Tänka på vid avställning

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Tänka på vid avställning

#1 Post by M-Nilsson »

På torsdag ställer jag in bilen i ladan jag fått låna. Har inte sett stället ännu men ska vara betonggolv och torrt där inne, det enda jag får se upp för är katterna som hyr lokalen vintertid.. 8)

Detta blir första gången jag ställer av en bil under så här lång tid. Bör man under säg 5-6 månaders avställning starta upp motorn och låta den gå, eller ännu bättre köra den lite varm? Eller hur brukar ni göra?

Torrisar inne i bilen, kapell, full tank, batteriet...nått mer jag bör tänka på?
:#944burn:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#2 Post by Mattias 924 »

Kör den så att den är riktigt varm när du stänger av den och starta den inte under vintern, det blir bara kondesns i motorn och avgassystemet. Koppla bort batteriet och stödladda i mellandagarna. Ställ den på pallbockar om det känns bra i själen på dig. Bilen bryr sig nog inte särskilt.

Gör gärna en service innan. När bytte du bromsvätska och kylarvätska sist?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#3 Post by Johnny »

Oljebyte innan avställning och ett vid påställning.
Tvätta och vaxa.
Palla upp bilen eller tryck i mer luft ca 30% mer än normalt, eller så kan du kanske skifta över till sämre hjul.
Tillräckligt frysskydd i kyl och spolarvätska.
Kanske en torrboll i bilen.
Smörg lås och gångjärn med lite litiomfet.
Täpp igen avgasröret med en trasa eller dyligt.
Försök att perjodvis motionera de flesta rörliga funktioner så som fönsterhissar, bagagelucksmotorn, popup, spolar-pump, torkarmotor mm.
Försök också få bränslepumpen till att snurra några varv. Vill du inte starta motorn så kan du koppla bort spridarna eller bara bygla anslutningarna 30 och 87b på bränslerelä.
Detta är bara tips och du gör det som passar dig, men inget mår bra av att stå en längre tid.
P.S
Var rädd om katterna de håller mössen borta. Framförallt så älskar mössen gummit på popup-motorn och även på div elektriska kopplingar.

lutte
S-Poster
Posts: 81
Joined: 2008-04-15 20:49:03
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#4 Post by lutte »

Kan tillägga: Rulla den fram och tillbaka lite då och då för att undvika platta däck. Och ang. mössen - rätt! Dom åt upp en del gummi i min Jaguar E-type en gång under en vinteruppställning i en lada!

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#5 Post by M-Nilsson »

Oj tack för alla tips! Det där med däcken hade jag inte ens tänkt på, får nog bli att palla upp lite eller möjligt byta till mina cockie c. då. :)

Jag katterna håller nog vakt ja..av erfarenhet så vet att möss och bilar inte går ihop så bra! Min tidigare 924S stod avställt under många år och den hade nog så många elfel en bil kunde ha, näsan! 8)

Åter igen tack, det var lite att ta in!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#6 Post by michael rasmussen »

Högre lufttryck, kör sedan in i garaget, stäng av och låt stå tills det blir fint väder i vår. Så brukar jag göra, men å andra sidan har jag 20 grader till mina bilar.

I förvaring i lada rekomenderar jag någon form av täcke över, mest pga fågel s..t. Ta ur batteriet och kör med c-tek laddare hemma om du har möjlighet.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#7 Post by M-Nilsson »

Har skjutit på det nån dag men ska idag på eftermiddagen iväg och ställa bilen! Men en fråga bara. Jag har för mig man skulle ha fulltank om bilen ska stå avställd under vintern?? Kollade lite på nätet och hittade då en sida där det stod:

"Planerar du däremot att ha bilen avställd längre tid, 5-6 månader, ska du bara ha lite bränsle i tanken. Framför allt på grund av att det blir avlagringar i bränslet om bilen är avställd en längre period, enligt Lööw."

Vad har ni att säga om detta?

Länk:
http://www.e24.se/pengar24/bil-och-bat/ ... 653973.e24" onclick="window.open(this.href);return false;
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#8 Post by M-Nilsson »

Vorre tacksam för snabbt svar då jag ska iväg med bilen snart...så frågan är om jag ska tanka fullt eller ej, för just nu är det inte mycket soppa i den!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#9 Post by Mattias 924 »

Står den tempererat så kvittar det. Står den i växlande temperatur så tanka fullt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#10 Post by M-Nilsson »

Så då har man ställt av Porschen och en av våra Bmw i ladan! Saknar redan :cry: :) Till min bil står det att det ska vara 2 bar fram och 2,5 bak, men det ska väl ändå vara lite mer än vad som står i boken? Tror dessutom vänster fram läcker något(lite slitet och kantstött) då det var 1,6 i det när jag kollade! Hade i alla fall i 2,9 runt om så hoppas det blev bra, men det blir nog ändå att innan våren byta till cockie fälgar/däck!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#11 Post by patand »

M-Nilsson wrote:Till min bil står det att det ska vara 2 bar fram och 2,5 bak
Det där är ju det minimitryck du ska ha när bilen används... 1,6 är alldeles för lågt!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#12 Post by M-Nilsson »

patand wrote:
M-Nilsson wrote:Till min bil står det att det ska vara 2 bar fram och 2,5 bak
Det där är ju det minimitryck du ska ha när bilen används... 1,6 är alldeles för lågt!
Japp jag vet på tok för lite. Det var ju redan i våras jag fyllde på luft runt om. Just v. fram som det var 1,6 i är rätt slitet men det är nog inte därför det läcker, tror det hade pyst ut snabbare då, möjligen ventilen?

Hur mycket borde vara rimligt att ha runt om då i däck som mina? Där bak skall det väl alltid var lite mer än fram?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#13 Post by Maxx »

M-Nilsson wrote:
patand wrote: Det där är ju det minimitryck du ska ha när bilen används... 1,6 är alldeles för lågt!
Japp jag vet på tok för lite. Det var ju redan i våras jag fyllde på luft runt om. Just v. fram som det var 1,6 i är rätt slitet men det är nog inte därför det läcker, tror det hade pyst ut snabbare då, möjligen ventilen?

Hur mycket borde vara rimligt att ha runt om då i däck som mina? Där bak skall det väl alltid var lite mer än fram?
Det står i din bils handbok.

Men du kan väl inte ha kört runt med 1,6 bar i vänster fram? Bilen måste ha varit jättekonstig att köra i så fall. Jag tycker att man tydligt märker skillnad på bara 0,1 bar i tryck.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

lutte
S-Poster
Posts: 81
Joined: 2008-04-15 20:49:03
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#14 Post by lutte »

A propos, jag ställde av S2an igår och körde i 3,5 i varje hjul

Men det jag skulle fråga var: Är det någon som vet var man köper en tillförlitlig lufttrycksmätare. Mackarnas verkar inte vara så mycket att lita på? Thomas

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Tänka på vid avställning

#15 Post by M-Nilsson »

Maxx: Det konstiga var att jag inte märkte nått innan :shock: men däremot en klar skillnad efteråt kan jag säga!

Jag ska dit nästa vecka och slänga på andra däck/fälgar som jag inte är rädd om.

Kom i tänka på en sak, nu när jag väl ska plocka bort hjulen och byta..går det undvika att det blir så mycket rostbeläggning på skivorna? Eller är det väl bara att bromsa bort till våren. Läste på nått ställe att startgas funkar till skivorna men det var nog bara för att få bort typ olja osv.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users