Page 1 of 1

Prisbild?

Posted: 2011-03-03 09:25:49
by Erol
Jag förundras hur mycket det skiljer i priser på våra bilar.

Ena dagen annonseras en standard 944 för 60.000:- strax där
efter en turbo för 40.000:- och innan det en 968 för 70.000:-

Nu har jag snubblat över denna:
http://www.blocket.se/sodermanland/Pors ... ?ca=12&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det så svårt att kolla vad motsvarande bilar annonseras ut
för? En del verkar tro att karossen är gjord av guld och andra,
mer eller mindre skänker bort sina bilar.

Visst spelar skick och utrustning roll, men det finns väl gränser.
Hur kommer det sig att det är så spridda priser på 924/944/968?



/ Erol

Re: Prisbild?

Posted: 2011-03-03 10:46:52
by Mr Dezent
Att begära på tok för mycket är ju ett vanligt fenomen. Finns nog inte mycket att säga om det, mer än det du redan sagt - vissa ägare tror de sitter på guld.

Vad gäller turbon för 40.000 kronor så finns det ju bara en, dvs den jag sålde.
Innan jag går vidare så ber jag dig fundera på en sak: Två av tre som var här och kikade på bilen nobbade den. Eller ja, en av dem var fortsatt intresserad, men han slog inte till så att armen kroknade ...
En av dem var dessutom knappast obekant med Porsche 944 turbo, utan visste vad det handlade om fullt ut.
Men ingen av de båda slog till, inte ens Porsche-killen.
Varför?

Jag inser givetvis grundpoängen i ditt resonemang, att extremt låga priser underskjuter marknaden för alla andra.
Tyvärr är den bistra sanningen att efterfrågan på en 25 år gammal Porsche, med över 33.000 mil på mätaren, dags för kamremsbyte, vars kaross inte är toppskick, som inte går att starta och som kräver en omfattande service med nya packningar etc är inte så skrämmande hög faktiskt (och som dessutom har en och annan åtgärdspunkt att se över även efter att allt detta är åtgärdat).
Allt kanske inte är dyrt att åtgärda direkt, men det är rätt omfattande arbete som tar en hel del tid.

Visst går det att renovera upp den bilen så att den hamnar på - låt oss kalla det - marknadsmässigt rätt pris.
Men den kostnad det skulle innebära gör nog att det blir saftigt förlust för den som gör och betalar för jobbet i slutändan ändå, så det argumentet faller tyvärr ...
Och så länge det finns ett någorlunda stadigt utbud av andra exemplar som bara gått säg 20.000 mil så kommer miltalet för alltid att vara till bilens stora nackdel vid en försäljning.

Nej, priset var rätt. För mig som säljare och för all del även för personen som köpte den.
Men ett kap? Helt ärligt? Nej!
Så länge man inte sitter med alla kort på handen ska man nog akta sig för att påstå att någon "skänker bort" sina prylar.

Re: Prisbild?

Posted: 2011-03-03 12:18:43
by emm
Mr Dezent wrote:Att begära på tok för mycket är ju ett vanligt fenomen. Finns nog inte mycket att säga om det, mer än det du redan sagt - vissa ägare tror de sitter på guld.

Vad gäller turbon för 40.000 kronor så finns det ju bara en, dvs den jag sålde.
Innan jag går vidare så ber jag dig fundera på en sak: Två av tre som var här och kikade på bilen nobbade den. Eller ja, en av dem var fortsatt intresserad, men han slog inte till så att armen kroknade ...
En av dem var dessutom knappast obekant med Porsche 944 turbo, utan visste vad det handlade om fullt ut.
Men ingen av de båda slog till, inte ens Porsche-killen.
Varför?

Jag inser givetvis grundpoängen i ditt resonemang, att extremt låga priser underskjuter marknaden för alla andra.
Tyvärr är den bistra sanningen att efterfrågan på en 25 år gammal Porsche, med över 33.000 mil på mätaren, dags för kamremsbyte, vars kaross inte är toppskick, som inte går att starta och som kräver en omfattande service med nya packningar etc är inte så skrämmande hög faktiskt (och som dessutom har en och annan åtgärdspunkt att se över även efter att allt detta är åtgärdat).
Allt kanske inte är dyrt att åtgärda direkt, men det är rätt omfattande arbete som tar en hel del tid.

