Hej jag var med i en seriekrock och nu ska försäkringsbolaget "köpa ut" min bil.
jag äger en fin 944 N/A som fungerade felfritt från 83 som gått 16000 mil.
Deras först bud låg på 23.000kr
Vad tycker ni den är värd? Hur gör jag för att få så mycket som möjligt?
Tack på förhand
Värderings problem
- snaskit
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2010-08-08 22:24:07
- Bilmodell: 944
- Contact:
Värderings problem
Gabriel Holm
Södertälje
Södertälje
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: Värderings problem
Kika runt på blocket och hitta ett par bilexempel som ligger i det skick och utrustning som din bil hade före krocken och ta dessa till försäkringsbolaget för att styrka din sak. Det är ju rimligt att de skall ersätta dig med den peng det kostar dig att få tag i en likvärdig bil igen utan att lida ekonomisk skada.
23kkr låter som att det var en ganska råttig bil?
Fast på den lilla avatarbilden så är det inte riktigt den känsla jag får att bilen var i.
Hoppas att det löser sig på ett vettigt sätt med bilen och skönt att höra att du verkar ha klarat dig utan större skador själv.
Mvh Pontus
23kkr låter som att det var en ganska råttig bil?
Fast på den lilla avatarbilden så är det inte riktigt den känsla jag får att bilen var i.
Hoppas att det löser sig på ett vettigt sätt med bilen och skönt att höra att du verkar ha klarat dig utan större skador själv.
Mvh Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Värderings problem
Jag skulle nog aldrig ta försäkringsbolagets första bud, oavsett om det är bra eller dåligt.
Dom vill ju komma undan så lätt som möjligt, själv hade jag en ford escort som jag blev påkörd i, deras första bud var 3.000 spänn, jag lyckades få 8.000 efter att ha påvisat dom att modeller på blocket och även hos bilhandlare med samma miltal låg runt den siffran.
precis som pontus skriver, motivera prisbilden. Dom ska ju å andra sidan ersätta din skadade bil med en likvärdig.
Dom vill ju komma undan så lätt som möjligt, själv hade jag en ford escort som jag blev påkörd i, deras första bud var 3.000 spänn, jag lyckades få 8.000 efter att ha påvisat dom att modeller på blocket och även hos bilhandlare med samma miltal låg runt den siffran.
precis som pontus skriver, motivera prisbilden. Dom ska ju å andra sidan ersätta din skadade bil med en likvärdig.
-
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2007-10-07 11:13:04
- Bilmodell: Boxster 987S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Hasslarp/Helsingborg
- Contact:
Re: Värderings problem
Min -84 har nyligen blivit lagad för 31kkr av försäkringbolaget efter en saabägare som inte fatta va stopskylt betyder
f.d 944 -84
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Re: Värderings problem
Man kan begära in en opartisk värdingsman om man är oense med försäkringsbolaget!
Det finns värderingsmän akrediterade av handelskammaren
Det finns värderingsmän akrediterade av handelskammaren

PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- snaskit
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2010-08-08 22:24:07
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Värderings problem
Tack för svaren.
Jag räknade ut genomsnittets priset på alla 944 N/A från 80-86 min är en 83 så +-3.
genomsnittets priset blev då 50.000.
Och min bil är inte som ny men den är fin, bara lite slitage på sätena osv.
Så tänkte kräva minst 50.000 för den
Jag räknade ut genomsnittets priset på alla 944 N/A från 80-86 min är en 83 så +-3.
genomsnittets priset blev då 50.000.
Och min bil är inte som ny men den är fin, bara lite slitage på sätena osv.
Så tänkte kräva minst 50.000 för den
Gabriel Holm
Södertälje
Södertälje
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: Värderings problem
Normalt så "hugger" försäkringsbolaget till med ett mkt lågt pris, har du en gammal "vanlig" bil så blir säkert många glada och tar budet. Jag har själv två ex på detta med värderingsman, för ca 15 år sedan körde min fru av vägen med en 81:a SAAB 900 som jag tokrenoverat med max utrustning i. Budet blev den gången 7000 kr. Då satt det helt nya vinterdäck på, jag avböjde budet och krävde en opartisk besiktningsman ( dessa har tyvärr en tendens att vara "avdankade" skadereglerare från försäkringsbranschen) vi tittade igenom bilen tillsammans och han kom tillbaka med ett bud på 16000 kr, dessutom fick jag plocka av vinterdäcken. Det tog ca 2 måmader innan vi var överrens. Mao så försöker dom trötta ut en, ofta behöver man ju sin bil.
