Hej! har börjat tröttna en hel del på de mekaniska sprutet som sitter på 125hk motorerna. Biler startar inte just nu efter ett försök till att få det bättre. Många har sagt åt mig att förgasaronvertera till t.ex weber 45or vilket jag också tycker låter som en bra idé. Jag har kollat runt en del på insugskit till 924 och hittar bara nya dyra alternativ.
Då kommer vi till frågan, finns det andra motorer med samma förfgasarinsug som passar från t.ex Audi eller wv? Någon här på forumet kanske har ett beggat liggandes för att bra pris? Eller ska man satsa på ett fungarande k jetronic sprut från en audi 100 typ?
mvh
porsche 924 förgasarkonvertering
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: porsche 924 förgasarkonvertering
Förutom att det blir svårt att besiktiga bilen är vinsten begränsad av byta till förgasare.
Den enda billiga förgasare som passar bolt-on är den från VW LT31. En långt bättre lösning är i så fall motorcykelförgasare som ger dokumenterat bättre effekt än k-jet.
Varför inte köpa en gammal billig Haltech som bara styr bränsle? Det finns Golf adapter som passar i K-jet hålen. Spridare får du nästan gratis på skroten.
Den enda billiga förgasare som passar bolt-on är den från VW LT31. En långt bättre lösning är i så fall motorcykelförgasare som ger dokumenterat bättre effekt än k-jet.
Varför inte köpa en gammal billig Haltech som bara styr bränsle? Det finns Golf adapter som passar i K-jet hålen. Spridare får du nästan gratis på skroten.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 86
- Joined: 2012-10-12 11:48:58
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: porsche 924 förgasarkonvertering
Jag har med funderat på det, eller konvertera till EFI. Det mekaniska insprutet är alldeles för känsligt för fel. Problemet med det är just som du säger: Insug till förgasarkonvertering är snordyrt och jag har inte heller hittat någon ekonomiskt försvarbar lösning på det. Jag har förgasare liggandes så det hade varit givet att testa om jag bara hade kommit över ett insug.
Jag tror däremot att jag kommer gå EFI-vägen. Det är egentligen det vettigaste och blir inte SÅ fasligt dyrt då man får ut väldigt mycket fördelar så det känns klart mer värt.
Jag tror däremot att jag kommer gå EFI-vägen. Det är egentligen det vettigaste och blir inte SÅ fasligt dyrt då man får ut väldigt mycket fördelar så det känns klart mer värt.
Daniel Tunér
"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78
"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: porsche 924 förgasarkonvertering
Byta till förgasare eller annat kjet känns som extremt komplicerat jämfört med att få ditt befintliga system att fungera. Kjet är relativt enkelt och väldigt robust, det är ett par huvudkomponenter som man måste ha ordning på, läs kjetboken, rätt enkelt med rätt utrustning:)
Enda vettiga utbytet är EFI, då får man iaf några teoretiska vinster, men det kräver ändå en del jobb.
Enda vettiga utbytet är EFI, då får man iaf några teoretiska vinster, men det kräver ändå en del jobb.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 111
- Joined: 2004-04-01 19:06:10
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
- Location: stockholm
- Contact:
Re: porsche 924 förgasarkonvertering
Jag byggde ett insug till webben 45;or funkade väll rätt ok, men bilprovningen gillar der inte! Fixa k- Jeten i stället är mitt råd, minst strul med det.
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: porsche 924 förgasarkonvertering
Det vill jag också helst. Dock väldigt svårt att hitta spridare och bränslehuvud som inte är igensatta av att ha stått i några åt med dagens bensin. Om någom här har sådant liggandes så är jag jättesugen på att köpa. Mvh
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: porsche 924 förgasarkonvertering
Köp renoveringskit på ebay?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: porsche 924 förgasarkonvertering
Cédric wrote:Köp renoveringskit på ebay?
Har kollat på det, dock så säger många att har man en gång öppnat ett bränslehuvud så är det svårt att få det tätt igen. Sen lämnade jag in spridare på trycktestning hos en firma i stockholm som sa att spridarna va så gott som döda... så nya spridare skulle varit något..
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: porsche 924 förgasarkonvertering
Finns nya för ca. 275kr/st på bildelaronline
Who is online
Users browsing this forum: No registered users