Hej,
Nybliven Porscheägare, 951 från -87 och ny på forumet. Kan någon hjälpa mig med att ta fram uppgifter på hur bilen var specificerad och utrustad vid leverans? Enligt uppgift från föregående ägare levererades bilen med 16" BBS splitfälgar i kryssekerdesign, vitlackerad (nu är den vinröd metallic) och med större turbo än en vanlig turbo (motsvarande Turbo S?) Såg på en utländsk sida att Porsche levererat ett litet antal 944 Turbo med motorspec som Turbo S, men har ingen aning om det stämmer.
Jag har följande information om bilen:
Chassienummer: ZZZ95ZHN101062
Regnr: GWT 456
Första registrering i tyskland 19870318
Avställd i tyskland 1994 vid ca 134.000 km, därefter garagerad och omlackerad
Såld till Sverige 1998, fortfarande 134.000 km
En ägare i Sverige 1998-2012 och sammanlagt ca 10.000 km körning i Sverige på 14 år
Inköpt av mig september 2012, mätarställning ca 144.000 km
Bilen känns pigg, laddar ca 2,0 bar tills varvräknaren tar slut (ca 1,0 bars övertryck). Hastighetsmätaren är graderad till 300 km/h och det är nära att den orkar upp till sista strecket på hastighetsmätaren på 5:ans växel, så det känns inte troligt att det är en turbo på 220 hk i originalskick.
Stort tack på förhand om någon kan hjälpa till med uppgifter!
Hjälp med specifikation från fabrik
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2012-10-16 20:31:38
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Contact:
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Hjälp med specifikation från fabrik
Utrustningskoder hittar du under bagagerumsmattan på plåten bakom nummerskylten.
Välkommen hit föresten!
Bobo
Välkommen hit föresten!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Hjälp med specifikation från fabrik
Turbo S kom 1988 och hade 250 hp istället för 220. 1989 blev alla Turbo bilar 250 hp istället för 220.
Så vitt jag vet finns det ingen annan motoreffekt ökning innan dess och enligt transportstyrelsen så ska din bil vara en 220 hp.
Dock är det väldigt vanligt på turbobilarna att dom är chippade och har en starkare wastegate fjäder vilket får dom att ladda mer. Totalt får du då runt 275 hp eller så. Sannolikheten att detta är gjort på din bil är ganska så hög då det är gjort på i princip de flesta 951or i Sverige.
Hastighetsmätaren kan ju vara bytad av någon tidigare ägare då 300 km/h graderingen inte kom förrän på Turbo S 1988.
För övrigt är enda motormässiga skillnaden mellan Turbo S och Turbo att Turbo S:en har en annan turbo med större kompressorturbin så det är ganska enkelt att uppgradera sin bil till en Turbo S rent motormässigt.
Så vitt jag vet finns det ingen annan motoreffekt ökning innan dess och enligt transportstyrelsen så ska din bil vara en 220 hp.
Dock är det väldigt vanligt på turbobilarna att dom är chippade och har en starkare wastegate fjäder vilket får dom att ladda mer. Totalt får du då runt 275 hp eller så. Sannolikheten att detta är gjort på din bil är ganska så hög då det är gjort på i princip de flesta 951or i Sverige.
Hastighetsmätaren kan ju vara bytad av någon tidigare ägare då 300 km/h graderingen inte kom förrän på Turbo S 1988.
För övrigt är enda motormässiga skillnaden mellan Turbo S och Turbo att Turbo S:en har en annan turbo med större kompressorturbin så det är ganska enkelt att uppgradera sin bil till en Turbo S rent motormässigt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Hjälp med specifikation från fabrik
300km/h mätaren kom -87...
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Hjälp med specifikation från fabrik
Säker på det? För jag har en kompis som har en 87a och hans är den gamla samma som min.Bubby wrote:300km/h mätaren kom -87...
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Hjälp med specifikation från fabrik
Saxat från wikipedia... som alltid har rätt om allt. Alltid!
Changes occurred for the 1987 model year. On the interior, the 1987 944 Turbo became the first production car in the world to be equipped with driver and passenger side air bags as standard equipment. A low oil level light was added to the dash as well as a 180 mph speedometer as opposed to the 170 mph speedometer on the 1986 model Turbos. Also included is the deletion of the transmission oil cooler, and a change in suspension control arms in order to reduce the car's scrub radius. The engine remained the same M44/51 power-plant as in the 1986 model.
Och om det står så på wikipedia, så är det som sagt sant.
Bobo

Changes occurred for the 1987 model year. On the interior, the 1987 944 Turbo became the first production car in the world to be equipped with driver and passenger side air bags as standard equipment. A low oil level light was added to the dash as well as a 180 mph speedometer as opposed to the 170 mph speedometer on the 1986 model Turbos. Also included is the deletion of the transmission oil cooler, and a change in suspension control arms in order to reduce the car's scrub radius. The engine remained the same M44/51 power-plant as in the 1986 model.
Och om det står så på wikipedia, så är det som sagt sant.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Hjälp med specifikation från fabrik
Kan säkert finns tidiga 87or som inte fick den. Vad vet jag. Men min 87a har 300km/h mätaren.
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Re: Hjälp med specifikation från fabrik
Hej Anders!
Kul att du hittat hit. Har inte fått tillfälle att gratulera till "nya" bilen så jag gör det här och nu, grattis! Tar gärna en närmare titt någon dag innan du ställer av den. Min 944:a är i trafik nu också förresten. Du kanske har sett den på gatan när jag varit på besök hos föräldrarna?
Angående utrustning/fabriksspec. har jag för mig att du kan maila Porsche direkt för att få fram hur bilen levererades när den var ny om du uppger chassienummer.
Kul att du hittat hit. Har inte fått tillfälle att gratulera till "nya" bilen så jag gör det här och nu, grattis! Tar gärna en närmare titt någon dag innan du ställer av den. Min 944:a är i trafik nu också förresten. Du kanske har sett den på gatan när jag varit på besök hos föräldrarna?
Angående utrustning/fabriksspec. har jag för mig att du kan maila Porsche direkt för att få fram hur bilen levererades när den var ny om du uppger chassienummer.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Who is online
Users browsing this forum: No registered users