Vad gjorde du med din Porsche idag?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#61 Post by safe »

Om det är värt det vet jag inte, du har inte sett resten av bilen,.... ;)

Det är ett övningsobjekt, den kanske skrotas i alla fall, eller så blir det en "rat-rod"/ is-racer.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#62 Post by Cédric »

Oj va med rost, det är inte ofta man ser en rostig 924,vad har den blivit utsatt för? Stått på en strand på västkusten i 20år? :) lagningarna ser bra ut!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#63 Post by safe »

Cédric wrote:Oj va med rost, det är inte ofta man ser en rostig 924,vad har den blivit utsatt för? Stått på en strand på västkusten i 20år? :) lagningarna ser bra ut!
Gissar att den körts som is-bil och att den stått ute, antagligen på gräs. sen har det läckt in vatten på passagerarsidan genom "batteri boxen", det är ett stort rosthål upp bakom handskfacket.
Jag kunde sticka in fingrarna mellan tröskel och golv och krama sönder tröskeln på de sämsta ställena....
Fick byta ca 80 cm av tröskelns undre halva. Håller på att bli tokig på yttertröskeln, lövtunnt, galv, rost och en svets som jag inte riktigt är vän med. Blir mycket jobb för vinkelslipen.....
Men jag har fått några fler "Do's and Don'ts' punkter på min mentala lista inför nästa gång jag skulle göra något liknande.

Lagningarna ska hålla i alla fall, det är målet och kanske se ok ut om de skulle synas.

Om någon undrar så är den röda färgen Biltemas rostprimer, den är svetsbar så man kan ha den mellan plåtar. Sen sprutar jag in Biltemas rostskydd för hålrum efterråt, ska bli flexibel och vaxliknande står det på burken.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#64 Post by Cédric »

Wow, imponerande att du tog dig en en sån bil, är resten av bilen nåt speciellt eller gör du det för att det äe kul att rädda en bil? :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#65 Post by safe »

Cédric wrote:Wow, imponerande att du tog dig en en sån bil, är resten av bilen nåt speciellt eller gör du det för att det äe kul att rädda en bil? :)
Nä, inget direkt speciellt med bilen, 5 växlad -79a, köpte den för det fanns delar som var värt lite pengar på den.
Som jag skrev, ett bra övningsobjekt för att löra sig bli bättre på att fixa rost. Räddas den så blir det en bonus.

Har dock ytterligare en liten baktanke. Ska bygga en NA-motor när jag får tid och då är det bra att ha en bil att testa den i. :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Lau Christophersen
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2013-08-10 15:29:52
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#66 Post by Lau Christophersen »

Hvad er det for en primer som er mulig at svejse i? har du et billede af flasken(burken)? så kan jeg måske finde den i Biltema her i Danmark :)

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#67 Post by Borken »

Försök få på nån epoxiprimer på det du lagat!
CA-primer från Hagmans är bra och dryg som F-n.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#68 Post by safe »

Lau Christophersen wrote:Hvad er det for en primer som er mulig at svejse i? har du et billede af flasken(burken)? så kan jeg måske finde den i Biltema her i Danmark :)
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... 000028154/" onclick="window.open(this.href);return false;

"En stor fördel jämfört med andra liknande produkter är att Rostskyddsprimern tillåter senare punktsvetsning utan att rostskyddet försämras."

Det finns andra primers på marknaden som också tål svetsning. Biltema hittar inte på egna produkter utan det är rebranding av andras produkter.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#69 Post by safe »

Borken wrote:Försök få på nån epoxiprimer på det du lagat!
CA-primer från Hagmans är bra och dryg som F-n.
Ja, det kommer att penslas på något tillräckligt bra över primern.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#70 Post by Sebastu »

Inte ett jäkla dugg kommer hända idag eller i helgen eftersom utzon tog 18 dagar på sig att leverera och nu har DHL slarvat bort paketet bland alla Black Friday-köp. Suck :(

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#71 Post by [Bobo] »

Monterade nya gasdämpare till bagageluckan på 996:an och drog en 25 meter lång skarvkabel från cykelförrådet för att kunna koppla in en batteriladdare.
Står på underhållsladdning nu.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Mag4s
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2023-06-03 07:12:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#72 Post by Mag4s »

Isblästrat motorutrymme och ska fortsätta med undersidan ikväll. Monterat nyrenoverade telefonfälgar...#livet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#73 Post by [Bobo] »

Sätt på hjälmen, för det här kommer bli långt.😂

Igår ställde jag på 996:an och körde ett långsamt varv på torrspruckna framdäck.
Idag fick den ett par nya framdäck monterade.
Så jag körde till Nybro av ingen anledning alls och käkade lunch på Pukeberg glasbruk. Det var gott.

