Page 1 of 1

olja i kylarvattnet.

Posted: 2014-10-22 19:17:31
by Zetro93
Hej hej!
Jag har en Porsche 944 på verkstad. Den besiktigades för första gången på 11 år idag. Efter genomgång endast att framlyktorna stod ställda något nedåt.

När jag skulle hämta bilen så läckte den lite vatten på marken. Men det visade sig vara fullt med olja i kylsystemet.

Troligaste orsaken är topplockspackningen.
Är det någon som bytt denna på en vanlig 163 hk motor som vet vad packningen kostar samt vad arbetet kan kosta på verkstad?

Tacksam för svar!
Mvh Jonathan

Re: olja i kylarvattnet.

Posted: 2014-10-22 19:54:55
by Janne J
Innan du river för mycket, kolla så att det inte är oljekylaren som läcker. Den sitter i ett hus under grenröret och kyls med vatten, det sitter o-ringar som tätning och dessa brukar tappa spänsten med påföljd att oljan letar sig ut i vattnet.

Re: olja i kylarvattnet.

Posted: 2014-10-22 20:26:29
by Bathory
En sotningssats kostar ca 1600:-
Arbete på verkstad gissar jag på ca 5000:- men kan skilja mkt beroende på verkstad.
Vart i landet bor du?
Kan hjälpa dig om du bor såpass nära att det lönar sig att frakta bilen.

Mvh
Sven

Re: olja i kylarvattnet.

Posted: 2014-10-23 06:22:03
by Zetro93
Tack för ett bra svar Janne! Jag skall absolut undersöka om oljekylen kan va problemet.

Tack Sven för ditt engagemang. Jag bor i Falkenberg så det är visserligen inte så långt bort, men tiden saknas, och då den redan står på en verkstad med kunnig personal samt mycket humana priser, så låter jag den stå kvar då jag har dåligt med tid över för den utanför jobbet :-)

Re: olja i kylarvattnet.

Posted: 2014-11-08 23:20:05
by Zetro93
Nu är problemet löst!
Det va oljekylen som hade gett upp, inte bara packningarna, utan hela den inre delen.

Tack för era svar!

"Tråden kan stängas"