Vad kostar det att anlita företag för biltransport?

924/928/944/968
Message
Author
Guest

Re: Vad kostar det att anlita företag för biltransport?

#31 Post by Guest »

Vist är användandet av en Towbar jämställd med bogsering, förutom att det finns ingen begränsning med hur tung den bogserade fordonet får vara, så länge Towbaren är rätt dimensionerad och dragfordonet väger mer än fordonet som bogseras. I och med faktumet att en Towbar endast monteras vid själva bogseringen, så gäller hastighetsbegränsningen oftast bara halva resan. Om man använder sig av t.ex. en bilsläp så gäller hastighetsbegränsningen under hela färden, fram och tillbaka. Och om man hyr en sådan släp så innebär det även en resa fram och tillbaka till uthyrningsstället. Men man behöver aldrig hitta sedan och boka en biltransport (och eventuellt vänta tills den blir ledig) om man har en Towbar hemma. När man räknar in alla faktorer så blir tidsskillnaden för att hämta en bil inom ca 20 mil oftast inte så stor. Är avståndet liten så kan det tom. gå fortare med en Towbar.

En Towbar medför ingen komplicerade uträkningar angående om du har rätt körkort för att få dra lasten, eller om din bil räcker till. En Towbar kostar dessutom en bråkdel av vad en biltransportkärra gör, samt att den behöver ingen parkeringsplats eller besiktning. Dessutom så har den ingen negativ påverkan på bilens bensinförbrukning på vägen till den som ska hämtas.

Fördelarna är många, och den enda riktig nackdel är hastighetsbegränsningen på hemresan. Det gör det tidskrävande att bogsera en bil flera hundra kilometer, men har man gott om tid så kan man även göra det om man vill.

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Vad kostar det att anlita företag för biltransport?

#32 Post by Borken »

På 20 mil blir det väl en skillnad på strax över 4 timmar enkel väg.... totalt ToR går det 3,5h snabbare med släp.
Kanske det är praktiskt som du säger men det ska nog vara riktigt korta resor i så fall.

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Vad kostar det att anlita företag för biltransport?

#33 Post by claes »

Det känns nästan som om Stiiiiiv och Gäst gör lite reklam för en "Towbar" eller vad det nu är.... Jag förstår inte riktigt hur du tänket, Gäst, men jag skulle bli väldigt förvånad om det är lagligt att dra ett 1500kg släp efter en 1500kg bil i 80km/h, då släpet saknar blinkers, bromsar och bromsljus.....
Men ibland så är jag bara så tråkigt realistisk.
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

stiiiiiv
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2018-03-22 16:25:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Vad kostar det att anlita företag för biltransport?

#34 Post by stiiiiiv »

Som jag förstår det så är det över huvud taget inte lagligt att dra en 1500kg släp efter en 1500kg bil. En obromsad släpvagn med en totalvikt av1500kg får troligtvis inte släpas över 40km/h. Alla dessa uträkningar för släpvagnar gör mig förvirrad.

Du har helt rätt, Claes, att både Gäst och jag upplyser om fördelar med en towbar när det gäller biltransport. När man använder en towbar så är det inte längre släpvagnsregler som gäller, utan bogseringsregler. Då behöver man endast se till att dragbilens totalvikt är mer än den bogserade bilens totalvikt (inklusive towbar). Man får inte ens köra 40km/h när man bogserar, utan max 30km/h.

Borken: för mig så ligger närmaste biltransportsläputhyrning 40 km bort. Beroende på vilket håll bilen jag ska hämta ligger så innebär dessa 40 km upp till 160 km extra körning för mig (tur och retur vid både hämtning och tillbakalämning av släpet), av vilken 80 km är med släp, som innebär begränsad hastighet på motorväg samt försämrad bensinförbrukning. Sedan är det inte säker att släpet är tillgänglig just när jag vill ha den. Det tar tid att skriva på alla papper och försäkringar vid uthyrning, samt göra en egen "besiktning" av släpet så jag inte blir betalningsskyldig för redan befintlig fel som inte ägaren har upplyst om. För mig är inte tidsskillnaden alls så stor som 3,5h. Det är max en timme, med förutsättning att släpet är tillgänglig precis när jag vill ha den.

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Vad kostar det att anlita företag för biltransport?

#35 Post by Borken »

Åh F-n trodde Gäst å Stiiiiv var en å samma...
Där ser man :P

Kontentan får väl bli "var och en salig sin tro" i detta!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users