Hur var det att köra utan bromsservo?FSN wrote:Min 924S vägde in på precis under 1000kg med förare (70-75kg) och tom tank, tror den vägdes till 995kg en gång.
Det var med plastrutor runt om utom vindrutan. Plasthuv, skärmar fram i tunn plast utan tjock gelcot. Front, bakbumper i tunn glasfiber. Bortsågat golv ersatt av tunn aluminium, bortplockad "bakaxel" (splinesnav). 944S motor utan balansaxlar och bortplockade och pluggade balansaxelhus, minigenerator, för litet batteri, rensade dörrar, skrapad under, all värmeisolering bortplockad (man kunde steka ägg på kardantunneln,) nerbantat pedalställ, ingen servostyrning, inget bromsservo, ...
Hur lätt kan en 944:a bli??
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Jag hade två separata cylindrar med relativt klen diameter, en för varje hjulaxel och en bromsvåg samt fasta 4-kolvsok runt om. Det var som jag ville ha det. Ganska stumt men lättdoserat pga små cylindrar som flyttar lite vätska. Tyngre att trampa än original (framförallt med kalla belägg) men inget vaccum som lägger sig i.Torbjorn968 wrote:Hur var det att köra utan bromsservo?FSN wrote:Min 924S vägde in på precis under 1000kg med förare (70-75kg) och tom tank, tror den vägdes till 995kg en gång.
Det var med plastrutor runt om utom vindrutan. Plasthuv, skärmar fram i tunn plast utan tjock gelcot. Front, bakbumper i tunn glasfiber. Bortsågat golv ersatt av tunn aluminium, bortplockad "bakaxel" (splinesnav). 944S motor utan balansaxlar och bortplockade och pluggade balansaxelhus, minigenerator, för litet batteri, rensade dörrar, skrapad under, all värmeisolering bortplockad (man kunde steka ägg på kardantunneln,) nerbantat pedalställ, ingen servostyrning, inget bromsservo, ...
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
I en av mina tidigare bilar, en Saab 99 EMS -73 med en 16v turbo maskin i. Där fick inte servot inte plats. Körde så i flera år. Besiktningen sa ingenting, enda komentaren var: bromsarna tar ju inte sämmre, man får bara trycka lite hårdare.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Hmmm. En av anledningarna till att jag köpte just "min bil" var att den hade ABS, och jag tycker nog att det funkar ganska bra trots att det är över 30 år gammalt. Men med tanke på vad tråden handlar om så kommer ju första frågan helt naturligt:
1. Hur många kg väger ett ABS system? Hur många kg går att lätta genom att ta bort ABS grejorna?
Nästa fråga har jag klurat på ett tag....
2. Om man vill sätta in en strömbrytare så att man kan köra utan ABS. Vilken kabel bör den sitta på? Skall man bryta strömmen från säkringsboxen?
Mvh /Claes
1. Hur många kg väger ett ABS system? Hur många kg går att lätta genom att ta bort ABS grejorna?
Nästa fråga har jag klurat på ett tag....
2. Om man vill sätta in en strömbrytare så att man kan köra utan ABS. Vilken kabel bör den sitta på? Skall man bryta strömmen från säkringsboxen?
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Ja världen är konstig. Här sitter jag och funderar på hur jag skall kunna bygga in ABS i min bil medan andra vill ta bort det. Vad finns det egentligen för anledning att ta bort det?
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Köra utan ABS är kul, är man duktig (inte jag) så är det snabbare, speciellt med gamla ABS system.
Är man inte duktig (jag) så kan det snabbt bli dyrt och kosta bantid genom att skapa en fin platt kontakt yta för att hjälpa de låsta hjulen.
//T
Är man inte duktig (jag) så kan det snabbt bli dyrt och kosta bantid genom att skapa en fin platt kontakt yta för att hjälpa de låsta hjulen.
//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Jag försöker ju plocka bort några kilon från min bil men jag tror inte att jag skulle vinna något (i tid) på att lägga ABS grejorna på viktgudarnas altare. Men det skulle nog glädja däcktillverkarna!
/Claes
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
På 924:an hade jag "Flintstone" ABS.
Axxade max på t.ex. rakan på Kinnekulle, passerade under bron och bromsade hårt inför Kvarnkurvan. Däcken sa "Iiiiiik", och då släppte jag lite och svängde höger. Fungerade bra.
https://youtu.be/CPw1rs0HHfI?t=138" onclick="window.open(this.href);return false;
Axxade max på t.ex. rakan på Kinnekulle, passerade under bron och bromsade hårt inför Kvarnkurvan. Däcken sa "Iiiiiik", och då släppte jag lite och svängde höger. Fungerade bra.
https://youtu.be/CPw1rs0HHfI?t=138" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
På kinnekulle bromsar man inte så mkt. Mantorp eller sviesta i rejstempo (seeeena inbromsningar) är värre. I mitt fall så är ljuddetektorn kass. Kör m hörapparater.
Kngen abs på nya bilen så blir intressant.
T
Kngen abs på nya bilen så blir intressant.
T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Som på Falkenberg då, fast tvärtomRagnar Joensen wrote:På 924:an hade jag "Flintstone" ABS.
Axxade max på t.ex. rakan på Kinnekulle, passerade under bron och bromsade hårt inför Kvarnkurvan. Däcken sa "Iiiiiik", och då släppte jag lite och svängde höger. Fungerade bra.
https://youtu.be/CPw1rs0HHfI?t=138" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
He he, så kan det bli ibland964RS wrote:Som på Falkenberg då, fast tvärtomRagnar Joensen wrote:På 924:an hade jag "Flintstone" ABS.
Axxade max på t.ex. rakan på Kinnekulle, passerade under bron och bromsade hårt inför Kvarnkurvan. Däcken sa "Iiiiiik", och då släppte jag lite och svängde höger. Fungerade bra.
https://youtu.be/CPw1rs0HHfI?t=138" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Min förra S2 vägde 1040 kg utan tjockis i förarsätet men med 20 liter bensin.
Nya bilen skall ned till ungefär samma så det blir copypaste.
Nya bilen skall ned till ungefär samma så det blir copypaste.
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Strongt!JohnC wrote:Min förra S2 vägde 1040 kg utan tjockis i förarsätet men med 20 liter bensin.
Nya bilen skall ned till ungefär samma så det blir copypaste.
Så vad gjorde du för att skala ner till dena vikt John?
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Håller med Anders, strongt gjort! Jag blev också nyfiken på vad du hade gjort med din S2, så jag läste några sidor i din byggtråd, det var ganska mycket gjort...
Men även Anders bil var väl ordentligt lätt när den köptes och den har väl inte blivit så mycket tyngre.
Så här såg det ut i mitt garage i torsdags, bara lätta prylar som skall lackas och monteras. De tunga orginalprylarna får vila på vinden så länge.
/Claes
Men även Anders bil var väl ordentligt lätt när den köptes och den har väl inte blivit så mycket tyngre.
Så här såg det ut i mitt garage i torsdags, bara lätta prylar som skall lackas och monteras. De tunga orginalprylarna får vila på vinden så länge.
/Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Hur lätt kan en 944:a bli??
Inget viktpaket eller fläkt. Nissan micra generator. Bortplockad handbroms. Lätt och kanske inte så snygg plast. Bortplockad reservhjulsbalja. Avgjuten lättviktsinstrumentpanel. Ganska lätt omp bur. Lätta oz fälgar. Originalfälgar dvs ej GT3 bromsar. I stort sätt det.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users