Sätt på hjälmen, för det här kommer bli långt.
Igår ställde jag på 996:an och körde ett långsamt varv på torrspruckna framdäck.
Idag fick den ett par nya framdäck monterade.
Så jag körde till Nybro av ingen anledning alls och käkade lunch på Pukeberg glasbruk. Det var gott.
Men framförallt var det gefligt roligt att köra Porsche igen.
Den är snabb!
Givetvis går det inte att köra en Porsche som har stått över vintern utan att stöta på en del motstånd från utrustningen, så jag har givetvis några mer eller mindre irriterande problem att reda ut när ork och lust väl får för sig att sammarbeta.
Det minsta bekymret är att jag hör vindbrus från förardörren. Utan att ha kunnat forska djupare än att bara konstatera att det låter och att det följer hastigheten, utgår jag ifrån att det är en list som behöver bytas.
Säkert inte alls dyrt.
Det (eventuellt) större problemet är att spoilern fastnade i uppfällt läge.
Den ska gå upp vid 120km/h. Check.
Den ska gå ner vid 60km/h. Fail.
När jag kom hem försökte jag först hitta knappen som fäller ner den manuellt utan resultat. Brukar sitta i mittkonsollen och vara tydligt uppmärkt med en illustration av bakänden av bilen i profil. Den knappen har inte jag.
Däremot har jag en knapp där huvöppningsspaken sitter på en 924/944.
Säkerhetskisade och tryckte på den, men ingenting hände.
Gick modigt upp i lägenheten och konsulterade manualen. Och lät mig skrämmas upp en smula av att googla på problemet.
Är det glapp?
Har mikrobrytaren som styr vingen gett upp?
Läcker hydrauliken?
Har en säkring gått?
Kärvar "armarna" och behöver smörjas?
Är knappen trasig?
Är reläet trasigt?
Kommer det här kosta mig 15000kr att fixa?
Svaret på alla frågor är: oklart.
Manualen bekräftade att jag hittat rätt knapp, men den informerade mig också om att knappen måste hållas inne en stund för att fälla ner spoilern. Det hade jag inte testat.
Tog med mig en flaska wd40 och gick tillbaka ner till parkeringen för att se vad jag kunde komma fram till.
Öppnade motorhuven för att se om jag såg några tecken på läckage. Allt var torrt. Inget luktade bränt.
Satte mig i förarsätet, slog på tändningen och höll in knappen och spoilern fälldes ner.
Ok. Det var ju positivt, men varför gick den inte ner automagiskt!?
Om datorn känner av något fel så ska det tändas en varningslampa som indikerar att spoilern inte fungerar som den ska. Jag fick ingen sådan lampa...
Jag kanske körde över 120km/h ända fram till min parkering? Så var det säkert. Eller...?
Nu är frågan hur mycket jag ska peta i det här.
Jag hörde inga missljud när den fälldes ner och den gick ner rakt. Så båda armarna är antagligen ok.
Knappen fungerar uppenbarligen, så varken knapp, säkring eller relä är trasiga.
Den gick som sagt upp av sig självt, så den brytaren som fäller upp den är uppenbarligen ok.
Det som återstår är den andra mikrobrytaren. Den som ska fälla ner vid 60km/h.
Den kostar knappt 2000kr på Porsche center. Men jag kan ju rent krasst lika gärna fälla ner den manuellt. Känner att jag hellre köper något annat för dom pengarna.
Dessutom måste jag väl erkänna att jag väldigt sällan kommer upp över 120km/h, så det är inte ett jättestort problem att den inte fälls in automatiskt.
Men samtidigt retar det mig en smula att det inte fungerar. Och om en brytare är trasig, vad säger att den andra inte också ger sig? Om det nu är där felet ligger, vill säga...
Delarna sitter inte så dumt till och det är ganska så lätt att komma åt att byta brytarna. Men jag räknar med att jag antagligen kommer ta sönder grejer på vägen dit. Jag har som ni kanske minns statistik att falla tillbaka på när det gäller att misslyckas med att laga saker.
Och om det visar sig vara något annat än mikrobrytarfel så blir det ganska så fort väldigt dyrt...
Det får nog mala lite, som dom säger på norra Öland.
Den tredje saken som borde åtgärdas tids nog är att fittgrillen på förarsidan inte fungerar.
Jag köpte just den här specifika bilen för att den hade all utrustning som jag ville ha (plus en del som jag gärna hade varit utan. Taklucka, t.ex...) så att sätesvärmen inte fungerar som den ska känns som ett misslyckande. Det måste fixas.
Men det behöver rent krasst inte fixas förrän det är dags att kasta på vinterdäcken i november.
Det finns inte en chans att jag låter den här bilen stå en vinter till. Vem vet vilka fel den skulle utveckla av det.
Och jag vägrar frysa arslet av mig på morgnarna, så grillen måste åtgärdas.
Jag vet redan vad felet är. Internet har berättat för mig att det är själva värmeslingan i sätet som är bränd.
Delarna finns att få tag på, men det trista är att sätet givetvis måste monteras isär.
Hur tror ni oddsen ser ut för att jag ska lyckas klä av sätet utan att ta sönder något?
Skyhöga skulle jag gissa...
Känner spontant att det jobbet eventuellt får bli ett fall för Porsche center. Delarna är inte sådär överdrivet dyra, men jag utgår ifrån att jobbet inte kommer vara gratis direkt.
Det får också mala lite tror jag.
Det sista bekymret jag har/har haft är att det har varit väldigt fuktigt i coupén. Stryk det. Det har varit dyngsurt i coupén.
Så pass att det har pärlat sig på insidan av rutorna. Jag har haft torrbollar och varit ute och torkat med papper i ett par omgångar.
Men jag har inte lyckats lusks ut varifrån vattnet kommer. Det var precis lika blött överallt.
Nu verkar det dock som att det mesta av fukten är borta, så nästa gång jag måste gå ett varv med öskaret innan jag kan köra kommer jag förhoppningsvis kunna avgöra vart det är blötast och spåra läckan.
Jag tror inte att det hänger ihop med den brusande dörrlisten. Jag tror att det kommer från en igensatt dränering. Antingen från takluckan. Den förbannade takluckan. Eller så kommer det från batterihyllan.
Om det är blött på golvet i baksätet så är det antagligen luckan. Om det är blött fram så är det antagligen batterihyllan. Ni kan ju gissa vilket jag hoppas på.
Det är dock inte helt säkert att det är ett återkommande problem. Den stod nämligen med ett par decimeter snö på taket i vintras som jag dumt nog inte soppade bort, så det finns en chans att det var i samband med det som den tog in vatten. Att dräneringen är ok men inte klarade av att få undan smältvattnet fort nog.
Låt oss hoppas att det var så och att det förblir torrt i coupén.
Det återstår att se.
Ska kolla hur det ser ut där dräneringarna kommer ut i hjulhusen vid tillfälle. Det är dock inte helt enkelt på grund av en idiotisk orsak som jag tänkte spara till nästa inlägg. Det kan eventuellt också bli långt.