Page 1 of 1

Byte av laddningsregulator

Posted: 2014-08-10 21:10:11
by michael rasmussen
Har under en längre tid haft dålig laddning, mätaren har visat precis 12 volt, men när den stått med laddare på så visar den ca 13,5 volt. Tänkte att nu är det nog dax att byta, bilen är en 944 turbo.
Jo någonstans där nere under en massa rör och slangar skymtar ngt som borde vara generatorn :D Att försöka byta regulatorn med generatorn i bil kändes som omöjligt, så generatorn åkte ur efter ett antal demonteringar av div delar :evil: Jodå, diagnosen var rätt, det stack upp 2 små kolbitar så problemet var där.

Men efter en liten fundering så tänkte jag att med detta jobbet så är det nog bättre för en riktig översyn, så imorgon åker den till en bilel firma för fullständig översyn. Den skall aldrig ur denna bilen fler gånger iallafall 8)
Men skam den som ger sig :D

Re: Byte av laddningsregulator

Posted: 2014-08-26 12:30:49
by patand
Borde inte detta inlägg legat i din biltråd istället? :)

Re: Byte av laddningsregulator

Posted: 2014-08-27 19:13:18
by QV_
laddningsregulatorn brukar ge sig (kolen alltså) mellan 18-25 tusen mil.

Ny regulator tenderar att hålla lika länge utan att kopparbanorna till statorlindningen ger sig.
Men låter du renovera generatorn så monterar de säkert i nya lager också. Det brukar ge en lägre "brusnivå" från generatorn.


/Janne

Re: Byte av laddningsregulator

Posted: 2014-08-27 20:37:00
by michael rasmussen
Den fick en komplett översyn, 2 nya lager, ny laddreg, rengjord och polerad, testkörd i bänk så jag vet hur och att den laddar. Allt till det facila priset av 1190 kr!