Hjälp med larm (eller startmotor) önskas
Posted: 2016-10-01 14:13:11
OK. Vinterräsern skulle få en ny kabel som gått av mellan startmotorn och solinoiden (elr vad den nu heter) . Är en kabelfläta som gått av. Lödde ihop den och fixade en ny kabelsko.
Sätter dit startmotorn igen och när jag ska lägga på pluskabeln börjar larmet tjuta rakt i mitt öra. När jag nu ska larma av funkar det inte. Tror det är batteriet och när jag ska öppna larmdosan far den i tusen delar, varav en del är ett motstånd från kretskortet. F-n vad jag hatar gamla larm. Carguard larm är det. Säljs av djävulen tydligen...
Man kan undra varför larmet helt plötsligt började larma och inte går att koppla ifrån bara för att jag hade batteriet borta. Antingen är det batteriet i dosan eller så har jag kopplat nåt fel i startmotorn. Använder ALDRIG larmet annars.
Nu har jag två frågor eftersom bilen blev ståendes med frånkopplad pluspool.
Fråga 1.
Hur gör jag om jag måste ha en ny larmdosa? Beställer man en ny? Jag vill inte hålla på o löda o greja.
Fråga 2.
Jag tog bort tre kablar. En med styrström till solinoiden (som skjuter in kugghjulet) och en grov strömförsörjning till själva startmotorn. På den satt även en lite mindre (men grov) kabel som gick till samma bult. Är detta nåt till larmet??? Jag satt den inners och strömmen ytterst. I vilken ordning de satt i, och om det spelar någon roll, vet jag inte. Neeeeeeeeeeeeeeeeed some help!
Vill köra... Nu!!!!!
: )
Mats
Sätter dit startmotorn igen och när jag ska lägga på pluskabeln börjar larmet tjuta rakt i mitt öra. När jag nu ska larma av funkar det inte. Tror det är batteriet och när jag ska öppna larmdosan far den i tusen delar, varav en del är ett motstånd från kretskortet. F-n vad jag hatar gamla larm. Carguard larm är det. Säljs av djävulen tydligen...
Man kan undra varför larmet helt plötsligt började larma och inte går att koppla ifrån bara för att jag hade batteriet borta. Antingen är det batteriet i dosan eller så har jag kopplat nåt fel i startmotorn. Använder ALDRIG larmet annars.
Nu har jag två frågor eftersom bilen blev ståendes med frånkopplad pluspool.
Fråga 1.
Hur gör jag om jag måste ha en ny larmdosa? Beställer man en ny? Jag vill inte hålla på o löda o greja.
Fråga 2.
Jag tog bort tre kablar. En med styrström till solinoiden (som skjuter in kugghjulet) och en grov strömförsörjning till själva startmotorn. På den satt även en lite mindre (men grov) kabel som gick till samma bult. Är detta nåt till larmet??? Jag satt den inners och strömmen ytterst. I vilken ordning de satt i, och om det spelar någon roll, vet jag inte. Neeeeeeeeeeeeeeeeed some help!
Vill köra... Nu!!!!!
: )
Mats