Page 1 of 1
Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-06-29 16:33:01
by Nygren
Vem är egentligen bäst på att göra en riktig fyrhjulsinställning i stockholms området, på en Porsche 944 Turbo ? finns det kanske någon här på forumet som är sugen på att hjälpa till med skruvandet ?
// Fille
Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-06-29 20:47:37
by Skillzz
http://www.vette.se/shop/" onclick="window.open(this.href);return false;
dom har fixat min fyrhjuls inställning
men man måste ha eget verktyg för bakre hjul inställning
Posted: 2011-06-29 21:51:01
by patand
Bäst vet jag inte men Skanstulls Däck kan det där iaf.
Bäst kanske Porsche Center är för en Porsche?

Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-06-30 06:23:04
by Fredrik Nyqvist
Speed & Autoteknik i Vällingby kan göra fyrhjulsinställning och/eller corner weight.
Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-06-30 07:46:51
by Daniel E
Jag har en tid för 4-hjuls inställning hos Skanstulls däck (ligger i Västberga) nästa vecka. Jag får återkomma med resultatet.
Men med tanke på att Johan von Berens är mycket involverad i MPSC så är det ett bra ställe att vända sig till. De kan våran lite krångliga bakvagn och kan ge rekomendationer på lämpliga vinklar beroende på chassi och vad bilen ska användas till.
Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-06-30 21:15:08
by Harpin
Min bil ska in på onsdag hos Värmdö Gummiservice. Återkommer..
Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-07-01 16:14:21
by Nygren
spännande , desutom på värmdö !
Tack för hjälpen allihopa !:D
Posted: 2011-07-01 19:43:08
by patand
Kom på att NB gummi kan Porsche också.

Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-07-25 15:13:25
by micmac
Om de är bäst vet jag inte men Däckspecialen i Västberga har relativt bra pris och är trevliga. De verkade veta vad de gjorde. Fyrhjulsinställning på min 924 kostade 980 kronor och fick dokumentation av värden före och efter. De begärde inte extra betalt för hårt fastrostade bultar som vissa andra. Verkade ha bra pris på en del däck också.
http://www.dackspecialen.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-08-10 23:03:59
by xanlar
micmac wrote:Om de är bäst vet jag inte men Däckspecialen i Västberga har relativt bra pris och är trevliga. De verkade veta vad de gjorde. Fyrhjulsinställning på min 924 kostade 980 kronor och fick dokumentation av värden före och efter. De begärde inte extra betalt för hårt fastrostade bultar som vissa andra. Verkade ha bra pris på en del däck också.
http://www.dackspecialen.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Printad dokumentation ska man få när man gör fyrhjulsinställning, annars är det skojare man har att göra med. Inte handskrivet!
Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-08-11 15:24:32
by patand
xanlar wrote:micmac wrote:Om de är bäst vet jag inte men Däckspecialen i Västberga har relativt bra pris och är trevliga. De verkade veta vad de gjorde. Fyrhjulsinställning på min 924 kostade 980 kronor och fick dokumentation av värden före och efter. De begärde inte extra betalt för hårt fastrostade bultar som vissa andra. Verkade ha bra pris på en del däck också.
http://www.dackspecialen.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Printad dokumentation ska man få när man gör fyrhjulsinställning, annars är det skojare man har att göra med. Inte handskrivet!
Var står det att Däckspecialen har handskriven dokumentation? På hemsidan står det att de har modern utrustning och då torde den kunna skrivas ut på en printer.
Dessutom räcker det väl att värdena stämmer, spelar väl ingen roll om de skrivs för hand eller om det skrivs ut på en printer? Om printern till en modern hjulinställningsmaksin är trasig en dag och man skriver av värdena från datorskärmen på en handskriven lapp, är man en skojare då?
Bara funderar över hur du menar...

Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-09-17 23:21:33
by xanlar
patand wrote:xanlar wrote:
Printad dokumentation ska man få när man gör fyrhjulsinställning, annars är det skojare man har att göra med. Inte handskrivet!
Var står det att Däckspecialen har handskriven dokumentation? På hemsidan står det att de har modern utrustning och då torde den kunna skrivas ut på en printer.
Dessutom räcker det väl att värdena stämmer, spelar väl ingen roll om de skrivs för hand eller om det skrivs ut på en printer? Om printern till en modern hjulinställningsmaksin är trasig en dag och man skriver av värdena från datorskärmen på en handskriven lapp, är man en skojare då?
Bara funderar över hur du menar...

Jag quotade lite missvisande där, det jag skrev hade inget med däckspecialen att göra. Det jag menade var att all modern utrustning för fyrhjulsinställning printar ut protokoll. Sen finns det verkstäder där en hjulinställning tar 5 minuter istället för 30-45 och det medföljer handskrivna vinklar. Självklart räcker det med handskrivna värden "om dom stämmer". Det finns tyvärr bedragare på denna marknad då det är svårt för kunden att veta om arbetet är rätt utfört, och där kommer protokollet in i bilden
Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-09-17 23:36:58
by Henka
Daniel E wrote:Jag har en tid för 4-hjuls inställning hos Skanstulls däck (ligger i Västberga) nästa vecka. Jag får återkomma med resultatet.
Men med tanke på att Johan von Berens är mycket involverad i MPSC så är det ett bra ställe att vända sig till. De kan våran lite krångliga bakvagn och kan ge rekomendationer på lämpliga vinklar beroende på chassi och vad bilen ska användas till.
Hur gick det med utväderingen?
Vad kostade kalaset? Jag har funderingar på att åka ner med 951:an då det verkar svårt att hitta nån kunnig på närmare håll.
Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-09-19 12:16:14
by Nygren
Skanstulls däck är super bra , jag är hel nöjd med deras hjälp. Rekomenderar dig verkligen att åka dit!

Re: Fyrhjuls inställning i stockholm?
Posted: 2011-09-21 09:01:15
by Daniel E
Henka wrote:Daniel E wrote:Jag har en tid för 4-hjuls inställning hos Skanstulls däck (ligger i Västberga) nästa vecka. Jag får återkomma med resultatet.
Men med tanke på att Johan von Berens är mycket involverad i MPSC så är det ett bra ställe att vända sig till. De kan våran lite krångliga bakvagn och kan ge rekomendationer på lämpliga vinklar beroende på chassi och vad bilen ska användas till.
Hur gick det med utväderingen?
Vad kostade kalaset? Jag har funderingar på att åka ner med 951:an då det verkar svårt att hitta nån kunnig på närmare håll.
Jag har bara gott att säga om Skanstulls däck och Johans bemötande.
Att de kan våra bilar på sina fem är värt varenda krona. De kan dessutom komma med bra rekommendationer på hjulvinklar beroende på bilens användningsområde.
Bak fick de till det precis som jag ville, men inte fram. Dock ska ingen skugga falla på dom. Mina Sellholms fjäderben justeras inte med excenterskruv som Porsche original. Sellholm har i stället excentriska brickor som man shimsar med. Vid det tillfället hade jag inga brickor. Nu när jag har dom ska jag boka en ny tid.
Dessutom linjerade dom också upp ratten så den står rakt.
Jag har för mig att jag betalade 600 - 800:- för allt jobb. Och de tog god tid på sig. Kan bara rekommendera Skanstulls däck varmt.