importera 924/944 från tyskland!?

924/928/944/968
Post Reply
rasmusc92
NA-Poster
Bilmodell: porsche 924s

importera 924/944 från tyskland!?

#1 Post by rasmusc92 »

Någon som vet hur det funkar att/eller har importerat bil från Tyskland? vilka kostnader tillkommer osv?

Känns som det finns en del fina klipp (eller framför allt mycket att välja på) där nere ;)

Ps ny på forumet så kände mig bara tvungen att använda den här : :#944burn:

Nygren
S-Poster
Telefon: 0702567772
Bilmodell: Porsche 944 T
Årsmodell: 1985B

#2 Post by Nygren »

Tror knappt att det är värt o importera en så pass vanlig och billig bil . Den lilla erfarenhet jag har av tysk import är att det bara lönar sig om man ska ha en nyare premium bil . Ingen lit

Nygren
S-Poster
Telefon: 0702567772
Bilmodell: Porsche 944 T
Årsmodell: 1985B

#3 Post by Nygren »

Oj nu blev det lite knas med lphonen .. Det lönar sig knappt med allt strul och det o köpa en "gammal" sportbil under 100 000 i Tyskland .. Finns ganska många fina bilar till salu i Sverige just nu , ha tålamod och leta i Sverige ;) // Fille

Mr Dezent
Carrera-Poster
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej

Re: importera 924/944 från tyskland!?

#4 Post by Mr Dezent »

:#stupid:

Kan aldrig löna sig!
Men vill du göra det för att bli en erfarenhet rikare, så visst ...
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

rasmusc92
NA-Poster
Bilmodell: porsche 924s

#5 Post by rasmusc92 »

tack för snabbt svar. verkar vara den allmäna uppfatningen är att det inte är värt ''jobbet/kostnader'' att importera billigare bilar nu när jag kollat upp det lite mer, som jag kanske inerst inne trodde ;) men man blev lite sugen när man såg hur mycke 924/944 det finns i tyskland :p

blir att leta vidare på hemmaplan

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#6 Post by FSN »

Skall du köra hem bilen så behöver du en "exportskylt" med trafikförsäkring, räkna med 2000kr. Kan vara lite krånglig att fixa på egen hand om skoltyskan inte riktigt sitter. Skall enligt uppgift vara en skylt med röd ram men senast vi var nera och hämtade en SLK så fick vi skylt med gul ram via MB handlarn för 1500kr inklusive försäkring och det skulle enligt honom inte vara nåt problem. Jag tror att det är så att gul ram endast gäller i Tyskland och att röd ram även gäller i tex Danmark och Sverige, finns nog nån annan som kan det bra som kan fylla på med info. Jag har "fixat" skyltar själv en gång, var ganska mycket krångel faktiskt. Andra gånger har jag haft handlare till hjälp med skyltar. Skall du ta bilen på släp så behöver du ingen exportskylt.

I Sverige åker du på en ursprungskontroll, tror den kostar 700kr och sen en registreringsbesiktning kostar runt 1100kr har jag för mig.

#Har kört ner två personer med bil och släp och hämtat hem två bilar. Den ena på trailer och den andra på exportskyltar. Rödby-Puttgarden ner och Kiel-Göteborg hem Totalkostnad 11000 kr/bil

# Två personer med minibuss och hämtat hem två hojar. Totalkostnad 7000 kr/hoj

# Två personer med RyanAir till Frankfurt och kört hem en bil på exportskyltar. 12000 kr

# Minibuss till Puttgarden över dan och hämtat en hoj. Totalkostnad: 6000 kr

# Köpt hoj på E-bay. Säljarn skickade den med lastbil till Kiel där nycklar och övrig dokumentation lämnades över. Jag köpte en båttransport Kiel-Göteborg och jag hämtade den på kajen här i Götet. Totalkostnad 3300kr. Inget jag rekommenderar, jag var hela tiden på det klara med att jag kunde bli totalblåst men det handlade inte om så mycket pengar. Nu var säljarn ärligheten själv och skicket var bättre än beskrivet men det var 3 nervösa veckors väntan innan den dök upp i Göteborg.

+ några till (bla min 924:a) men jag har inga kostnader för dom.

I kostnaderna ingår alla kostnader förutom mat, dryck, "taxfree" inköp eller eventuell förlorad arbetsinkomst (flygbiljetter, buss, taxiresor, hotel, färjor, bränslekostnader, hyra av släp eller minilastbil, exportskyltar och kostnader för att få bilen i trafik i sverige).

Detta är mina ärliga kostnader och det är utspritt från 2005 till 2011. Alla bilar/hojar är scoutade, kontrollerade och prisförhandlade så långt det går i sverige och det har med dessa kostnader inte funnits tid att "åka runt och titta på bilar". Endast en gång har jag backat på en affär på en Mazda Miata och istället i åkt på en "backup bil". Köpte den istället men det blev aldrig riktigt bra. Det blev tidspress och hann inte riktigt kolla igenom bilen ordentligt, den var risigare än jag först insåg. Sålde den efter 1,5 somrar med förlust.

Skulle aldrig öht räkna med en kostnad under 10000kr idag och då är det snålresa som gäller.

Beroende på importläget och att ursprungskontrollen numera skall skickas in och genomföras innan regbes så kan det ta relativt lång tid efter det att man får hem bilen tills den är i trafik. Man bör på nåt sätt se till att det inte händer nåt med bilen under den tiden, det kan vara lurigt att försäkra bilen i väntan på regbes.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply