Page 1 of 1

968 CS på blocket

Posted: 2015-08-25 10:51:04
by robinkjellstedt
Visste inte att CS fanns i denna färgen. I vilka färger fanns CS? Och varför har den inte en "CS-ratt"? Kunde man välja ratt? Och inredning i mocka, fanns det också?

http://www.blocket.se/sodermanland/Pors ... ?ca=15&w=3

Re: 968 CS på blocket

Posted: 2015-08-25 13:17:07
by Ragnar Joensen
Senaste årsmodellerna av CS (och 968 i allmänhet), slängdes det in en massa olika prylar i CS. Nästan som att allt på hyllorna skulle in i bilarna, Innan tillverkningen slutade. Taklucka, tvåfärgade inredningar och annat konstigt.

En CS med dessa prylar och ingen diffbroms känns lite konstigt. Och jag har svårt att se hur det skall motivera ett "CS-pris".

Re: 968 CS på blocket

Posted: 2015-08-25 13:21:10
by robinkjellstedt
Så det kan ändå ses som en äkta CS? Även om det i princip bara är emblemet som är CS?

Re: 968 CS på blocket

Posted: 2015-08-25 13:29:43
by patand
Den CS som Maxx har har jag för mig hade tillval av vanliga stolar istället för skalstolar, baksäte och AC. En extrautrustad CS som fick samma utrustning som en vanlig 968 men kostade betydligt mer... :)

Re: 968 CS på blocket

Posted: 2015-08-25 13:42:25
by Lilja
patand wrote:Den CS som Maxx har har jag för mig hade tillval av vanliga stolar istället för skalstolar, baksäte och AC. En extrautrustad CS som fick samma utrustning som en vanlig 968 men kostade betydligt mer... :)
Vet inte hur det är med denna bilen med den vanliga ClubSporten var faktiskt billigare vid inköp än en vanlig 968.
Ganska olikt dagens trackday bilar men mer logiskt.

Re: 968 CS på blocket

Posted: 2015-08-25 13:49:45
by patand
Lilja wrote:Vet inte hur det är med denna bilen med den vanliga ClubSporten var faktiskt billigare vid inköp än en vanlig 968.
Ganska olikt dagens trackday bilar men mer logiskt.
Aha... jag kan säkert bara fått för mig det pga dagens prissättning. :)

Re: 968 CS på blocket

Posted: 2015-08-25 20:37:33
by Ragnar Joensen
Lilja wrote:
patand wrote:Den CS som Maxx har har jag för mig hade tillval av vanliga stolar istället för skalstolar, baksäte och AC. En extrautrustad CS som fick samma utrustning som en vanlig 968 men kostade betydligt mer... :)
Vet inte hur det är med denna bilen med den vanliga ClubSporten var faktiskt billigare vid inköp än en vanlig 968.
Ganska olikt dagens trackday bilar men mer logiskt.
Det stämmer att CS var billigare än vanliga 968, OM den hade mindre utrustning. Men betalade mindre för en CS, eftersom den hade mindre standard utrustning, och sen betalade man samma peng för samma utrustning, som monterades extra.

Re: 968 CS på blocket

Posted: 2015-08-26 11:14:59
by robinkjellstedt
Ok, lite olika utrustning kunde man beställa, men CS-ratten trodde jag var standard i CS. Men det var det inte? Eller har man betalat extra för att få airbag i denna?

Re: 968 CS på blocket

Posted: 2015-08-29 20:10:34
by balansaxel
Du kunde köpa en cs och sedan välja precis all möjligt i utrustningsväg.... Även då airbag som rätt många cs ändå har... :#cheers:

968 CS på blocket

Posted: 2015-08-29 22:58:05
by Maxx
patand wrote:Den CS som Maxx har har jag för mig hade tillval av vanliga stolar istället för skalstolar, baksäte och AC. En extrautrustad CS som fick samma utrustning som en vanlig 968 men kostade betydligt mer... :)
Stämmer!

Den har ett "komfortpaket" som de tydligen erbjöd då kunderna hellre ville köpa en CS då den var billigare än standardversionen, men ville ha bekvämligheterna kvar. Så komfortstolar (inte sportstolar ens) med "Recarostoff"-klädsel, baksäte istället för CS-hyllan (nödsätet som blev standard från -94), elfönsterhissar, elspeglar, elöppning av bakluckan och naturligtvis AC (som är hur skönt som helst!).

Vad som mer saknas jämfört med en "äkta" CS är sportchassi med större bromsar fram (M030) och diffbroms (M220). Så istället har den samma chassi och drivlina som standard 968, dock med hålborrade skivor. (Jag minns inte om det även är hålborrade skivor på standard 968, det kanske det är?)

Man kunde få taklucka (M650) också. Och utbudet av lack verkar ha varit lite friare än gult, rött, vitt, ljusblått och svart som var tänkt för CS. Dock har komfortversionen även den fälgarna lackade i karossfärgen, förutom svarta bilar som hade silverfärgade fälgar.

Sen verkar de ha spårat ur helt med CS-karosser som fick samma specar som standard 968 vad gäller inredningen, med airbags, helläder, mm, och val av metalliclack. Kanske var fabriken som rensade hyllorna?

Det som avgör om det är en CS är serienumret om har en egen "range" och är byggda i Stuttgart, dvs har ett S istället för ett N i serienumret.

Sen kan man ju tvista om vad som är en "äkta" CS och vad det är som gör den så mycket bättre än en standard 968, i synnerhet när väldigt många ändå har blivit uppgraderade med 996T-/GT3-bromsar, hårdare coiloverkit, grövre krängningshämmare med mera.

Jag ser inte varför en fullsmetad CS skulle betinga ett högre pris än en standard 968 i samma skick och mil. Med airbags, läderinredning och tunga elstolar så har man kommit bra mycket längre från CS-tanken än att det sitter ett AC-system i bilen.

Re: 968 CS på blocket

Posted: 2015-09-01 18:53:55
by Robert Örebro
Om jag minns rätt såldes 1995 endast 968 som CS modell.
Så alla från den årgången är "äkta" :D

Helt underbara bilar :P :#944burn: