Slalombil

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Slalombil

#16 Post by gegge »

Citat:

"Golf Mk1 har ett billigt Gr. N rallyben från Bilstein som passar, jag hade själv det på bilen för något år sedan. Kombinerade det med en 400lbs NASCAR fjäder och fick orginalhöjd. Kolla min tråd. Vill minnas att fjäderbenen kostade 5000.- paret."

Sök på V36-0059
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Slalombil

#17 Post by Borken »

Ska kolla... I värsta fall får man sno ihop nått eget. Lite trist att bilgrejjer ska vara så svåra att serva/shimsa om. Hade det vart en mc-gaffel så vore livet mycket enklare.

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: Slalombil

#18 Post by chrix »

Klart du skall bygga Slalombil.
Org utseende exteriört.
Lätta allt du med enkla och prisvärda medel löser hemma.
Satsa pengarna på ett bra chassi.
Kylning till bromsarna.
Stol och ratt.
Bredare och greppigare däck.
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Slalombil

#19 Post by Borken »

Lutar hårt åt det just nu :)
Med turbo som steg 2.
Undrar om EFI konvertering räknas som klassik??

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Slalombil

#20 Post by Ragnar Joensen »

Så här står det i reglerna:

"Det bör särskilt observeras, att inplacering i klass C (Classic) eller S (Standard 1 och 2) i princip endast gäller bilar i standardutförande. Det innebär att bilar som modifierats så att de bedöms ha prestanda motsvarande närmast snabbare klass också ska placeras där."
Porsche fantast !

968 1992

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: Slalombil

#21 Post by chrix »

Men skall man köra i S eller R?
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Slalombil

#22 Post by Ragnar Joensen »

chrix wrote:Men skall man köra i S eller R?
Om du inte har R-däck, behöver du inte köra i R-klassen.

Jag har en vanlig 968, dock med tuffare chassi. I vanliga fall kör 968 i Klassik, och 968 CS i S1. Och då tycker jag att det är rimligt att jag kör i S1.
Porsche fantast !

968 1992

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: Slalombil

#23 Post by chrix »

Min 944 s2 som har bur, plastrutor och hyffsat chassi men åker på gatdäck?

Jag säger bygg efter eget huvud så får du se vilken klass du hamnar i.
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Slalombil

#24 Post by claes »

Jag håller med Chrix och Ragnar, bygg den bil som du vill ha, efter ekonomi och ambition. Modifieringar gör att du flyttas upp en klass. R-däck är roligast men då hamnar du i R-klassen.
Hur du än gör så kommer du alltid att vilja ha en snabbare bil... :twisted:
Jag köpte en rätt snabb 944 för tre år sedan men modifierar vidare. Det är skitkul!
I somras lyckades jag köra fortare än 964RS, 996 turbo och 997 GT3 på slalomtävlingar vilket visar att man är på rätt väg. Peter Buhre vann årets slalomfinal i sin 944:a vilket säger mycket om potentialen i dessa bilar...
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Slalombil

#25 Post by Borken »

Blir nog så Claes, har inga ambitioner om att prestera heller :) Men det vore kul å testa lite slalom.

/Janne

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

Re: Slalombil

#26 Post by rydan »

Det där med att bilarna inte får modifieras för att vara i classic verkar (tyvärr) tas ganska lätt på. Har ju förekommit diskussioner om en separat ClassicR-klass, och det vore nog rimligt. Har i o f s bara varit på en slalom-final (och körde inte classic), men gammel-elvorna som vann i classic var inte så särskilt mycket original, om vi säger så, de krängde exempelvis nog mindre än original-GT3:orna...
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

Re: Slalombil

#27 Post by rydan »

Borken wrote:Blir nog så Claes, har inga ambitioner om att prestera heller :) Men det vore kul å testa lite slalom.

/Janne
Det är jättekul att köra slalom, och sålänge man bara tävlar mot sig själv s a s spelar bil nog ingen större roll för hur roligt man har. Motormängd gör ju sitt till på tiderna såklart, men jag tycker inte det påverkar hur roligt man har. Man kör ju s a s bilen på (och allt för ofta över) gränsen oavsett.

Friska däck, däremot. Det suger att köra slalom med dåligt grepp. (Fördelen med att köra slalom är att man s a s med automatik ser till att däcken aldrig blir särskilt gamla... =) )
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users