Slalombil
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Slalombil
Står i valet och kvalet om jag skall rensa ur min 924 och göra den till nån form av slalombil att åka med till PCS:s slalomtävligar i sommar.
Jag har en -81 N/A med vad det innebär av slö morot. Har svetsat upp den så att den åtminstonde är frisk i plåten, det finns en hel del estetikt att önska och tid/pengar skulle gå åt att fixa till den till en acceptabel originalare. Men det är fullt möjligt.
Fråga 1, slalombil eller original?
Följdfråga, vad gör man för att få till en så vettig racer som möjligt?
Tänkte man kan slänga in en halvbur för lite ökad säkerhet i så fall, vad är bäst i pris?
Jag har en -81 N/A med vad det innebär av slö morot. Har svetsat upp den så att den åtminstonde är frisk i plåten, det finns en hel del estetikt att önska och tid/pengar skulle gå åt att fixa till den till en acceptabel originalare. Men det är fullt möjligt.
Fråga 1, slalombil eller original?
Följdfråga, vad gör man för att få till en så vettig racer som möjligt?
Tänkte man kan slänga in en halvbur för lite ökad säkerhet i så fall, vad är bäst i pris?
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Slalombil
Lätta så mycket som möjligt, under 900 kg ska du. Sänk maximalt och styva upp ännu mer. Lätta små hjul med breda däck. Du lät inte välta och slipper bli påkörd i slalom, dessutom vägen buren för mycket. Öva.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Slalombil
Är det inte bättre att inte bygga om för mycket, så du fortfarande kan vara kvar i klassik?
Jag hade satsat på ett välavstämt dämpar/fäderkit, helst hårdare krängare, riktigt aggressiva hjulvinklar och 225or runt om, så mjukt gummi man kan komma undan med i klassik, typ ad08r eller nåt år det hållet.
Självklart är extremlättning ett bra recept, men då vet jag inte hur det blir med klassen, det är ju lite vagt med reglerna helt klart. Värt att tänka på är att det är otroligt mycket teknik i slalom, försök hitta en riktigt bra förare och åk med en runda, finns mycket att lära av andra om du hittar rätt person. Det finns många som sätter bra tider men har risig körteknik men snabb bil, sånna ska du undvika att kika för noga på
Jag hade satsat på ett välavstämt dämpar/fäderkit, helst hårdare krängare, riktigt aggressiva hjulvinklar och 225or runt om, så mjukt gummi man kan komma undan med i klassik, typ ad08r eller nåt år det hållet.
Självklart är extremlättning ett bra recept, men då vet jag inte hur det blir med klassen, det är ju lite vagt med reglerna helt klart. Värt att tänka på är att det är otroligt mycket teknik i slalom, försök hitta en riktigt bra förare och åk med en runda, finns mycket att lära av andra om du hittar rätt person. Det finns många som sätter bra tider men har risig körteknik men snabb bil, sånna ska du undvika att kika för noga på

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Slalombil
Hittar inget reglemente... Hjälp!
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Slalombil
menar specifikt för klasserna då:)
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Slalombil
Du har som vanligt rätt och en poäng Cédric!
Problemet är att man är chanslös i classic då man tävlar mot 911 och så fort man modifierar ska man egentligen bli uppflyttad. Även 928 blir tufft motstånd, för att inte tala om 924s eller 944. Classic ska vara orginalbil och ombyggd hamnar man i R.
Min tanke var därmed att försöka slå till med en tid som förvånar, även om det inte blir pallplats.
Annars är det helt rätt med teknik. Jag är halvdassig i fruns 924 men matchar moderna, och är inte långt efter värstingbilarna med tveksamma förare.
Problemet är att man är chanslös i classic då man tävlar mot 911 och så fort man modifierar ska man egentligen bli uppflyttad. Även 928 blir tufft motstånd, för att inte tala om 924s eller 944. Classic ska vara orginalbil och ombyggd hamnar man i R.
Min tanke var därmed att försöka slå till med en tid som förvånar, även om det inte blir pallplats.
Annars är det helt rätt med teknik. Jag är halvdassig i fruns 924 men matchar moderna, och är inte långt efter värstingbilarna med tveksamma förare.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Slalombil
I nya reglementet är det ännu fluffigare än tidigare, om möjligt.
"Det bör särskilt observeras, att inplacering i klass C (Classic) eller S (Standard 1 och 2) i princip endast gäller bilar i standardutförande. Det innebär att bilar som modifierats så att de bedöms ha prestanda motsvarande närmast snabbare klass också ska placeras där. Vid oklara fall avgör ansvarig tävlingsledare klasstillhörigheten."
med tanke vad för bilar som går där skulle jag köra i C eller Sutan att blinka med andra fjädrar/dämpare/hjul,..VIlket jag också gjort
Många bilar där är mycket mer modifierade än min. Såsom reglerna är skrivna nu ska man ju klassas upp först när bilen bedöms ha prestanda motsvarande närmast snabbaste klass, vilket i praktiken skulle betyda näst intill fritt spelrum med en 924a
säkerligen finns det lika många tolkningar som det finns chaufförer i PCS slalomcup, olika regioner är säkert olika hårda.
Men faktum är att det inte krävs så himla mycket för att man ska kunna smiska till väldigt många snabbare bilar..
"Det bör särskilt observeras, att inplacering i klass C (Classic) eller S (Standard 1 och 2) i princip endast gäller bilar i standardutförande. Det innebär att bilar som modifierats så att de bedöms ha prestanda motsvarande närmast snabbare klass också ska placeras där. Vid oklara fall avgör ansvarig tävlingsledare klasstillhörigheten."
med tanke vad för bilar som går där skulle jag köra i C eller Sutan att blinka med andra fjädrar/dämpare/hjul,..VIlket jag också gjort


