Page 1 of 1
Nyköp slutade direkt med drivaxelbrott
Posted: 2014-07-02 16:24:53
by tanndal
Hej!
Suktat bra länge på att köpa en 944 och idag slog jag till!
Testade huruvida det gick att få släpp med baken innan jag skulle parkera hemma, varpå höger drivaxel gick av

Den var lite rostig men tyckte den gick av lite väl enkelt på ett halt betonggolv...
Min fråga är nu om någon har tips på var jag köper mig en ny/begagnad axel till bra pris?
Alt. finns det någon annan modell som har en axel av samma storlek?
Tack på förhand!
Re: Nyköp slutade direkt med drivaxelbrott
Posted: 2014-07-02 18:13:37
by Ratatosk
Någon av dessa borde väl kunna passa...
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Porsch ... axel/Alla/" onclick="window.open(this.href);return false;
Och välkommen hit förresten...

Re: Nyköp slutade direkt med drivaxelbrott
Posted: 2014-07-02 21:43:54
by tanndal
Tack för välkomnandet och det snabba svaret!
Tycker dom ser lite olika ut, vissa verkar ju va skruvade knutar på båda ändarna och andra med splinead axel.
Funkar det verkligen med alla där?
(Jag har en 88a N/A)
Re: Nyköp slutade direkt med drivaxelbrott
Posted: 2014-07-03 08:52:06
by Harpin
Är inte alls insatt på 944 men jag har ett gäng till 924orna. Vart bor du..?
Re: Nyköp slutade direkt med drivaxelbrott
Posted: 2014-07-03 10:40:34
by tanndal
Harpin wrote:Är inte alls insatt på 944 men jag har ett gäng till 924orna. Vart bor du..?
Jag bor i Sthlm, norra sidan vid universitetet
Re: Nyköp slutade direkt med drivaxelbrott
Posted: 2014-07-03 16:44:00
by Ratatosk
Nej, alla där passar inte men från och med 1986 års modell (1985/2 egentligen då Porsche bytte från plåt till aluminiumbärarmar) skall det vara samma, i alla fall så är det samma reservdelsnummer i PET och Porsche borde väl veta vad dom stoppat i sina bilar. Det är samma axel på höger och vänster sida. Axlar från automatlådeväxlade bilar passar inte, det gör inte heller axlar från tidiga 944'or och inte heller från 924'or. Turbo och S2 med M030 har ett annat reservdelsnummer, vet inte om dessa passar ändå, troligen är dom bara grövre men det kan eventuellt skilja även i ändarna. Finns många här som har betydligt bättre koll på detta än vad jag har så jag blir säkerligen rättad snart om jag skrivit något tokigt...
tanndal wrote:Tack för välkomnandet och det snabba svaret!
Tycker dom ser lite olika ut, vissa verkar ju va skruvade knutar på båda ändarna och andra med splinead axel.
Funkar det verkligen med alla där?
(Jag har en 88a N/A)
Re: Nyköp slutade direkt med drivaxelbrott
Posted: 2014-07-03 17:36:07
by tanndal
Tack för all input! Känns ju som att detta kommer lösa sig rätt bra och att man snart kan lägga tiden på andra saker på bilen

Re: Nyköp slutade direkt med drivaxelbrott
Posted: 2014-07-04 07:01:34
by patand
tanndal wrote:Min fråga är nu om någon har tips på var jag köper mig en ny/begagnad axel till bra pris?
944sverige.com
Finns ett bra forum där med en Köpes sektion...

Re: Nyköp slutade direkt med drivaxelbrott
Posted: 2014-07-04 10:13:57
by tanndal
Sant!
Harpin wrote:Är inte alls insatt på 944 men jag har ett gäng till 924orna. Vart bor du..?
Du har PM!

Re: Nyköp slutade direkt med drivaxelbrott
Posted: 2014-07-07 20:16:31
by tanndal
Fick äntligen av axeldelarna.. tack för all hjälp igen!
axel1.jpg
axel2.jpg
Hur vanligt är det egentligen att axlarna går av?