Visst går det att renovera upp den bilen så att den hamnar på - låt oss kalla det - marknadsmässigt rätt pris.
Men den kostnad det skulle innebära gör nog att det blir saftigt förlust för den som gör och betalar för jobbet i slutändan ändå, så det argumentet faller tyvärr ...
Och så länge det finns ett någorlunda stadigt utbud av andra exemplar som bara gått säg 20.000 mil så kommer miltalet för alltid att vara till bilens stora nackdel vid en försäljning.

Nej, priset var rätt. För mig som säljare och för all del även för personen som köpte den.
Men ett kap? Helt ärligt? Nej!
Så länge man inte sitter med alla kort på handen ska man nog akta sig för att påstå att någon "skänker bort" sina prylar.
Jag håller till fullo med i allt du skriver.

Re: Prisbild?

Posted: 2011-03-03 19:02:47
by eggaD
Jag tror samtidigt prisbilden fluktuerar mycket nu pga osäker marknad efter krisåren 2008/2009. Det gjorde att vissa behövde pengar fort och fick kasta ut bilar på försäljning. Marknaden har nog fortfarande inte stabiliserat sig än från det men är nog på väg att börja plana ut...

... och vi får väl hoppas att Per i Gnesta får sålt sin pärla ;)

Re: Prisbild?

Posted: 2011-03-03 20:34:25
by Erol
Mr Dezent wrote:Så länge man inte sitter med alla kort på handen ska man nog akta sig för att påstå att någon "skänker bort" sina prylar.
Ursäktar om jag trampat på en öm tå... jag tog din bil
som ex. då den låg färsk i minnet. Som jag skrev i mitt
inlägg så är jag medveten om att skick, utrustning och
underhåll spelar in på priset.

Men som ett annar exempel så har det legat en 968 på
blocket i stort sett hela hösten för ca 70.000:-, enligt
säljaren med behov av ett nytt hjullager och lite allmän
översyn. Detta sänker självklart värdet på bilen för en
eventuell köpare, men hur mycket? sänker det värdet
60.000:-? dvs. nästan halva priset på en motsvarande
bil då nästa 968 på blocket kostar 130.000:- och det
finns 968.or för över 200.000:- (självklart med annan
utrustning)

Min poäng är hur kan det komma sig att det är ett sånt
stort spann på "samma" bilar, bilen för 70.000:- borde
i min mening försvunnit på 10 min, men istället låg den
till salu i 3 månader, om den ens blev såld.


Mvh Erol

Re: Prisbild?

Posted: 2011-03-03 21:44:34
by Jesper von Wowern
Det är nog gamla sanningar, men dock sanningar, att en underprissatt bil tror seriösa köpare är dålig och tittar inte ens på medan överprisade snabbt förlorar samma spekulanter för att de inte ens vid första anblick håller måttet.
Privatmarknaden har ingen prislista, utan det är utbud och efterfrågan som styr. Vad som blir den faktiska genomsnittliga prisbilden efter affär är svårt att sammanställa. Tittar man på den globala marknaden så är priserna här tämligen låga enligt säljarens prissättning, men mht vår regions normala förhandlingsmarginal så är det kanske så att det faktiska priset på en hygglig 924 i Italien landar på ungefär samma som här. Detta oavsett om 924-säljaren här baserat sitt utbudspris på googlingar på mobile och subito och tror att "får jag inte samma här så exporterar jag" utan att veta det reella marknadsvärdet blir vid en export.
Just 924-968 modellerna ligger nog dessutom i en gråzon just nu, liksom 914 gjorde för ett antal år sedan. Det är förvisso en Porsche men samtidigt kan man hitta en på skroten. Det innebär att skicket är väldigt avgörande, säg att det kostar 25 papp att få en 25 pappsbil i "bra" skick - köper Du då en bil i "bra" skick för 50 när du kan få en lika bra för 40 eller en med "lite att ordna" för 25? Så länge det finns lik för billig peng så kommer det inte vara ekonomiskt lönsamt att renovera, men när merparten är utskrotade eller färdigrenoverade så att bruksbilar inte finns, då kommer pappersidentiteten i sig att kosta och priserna stabilisera sig (på en högre nivå).
Personligen tycker jag att det är tråkigt när en bilmodell klättrar i prisstegen, det innebär kanske iofs att jag får mer betalt om jag säljer mitt exemplar, men det vill jag ju inte! Problemet för mig är att det blir mer kostsamt om jag vill köpa en (till) eller behöver reservdelar eller vill köpa extrautrustning. Titta bara på vad som begärs för "tombstone"stolar om de kommer från en 911 - 76. (Hmmm... är det inte likadana stolar som i min 24:a... för samma peng som hela bilen kostade...?)
Jag köper gärna en bil jag vill ha, för det pris jag är beredd att ge. Det samma gäller det omvända förhållandet. Vad sen vissa vill ha för sina vagnar, eller vill ge för mina... tja, det spelar ju mindre roll.