Men faktum är att det inte krävs så himla mycket för att man ska kunna smiska till väldigt många snabbare bilar..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Slalombil
fubar 
Då går ju lättning också bort... Kanske man klarar sig med ett litiumbatteri och ingen spolarvätska

Då går ju lättning också bort... Kanske man klarar sig med ett litiumbatteri och ingen spolarvätska

-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Slalombil
Funderar också på att kopiera han Estländarens turborecept (på 924.org)...http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Det enda som hindrar just nu är hur man fixar en shysst oljeretur som är reversibel ifall man ångrar sig? I sammanhanget så är iofs min generator redan flyttad till andra sidan och jag har ett Megasquirt liggande
Det enda som hindrar just nu är hur man fixar en shysst oljeretur som är reversibel ifall man ångrar sig? I sammanhanget så är iofs min generator redan flyttad till andra sidan och jag har ett Megasquirt liggande

- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: Slalombil
Jag skulle säga acceptabel orginalare med friskt och välinställt chassi samt ett par så bra däck som möjligt utan att hamna bland R-däcksåkare är receptet på att ha riktigt kul.
Och räcerstripes är alltid +10hk...
Min erfarenhet är att det krävs en frisk 928 och bra förare för att hänga med dito 924 i slalombanan... Kalle visar ju år efter år hur vass en 924 är i slalomcupen i region väst.
Och räcerstripes är alltid +10hk...

Min erfarenhet är att det krävs en frisk 928 och bra förare för att hänga med dito 924 i slalombanan... Kalle visar ju år efter år hur vass en 924 är i slalomcupen i region väst.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Slalombil
ErikD har ju kört sin 76a ganska så framgånsrikt i PCS slalom, den är verkligen sjukt kul i konbanan, lätt och responsiv samtidigt riktigt latjo att balansera på gränsen. Dock har han i konbana kört med rätt trötta däck, vilket gör det till en utmaning att köra fort 
https://www.youtube.com/watch?v=j3KbBN87vBA" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=j3KbBN87vBA" onclick="window.open(this.href);return false;
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Slalombil
Perfekt recept!gegge wrote:Lätta så mycket som möjligt, under 900 kg ska du. Sänk maximalt och styva upp ännu mer. Lätta små hjul med breda däck. Du lät inte välta och slipper bli påkörd i slalom, dessutom vägen buren för mycket. Öva.
Pratar av erfarenhet, dock med en starkare 924S med 25 hästar mer. Men har åkt från 996 Turbo, 997 Turbo, 996 GT3, 997 GT3 och Caymaner på slalombanan. Och då i flera fall med PCS banmötesinstruktörer bakom ratten.
Att försöka hålla bilen i Klassik är inget roligt. När du har övat tillräckligt blir det inte roligt längre, när du spöar allt.
Lätta max och sätt dit t.ex. en H&R Nürburgring coilover sats, nya Powerflex bussningar och en fet krängningshämmare fram (fjädrarna är styva bak) och öva, öva, öva. Roligare att se sin egen framgång och efter ett tag käka värstingar, än att välja en grupp, där man alltid vinner.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Slalombil
snål som man är så undrar jag om nån form av Golf coilovers skulle passa?
Snubben jag köpte bilen snackade om att det satt nån form av bättre bussningar på bilen, men det återstår väl att se.
Snubben jag köpte bilen snackade om att det satt nån form av bättre bussningar på bilen, men det återstår väl att se.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Slalombil
Dom är flr korta har jag för mig, billigaste coil over kitet är nog GAZ, det är rätt schyssta grejer. Har kört med gazdämparr i många år, även fast dämpkurvan inte är perfekt funkar det bra för att åka fort, uppenbarligen!
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 223
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Slalombil
Attans, nåja får riva ner och titta vad som sitter på bilen till att börja med.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users