intressant.

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#25 Post by 964RS »

Ragnar Joensen wrote:På 924:an hade jag "Flintstone" ABS.

Axxade max på t.ex. rakan på Kinnekulle, passerade under bron och bromsade hårt inför Kvarnkurvan. Däcken sa "Iiiiiik", och då släppte jag lite och svängde höger. Fungerade bra.

:twisted:

https://youtu.be/CPw1rs0HHfI?t=138" onclick="window.open(this.href);return false;
Som på Falkenberg då, fast tvärtom ;)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#26 Post by Ragnar Joensen »

964RS wrote:
Ragnar Joensen wrote:På 924:an hade jag "Flintstone" ABS.

Axxade max på t.ex. rakan på Kinnekulle, passerade under bron och bromsade hårt inför Kvarnkurvan. Däcken sa "Iiiiiik", och då släppte jag lite och svängde höger. Fungerade bra.

:twisted:

https://youtu.be/CPw1rs0HHfI?t=138" onclick="window.open(this.href);return false;
Som på Falkenberg då, fast tvärtom ;)
He he, så kan det bli ibland :D
Porsche fantast !

968 1992

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#27 Post by JohnC »

Min förra S2 vägde 1040 kg utan tjockis i förarsätet men med 20 liter bensin.

Nya bilen skall ned till ungefär samma så det blir copypaste. :#cheers:

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#28 Post by 964RS »

JohnC wrote:Min förra S2 vägde 1040 kg utan tjockis i förarsätet men med 20 liter bensin.

Nya bilen skall ned till ungefär samma så det blir copypaste. :#cheers:
Strongt!

Så vad gjorde du för att skala ner till dena vikt John?

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#29 Post by claes »

Håller med Anders, strongt gjort! Jag blev också nyfiken på vad du hade gjort med din S2, så jag läste några sidor i din byggtråd, det var ganska mycket gjort...
Men även Anders bil var väl ordentligt lätt när den köptes och den har väl inte blivit så mycket tyngre.
Så här såg det ut i mitt garage i torsdags, bara lätta prylar som skall lackas och monteras. De tunga orginalprylarna får vila på vinden så länge. :D
/Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: Hur lätt kan en 944:a bli??

#30 Post by JohnC »

Inget viktpaket eller fläkt. Nissan micra generator. Bortplockad handbroms. Lätt och kanske inte så snygg plast. Bortplockad reservhjulsbalja. Avgjuten lättviktsinstrumentpanel. Ganska lätt omp bur. Lätta oz fälgar. Originalfälgar dvs ej GT3 bromsar. I stort sätt det.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users