Re: Prisbild?

Posted: 2011-03-03 22:51:46
by FredrikÅ
Erol wrote: Men som ett annar exempel så har det legat en 968 på
blocket i stort sett hela hösten för ca 70.000:-, enligt
säljaren med behov av ett nytt hjullager och lite allmän
översyn. Detta sänker självklart värdet på bilen för en
eventuell köpare, men hur mycket? sänker det värdet
60.000:-? dvs. nästan halva priset på en motsvarande
bil då nästa 968 på blocket kostar 130.000:- och det
finns 968.or för över 200.000:- (självklart med annan
utrustning)
Grejen är den, att ett värdetapp i princip aldrig är "reversibelt" på en Porsche.

Det är så liten marknad, med få bilar - och så kräsna (och kunniga) köpare, så att en bil som
känns lågt prissatt, på grund av "hjullager och lite småfix", ändå alltid kommer att vara
brännmärkt som ett lite sämre objekt, oavsett om det renoveras och repareras så gott det går.

(Och det är såklart inte helt galet, eftersom de synliga felen på en lite sämre servad bil -oftast
bara är toppen på ett isberg)

Fina bilar, är fortfarande däremot väldigt attraktiva. De säljs inom en ganska liten krets
med folk, ofta utan någon större annonsering än några mail till bekanta - mestadels folk från
Porscheklubben och det är en kundkrets, som redan har en eller flera andra trevliga bilar i garaget.

Det har gått så långt att redan om en bil går ut på annons på Blocket, så kan man nästan anta att
det är något som är fel antingen skick eller prissättning...

Re: Prisbild?

Posted: 2011-03-03 23:20:39
by Erol
FredrikÅ wrote:Det är så liten marknad, med få bilar - och så kräsna (och kunniga) köpare, så att en bil som känns lågt prissatt, på grund av "hjullager och lite småfix", ändå alltid kommer att vara
brännmärkt som ett lite sämre objekt, oavsett om det renoveras och repareras så gott det går.
Så du menar att om en bil säljs billigt pga. av ett fel, så har
den bilen ett lägre värde för all framtid?

FredrikÅ wrote:(Och det är såklart inte helt galet, eftersom de synliga felen på en lite sämre servad bil -oftast
bara är toppen på ett isberg)
Visst KAN det vara så, men det är inte alltid en bil är
dåligt skick bara för att t.ex ett hjullager gett upp...

FredrikÅ wrote:Fina bilar, är fortfarande däremot väldigt attraktiva. De säljs inom en ganska liten krets
med folk, ofta utan någon större annonsering än några mail till bekanta - mestadels folk från
Porscheklubben och det är en kundkrets, som redan har en eller flera andra trevliga bilar i garaget.
Hur får man tillgång till denna hemliga krets, fungerar
det på ett liknande sätt som frimurarna?

Skämt å sido, visst säljs en del fina bilar via kontakter
men de stora massorna brukar förlita sig på annonser.

Kan bara se till mig själv och sju stycken vänner med
frontmotorporschar, så vitt vad jag vet har ingen av oss
folk som står på kö att köpa våra bilar den dagen vi
får för oss att byta bil, inga stående bud så att säga.

Tror sånt är vanligare när det gäller tävlingsbilar eller
bilar som är erkänt snabba på bana. Inte bland vanliga
"svenssonporschar"

FredrikÅ wrote:Det har gått så långt att redan om en bil går ut på annons på Blocket, så kan man nästan anta att
det är något som är fel antingen skick eller prissättning...
Så ditt råd är att inte köpa en bil på blocket, för då
blir man lurad?


/ Erol

Re: Prisbild?

