Slalombil

924/928/944/968
Message
Author
Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Slalombil

#1 Post by Borken »

Står i valet och kvalet om jag skall rensa ur min 924 och göra den till nån form av slalombil att åka med till PCS:s slalomtävligar i sommar.

Jag har en -81 N/A med vad det innebär av slö morot. Har svetsat upp den så att den åtminstonde är frisk i plåten, det finns en hel del estetikt att önska och tid/pengar skulle gå åt att fixa till den till en acceptabel originalare. Men det är fullt möjligt.

Fråga 1, slalombil eller original?

Följdfråga, vad gör man för att få till en så vettig racer som möjligt?
Tänkte man kan slänga in en halvbur för lite ökad säkerhet i så fall, vad är bäst i pris?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Slalombil

#2 Post by gegge »

Lätta så mycket som möjligt, under 900 kg ska du. Sänk maximalt och styva upp ännu mer. Lätta små hjul med breda däck. Du lät inte välta och slipper bli påkörd i slalom, dessutom vägen buren för mycket. Öva.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Slalombil

#3 Post by Cédric »

Är det inte bättre att inte bygga om för mycket, så du fortfarande kan vara kvar i klassik?

Jag hade satsat på ett välavstämt dämpar/fäderkit, helst hårdare krängare, riktigt aggressiva hjulvinklar och 225or runt om, så mjukt gummi man kan komma undan med i klassik, typ ad08r eller nåt år det hållet.

Självklart är extremlättning ett bra recept, men då vet jag inte hur det blir med klassen, det är ju lite vagt med reglerna helt klart. Värt att tänka på är att det är otroligt mycket teknik i slalom, försök hitta en riktigt bra förare och åk med en runda, finns mycket att lära av andra om du hittar rätt person. Det finns många som sätter bra tider men har risig körteknik men snabb bil, sånna ska du undvika att kika för noga på :)

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Slalombil

#4 Post by Borken »

Hittar inget reglemente... Hjälp!

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Slalombil

#5 Post by Borken »

menar specifikt för klasserna då:)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Slalombil

#6 Post by gegge »

Du har som vanligt rätt och en poäng Cédric!

Problemet är att man är chanslös i classic då man tävlar mot 911 och så fort man modifierar ska man egentligen bli uppflyttad. Även 928 blir tufft motstånd, för att inte tala om 924s eller 944. Classic ska vara orginalbil och ombyggd hamnar man i R.

Min tanke var därmed att försöka slå till med en tid som förvånar, även om det inte blir pallplats.

Annars är det helt rätt med teknik. Jag är halvdassig i fruns 924 men matchar moderna, och är inte långt efter värstingbilarna med tveksamma förare.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Slalombil

#7 Post by Cédric »

I nya reglementet är det ännu fluffigare än tidigare, om möjligt.

"Det bör särskilt observeras, att inplacering i klass C (Classic) eller S (Standard 1 och 2) i princip endast gäller bilar i standardutförande. Det innebär att bilar som modifierats så att de bedöms ha prestanda motsvarande närmast snabbare klass också ska placeras där. Vid oklara fall avgör ansvarig tävlingsledare klasstillhörigheten."

med tanke vad för bilar som går där skulle jag köra i C eller Sutan att blinka med andra fjädrar/dämpare/hjul,..VIlket jag också gjort ;) Många bilar där är mycket mer modifierade än min. Såsom reglerna är skrivna nu ska man ju klassas upp först när bilen bedöms ha prestanda motsvarande närmast snabbaste klass, vilket i praktiken skulle betyda näst intill fritt spelrum med en 924a :) säkerligen finns det lika många tolkningar som det finns chaufförer i PCS slalomcup, olika regioner är säkert olika hårda.

Men faktum är att det inte krävs så himla mycket för att man ska kunna smiska till väldigt många snabbare bilar..

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Slalombil

#8 Post by Borken »

fubar :)
Då går ju lättning också bort... Kanske man klarar sig med ett litiumbatteri och ingen spolarvätska :)

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Slalombil

#9 Post by Borken »

Funderar också på att kopiera han Estländarens turborecept (på 924.org)...http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Det enda som hindrar just nu är hur man fixar en shysst oljeretur som är reversibel ifall man ångrar sig? I sammanhanget så är iofs min generator redan flyttad till andra sidan och jag har ett Megasquirt liggande :)

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Slalombil

#10 Post by Tux »

Jag skulle säga acceptabel orginalare med friskt och välinställt chassi samt ett par så bra däck som möjligt utan att hamna bland R-däcksåkare är receptet på att ha riktigt kul.

Och räcerstripes är alltid +10hk... ;-)

Min erfarenhet är att det krävs en frisk 928 och bra förare för att hänga med dito 924 i slalombanan... Kalle visar ju år efter år hur vass en 924 är i slalomcupen i region väst.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Slalombil

#11 Post by Cédric »

ErikD har ju kört sin 76a ganska så framgånsrikt i PCS slalom, den är verkligen sjukt kul i konbanan, lätt och responsiv samtidigt riktigt latjo att balansera på gränsen. Dock har han i konbana kört med rätt trötta däck, vilket gör det till en utmaning att köra fort :)

https://www.youtube.com/watch?v=j3KbBN87vBA" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Slalombil

#12 Post by Ragnar Joensen »

gegge wrote:Lätta så mycket som möjligt, under 900 kg ska du. Sänk maximalt och styva upp ännu mer. Lätta små hjul med breda däck. Du lät inte välta och slipper bli påkörd i slalom, dessutom vägen buren för mycket. Öva.
Perfekt recept!

Pratar av erfarenhet, dock med en starkare 924S med 25 hästar mer. Men har åkt från 996 Turbo, 997 Turbo, 996 GT3, 997 GT3 och Caymaner på slalombanan. Och då i flera fall med PCS banmötesinstruktörer bakom ratten.

Att försöka hålla bilen i Klassik är inget roligt. När du har övat tillräckligt blir det inte roligt längre, när du spöar allt.

Lätta max och sätt dit t.ex. en H&R Nürburgring coilover sats, nya Powerflex bussningar och en fet krängningshämmare fram (fjädrarna är styva bak) och öva, öva, öva. Roligare att se sin egen framgång och efter ett tag käka värstingar, än att välja en grupp, där man alltid vinner.
Porsche fantast !

968 1992

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Slalombil

#13 Post by Borken »

snål som man är så undrar jag om nån form av Golf coilovers skulle passa?

Snubben jag köpte bilen snackade om att det satt nån form av bättre bussningar på bilen, men det återstår väl att se.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Slalombil

#14 Post by Cédric »

Dom är flr korta har jag för mig, billigaste coil over kitet är nog GAZ, det är rätt schyssta grejer. Har kört med gazdämparr i många år, även fast dämpkurvan inte är perfekt funkar det bra för att åka fort, uppenbarligen!

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Slalombil

#15 Post by Borken »

Attans, nåja får riva ner och titta vad som sitter på bilen till att börja med.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Mr Nippe