Men framförallt var det gefligt roligt att köra Porsche igen.😁
Den är snabb!

Givetvis går det inte att köra en Porsche som har stått över vintern utan att stöta på en del motstånd från utrustningen, så jag har givetvis några mer eller mindre irriterande problem att reda ut när ork och lust väl får för sig att sammarbeta.

Det minsta bekymret är att jag hör vindbrus från förardörren. Utan att ha kunnat forska djupare än att bara konstatera att det låter och att det följer hastigheten, utgår jag ifrån att det är en list som behöver bytas.
Säkert inte alls dyrt.😁

Det (eventuellt) större problemet är att spoilern fastnade i uppfällt läge.
Den ska gå upp vid 120km/h. Check.
Den ska gå ner vid 60km/h. Fail.

När jag kom hem försökte jag först hitta knappen som fäller ner den manuellt utan resultat. Brukar sitta i mittkonsollen och vara tydligt uppmärkt med en illustration av bakänden av bilen i profil. Den knappen har inte jag.
Däremot har jag en knapp där huvöppningsspaken sitter på en 924/944.
Säkerhetskisade och tryckte på den, men ingenting hände.

Gick modigt upp i lägenheten och konsulterade manualen. Och lät mig skrämmas upp en smula av att googla på problemet.😱😱
Är det glapp?
Har mikrobrytaren som styr vingen gett upp?
Läcker hydrauliken?
Har en säkring gått?
Kärvar "armarna" och behöver smörjas?
Är knappen trasig?
Är reläet trasigt?
Kommer det här kosta mig 15000kr att fixa?

Svaret på alla frågor är: oklart.

Manualen bekräftade att jag hittat rätt knapp, men den informerade mig också om att knappen måste hållas inne en stund för att fälla ner spoilern. Det hade jag inte testat.

Tog med mig en flaska wd40 och gick tillbaka ner till parkeringen för att se vad jag kunde komma fram till.
Öppnade motorhuven för att se om jag såg några tecken på läckage. Allt var torrt. Inget luktade bränt.

Satte mig i förarsätet, slog på tändningen och höll in knappen och spoilern fälldes ner.
Ok. Det var ju positivt, men varför gick den inte ner automagiskt!?
Om datorn känner av något fel så ska det tändas en varningslampa som indikerar att spoilern inte fungerar som den ska. Jag fick ingen sådan lampa...
Jag kanske körde över 120km/h ända fram till min parkering? Så var det säkert. Eller...?

Nu är frågan hur mycket jag ska peta i det här.
Jag hörde inga missljud när den fälldes ner och den gick ner rakt. Så båda armarna är antagligen ok.
Knappen fungerar uppenbarligen, så varken knapp, säkring eller relä är trasiga.
Den gick som sagt upp av sig självt, så den brytaren som fäller upp den är uppenbarligen ok.

Det som återstår är den andra mikrobrytaren. Den som ska fälla ner vid 60km/h.
Den kostar knappt 2000kr på Porsche center. Men jag kan ju rent krasst lika gärna fälla ner den manuellt. Känner att jag hellre köper något annat för dom pengarna.

Dessutom måste jag väl erkänna att jag väldigt sällan kommer upp över 120km/h, så det är inte ett jättestort problem att den inte fälls in automatiskt.

Men samtidigt retar det mig en smula att det inte fungerar. Och om en brytare är trasig, vad säger att den andra inte också ger sig? Om det nu är där felet ligger, vill säga...

Delarna sitter inte så dumt till och det är ganska så lätt att komma åt att byta brytarna. Men jag räknar med att jag antagligen kommer ta sönder grejer på vägen dit. Jag har som ni kanske minns statistik att falla tillbaka på när det gäller att misslyckas med att laga saker.😁
Och om det visar sig vara något annat än mikrobrytarfel så blir det ganska så fort väldigt dyrt...
Det får nog mala lite, som dom säger på norra Öland.😉

Den tredje saken som borde åtgärdas tids nog är att fittgrillen på förarsidan inte fungerar.
Jag köpte just den här specifika bilen för att den hade all utrustning som jag ville ha (plus en del som jag gärna hade varit utan. Taklucka, t.ex...) så att sätesvärmen inte fungerar som den ska känns som ett misslyckande. Det måste fixas.