Posted: 2011-03-04 08:15:12
by FredrikÅ
Erol wrote: Så du menar att om en bil säljs billigt pga. av ett fel, så har
den bilen ett lägre värde för all framtid?

xx

Visst KAN det vara så, men det är inte alltid en bil är
dåligt skick bara för att t.ex ett hjullager gett upp...
Ja, bilens värde kan vara sämre för all framtid, om det är en Porsche.
Den som säljer sin 968 för 70.000, för att man inte har haft tid och råd att fixa ett hjullager och
andra "småsaker", har med 100% sannolikhet missat lite andra grejor tidigare. Det sätter sina spår i värdet.
Erol wrote: Kan bara se till mig själv och sju stycken vänner med
frontmotorporschar, så vitt vad jag vet har ingen av oss
folk som står på kö att köpa våra bilar den dagen vi
får för oss att byta bil, inga stående bud så att säga.
Då har ni förmodligen inte tillräckligt fina eller intressanta bilar.
Bra Porschar har i princip alltid köpare, oavsett om det är tävlingsbilar, eller gatbilar.

Just nu letar jag själv med ljus och lykta efter det jag vill ha, men det svåra är att hitta just den
bilen - inte att hitta bilar till salu. :wink:
Erol wrote:Så ditt råd är att inte köpa en bil på blocket, för då blir man lurad?l
Blocket är en stor marknadsplats, det finns en del snabba fynd - men Porschar som har legat ute
där en längre tid är ganska iskalla - ja.

Re: Prisbild?

Posted: 2011-03-04 09:20:06
by Mr Dezent
När man kikar på annonser på nätet är det lätt att skapa hysteri och allmän uppståndelse om man lägger ut en bil för vad som verkar vara en mycket låg peng. Men bakom det satta priset speglas, i det fall vi talar om extremt billiga bilar, 9 fall av 10 ett skick därefter och det står oftast fullständigt klart när man synar sakerna med egna ögon.

Jag fick ju höra att jag "gav bort bilen" redan då den var till salu. Jaha? Köp den då och kräma själv ur de fantastiska vinstsummorna som tydligen låg i bilen ... Men se, nej.
Det hände aldrig och jag är än idag övertygad om att den bilen inte kommer ta något jätteskutt upp på värdestegen ens när alla fel är åtgärdade (vilket kommer kosta pengar och ta en fruktansvärt mycket arbete och tid i anspråk).
Runt 50.000-55.000 kronor är min bedömning, om den är fullt körbar, skattad och hittar rätt köpare. Rätt köpare i det här fallet bör vara en icke Porsche-kunnig, köpk*t och dumsnål person, som inte förstår att han tjänar mer på att lägga till ytterligare 15.000 kr direkt för ett betydligt finare exemplar.
Det går säkert att tjäna någon tusenlapp eller två. Grattis i så fall fall, men personligen var jag inte beredd att offra min dyrbara tid för något som i slutändan kanske bara ger plus/minus noll och ett resultat som ändå bara ser sådär ut till skicket.

Marknadsvärdet, eller snarare efterfrågan, påverkas av så offantligt många faktorer, vilket är den rimligaste förklaringen till varför priserna kan pendla så friskt.
Om något är orimligt billigt så bör man hålla sig framme och åtminstone ta reda på bakgrunden till prislappen.

Att bara konstatera att priserna pendlar friskt är lite som att konstatera att ett snöre är långt.
Varje fall är unikt och bör analyseras individuellt.

Re: Prisbild?

Posted: 2011-03-04 10:09:54
by FredrikÅ
Mr Dezent wrote:.. Rätt köpare i det här fallet bör vara en icke Porsche-kunnig, köpk*t och dumsnål person, som inte förstår att han tjänar mer på att lägga till ytterligare 15.000 kr direkt för ett betydligt finare exemplar....
Huvudet på spiken. :D

Re: Prisbild?

Posted: 2011-03-08 18:25:19
by turboperan
Intressant :D

skulle säga att det är precis som folk som säljer hus, särskilt folk som har renoverat lite har ofta att en tendens att övervärdera något fruktansvärt. Samma sak med bilar, har man haft bilen ett tag och pysslat med den så är det nog en tendens att man gärna överskattar sin tillgång.

Sen spelar det väldigt mycket in hur bra säljare man är och hur bra man är på att känna av kunden en bra säljare kan pressa upp priserna mycket på en bil jämfört med en dålig... Jag har köpt bilar av endel riktigt dåliga säljare. Men har och andra sidan betalt överpris på saker som jag verkligen ha velat ha..