Page 1 of 1
Fritt fram att montera dragkrok
Posted: 2013-08-01 12:46:09
by [Bobo]
Det har ju varit lite struligt att eftermontera dragkrok på bilar i Sverige hittills...
Krångliga regler vad gäller besiktning och dokumentation som kanske gjort det enklare att köpa en bil med krok från fabrik....
Inte nu längre!
Från och med 1 september är det fritt fram att eftermontera dragkrok utan krav på ny besiktning.
Så för er som tvekat, är det bara att ge er ut i garaget och montera krok på 9X4/8:an!
http://www.bytbil.com/nyheter/3vb4vkyg" onclick="window.open(this.href);return false;
Bobo
Re: Fritt fram att montera dragkrok
Posted: 2013-08-01 16:12:25
by Chopp
Alltid trevligt med reglerna blir det bättre.
Jag läste om det på
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ok-i-host/" onclick="window.open(this.href);return false;
De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR).
Vad med det feta? Behöver man köpa exempelvis orginalkroken och montera eller är det fritt fram att modifera en dragkrok ifrån en annan bil?
Henka på forumet har väl förövrig den coolaste med både dragkrok och takräcke
951 -87 Nyförvärvet (numera pensionären)
Re: Fritt fram att montera dragkrok
Posted: 2013-08-01 19:00:05
by QV_
men man måste också läsa "EU typgodkända"
Det jag hittar men en snabb sökning är detta
"Bilar av årsmodell 1993 eller senare kan vara typgodkända enligt EU-direktiv. Under 1996 ökade antalet och fr.o.m. 1997 omfattas flertalet nya bilmodeller av de skärpta reglerna. Från och med årsskiftet 1997/1998 skall alla nya bilar vara typgodkända enligt EU: s direktiv."
och det är ju frågan om hur många av bilarna på detta forum är EU typgodkända.
/Janne
Re: Fritt fram att montera dragkrok
Posted: 2013-08-01 20:19:36
by [Bobo]
Ja, Felix Björklund på Bytbil.com kanske inte läste riktigt hela texten när han skrev artikeln jag länkade till...
Frågan är hur det ska hanteras i praktiken. Åker man dit på en flygande besiktning med en icke EU typgodkänd bil/krok? Vems är ansvaret att kroken är "laglig" vid begagnatköp osv....
Notera att jag (likt Felix Björklund) inte heller har läst hela texten.
Jag hade krok på min förra vintersläde...
Det var en av anldningarna till att jag köpte just den!
Bobo
Re: Fritt fram att montera dragkrok
Posted: 2013-08-02 11:34:58
by QV_
Det var något med att bilar som utrustats med krok från fabrik inte hade ordet krok i papperna, detta gjorde att polisen och besiktningen inte viste om kroken var ditmonterad efteråt eller på fabriken.
För att underlätta "beslutet" så har man sagt att står det en vikt i papperna så får bilen ha krok (kortfattat).
Att detta skulle gälla gamla bilar finner jag inte troligt men man kan ju alltid hoppas.
Det kostade förövrigt runt 80,000 att utbilda en besiktningsman för att kolla om man tagit bort underredsmassan innan man drog fast kroken... men nu för tiden är det tydligen inte så trafikfarligt att ha underredsmassa mellan krok och kaross...
/Janne
Re: Fritt fram att montera dragkrok
Posted: 2013-08-02 17:53:36
by patand
När jag monterade krok på Audin så kollade de bara om kroken satt där och om papprena stämde med märkningen (och att de stämde med vad bilen fick ha för krok). Fanns ingen chans för de att se något av hur infästningen såg ut utan att skruva isär bilen.
Speciellt krångligt var det inte tycker jag. Men det är förstås enklare om man inte behöver besikta alls.