Men det behöver rent krasst inte fixas förrän det är dags att kasta på vinterdäcken i november.
Det finns inte en chans att jag låter den här bilen stå en vinter till. Vem vet vilka fel den skulle utveckla av det.
Och jag vägrar frysa arslet av mig på morgnarna, så grillen måste åtgärdas.

Jag vet redan vad felet är. Internet har berättat för mig att det är själva värmeslingan i sätet som är bränd.
Delarna finns att få tag på, men det trista är att sätet givetvis måste monteras isär.
Hur tror ni oddsen ser ut för att jag ska lyckas klä av sätet utan att ta sönder något?
Skyhöga skulle jag gissa...
Känner spontant att det jobbet eventuellt får bli ett fall för Porsche center. Delarna är inte sådär överdrivet dyra, men jag utgår ifrån att jobbet inte kommer vara gratis direkt.

Det får också mala lite tror jag.

Det sista bekymret jag har/har haft är att det har varit väldigt fuktigt i coupén. Stryk det. Det har varit dyngsurt i coupén.
Så pass att det har pärlat sig på insidan av rutorna. Jag har haft torrbollar och varit ute och torkat med papper i ett par omgångar.
Men jag har inte lyckats lusks ut varifrån vattnet kommer. Det var precis lika blött överallt.

Nu verkar det dock som att det mesta av fukten är borta, så nästa gång jag måste gå ett varv med öskaret innan jag kan köra kommer jag förhoppningsvis kunna avgöra vart det är blötast och spåra läckan.

Jag tror inte att det hänger ihop med den brusande dörrlisten. Jag tror att det kommer från en igensatt dränering. Antingen från takluckan. Den förbannade takluckan. Eller så kommer det från batterihyllan.
Om det är blött på golvet i baksätet så är det antagligen luckan. Om det är blött fram så är det antagligen batterihyllan. Ni kan ju gissa vilket jag hoppas på.

Det är dock inte helt säkert att det är ett återkommande problem. Den stod nämligen med ett par decimeter snö på taket i vintras som jag dumt nog inte soppade bort, så det finns en chans att det var i samband med det som den tog in vatten. Att dräneringen är ok men inte klarade av att få undan smältvattnet fort nog.
Låt oss hoppas att det var så och att det förblir torrt i coupén.

Det återstår att se.
Ska kolla hur det ser ut där dräneringarna kommer ut i hjulhusen vid tillfälle. Det är dock inte helt enkelt på grund av en idiotisk orsak som jag tänkte spara till nästa inlägg. Det kan eventuellt också bli långt.😁
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#74 Post by safe »

Det kan gömma sig mycket vatten under mattorna fast de känns torra. Om du inte kom åt att känna ner till plåten...
Min 924 läkte/läcker in nånstans, efter 3 månader i varmgarage så var det fortfarande lika blött. Torrbollar hjälpte ingenting, satte in en avfuktare en helg och den sög upp 3-4 liter , sen var det torrt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad gjorde du med din Porsche idag?

#75 Post by [Bobo] »

safe wrote: 2024-03-21 18:17:21 Det kan gömma sig mycket vatten under mattorna fast de känns torra. Om du inte kom åt att känna ner till plåten...
Min 924 läkte/läcker in nånstans, efter 3 månader i varmgarage så var det fortfarande lika blött. Torrbollar hjälpte ingenting, satte in en avfuktare en helg och den sög upp 3-4 liter , sen var det torrt.
Jag tror att jag har fått bort det mesta. Har inte känt under mattorna, men torrbollarna har gått ifrån att fyllas på ett par dagar till att bara ha några droppar i botten sedan temperaturen har gått upp utomhus och jag har kört omkring i den med värme på några timmar igår och idag.

Det har regnat en hel del på sistone, så det borde ha blivit blötare någonstans om den fortfarande tar in vatten tänker jag.
Tänkte ge den en ordentlig tvätt i helgen och se om jag kan provocera fram något läckage någonstans.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users