Fall nr 2, min son la sin 900 aero på taket, inlösen på en 92:a som det endast fanns 2 st av i Sverige med denna utrustningen på. Bud 1 blev 22000 kr. Nej tack och opartisk bes. Just då så fanns det endast aeros till salu i Tyskland till mkt höga priser. Efter ca 3 mån dividerande så fick han ut 42000 kr.
Så stå på dig, ta inte bolagets skambud. Om man vill ha opartisk bes så kostade senast jag gjorde det 2200 kr, blir värderingen högre än bolaget får du den summan samt att bolaget får ta kostnaden för bes.
Skulle den ev värderas lägre än bolagetsbud så gäller 1 budet från bolaget men du får själv stå för den opartiska bes.
Viktigt är att själv vara med när besiktningen görs för att kunna påverka och kanske upplysa om vad som är gjort vid bilen.
Fall nr 2, min son la sin 900 aero på taket, inlösen på en 92:a som det endast fanns 2 st av i Sverige med denna utrustningen på. Bud 1 blev 22000 kr. Nej tack och opartisk bes. Just då så fanns det endast aeros till salu i Tyskland till mkt höga priser. Efter ca 3 mån dividerande så fick han ut 42000 kr.
Så stå på dig, ta inte bolagets skambud. Om man vill ha opartisk bes så kostade senast jag gjorde det 2200 kr, blir värderingen högre än bolaget får du den summan samt att bolaget får ta kostnaden för bes.
Skulle den ev värderas lägre än bolagetsbud så gäller 1 budet från bolaget men du får själv stå för den opartiska bes.
Viktigt är att själv vara med när besiktningen görs för att kunna påverka och kanske upplysa om vad som är gjort vid bilen.
-
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2004-04-15 13:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm/Uppsala - Knivsta
- Contact:
Re: Värderings problem
Försäkringsbolag är vinstdrivande verksamhet, ingen välgörenhetsinrättning. Utgångsbudet från försäkringsbolaget är aldrig bilens korrekta värde i oförstört skick. Värderingen baseras på ett lägstapris. Bara genom att opponera sig med en rimlig motivering ger en värdeökning.
Jag tror att alla har liknande erfarenheter från värdering av försäkringsbolag. Jag fick själv en bil värderad till som försäkringsbolaget sa "ett bra bud" på 70kkr för en saab 9-5 arc 2,3t -02 hösten 2007. Det slutade på 120kkr samt att jag behöll några småsaker som jag behövde till efterträdaren innan vi var överens. Det var inte mitt fel så varför ska jag den ekonomiska smällen. 50kkr skillnad mellan utgångsbud och slutbud. Detta genom att säga att man inte godtar något annat än ett vettigt bud med förankring i verkligheten. Eftersom jag dessutom endast hade halvförsäkring fick jag vara mitt eget ombud mot motpartens bolag, detta ser jag nu i efterhand mest som en fördel.
I mitt fall satt en yngre förmåga med kanske ekonomisk bakgrund som inte kunde mycket om bilar i andra änden. Blocket användes som redskap och billigaste 9-5'an på blocket användes som jämförelseobjekt. Milen var inte så viktiga, utrustningen räckte med basutrustning och färgen räckte med snarlik eller helst turkosgrön för den var ju billigast (ingen vill ju ha den).
1. Ta inte motpartens bud
1.1 Ta inte motpartens bud
1.3 Ta inte motpartens bud
1......
2. Vad kostar det att hitta en jämförbar bil, där är värderingen. det står just så, ersättningen ska spegla vad det kostar att ersätta den inlösta.
3. vill du ha kvar den? nu är läget att få både bil och pengar. För en billig bil kostar det bolaget 0kr att du får behålla den. Att plocka delar är inte heller fel, bara likvärdiga delar sätts dit för dom vill ju lösa in en komplett bil. fina LM med nytt gummi byts med fördel mot plåtfälg med något svart runt på etc.
Det där om att värderingen skulle bekostas av försäkringstagaren om värdet understiger bolagets bud har jag inte hört talas om. Är det verkligen riktigt? Kanske inte representabelt för alla bolag?
Lycka till med budgivningen.
Jag tror att alla har liknande erfarenheter från värdering av försäkringsbolag. Jag fick själv en bil värderad till som försäkringsbolaget sa "ett bra bud" på 70kkr för en saab 9-5 arc 2,3t -02 hösten 2007. Det slutade på 120kkr samt att jag behöll några småsaker som jag behövde till efterträdaren innan vi var överens. Det var inte mitt fel så varför ska jag den ekonomiska smällen. 50kkr skillnad mellan utgångsbud och slutbud. Detta genom att säga att man inte godtar något annat än ett vettigt bud med förankring i verkligheten. Eftersom jag dessutom endast hade halvförsäkring fick jag vara mitt eget ombud mot motpartens bolag, detta ser jag nu i efterhand mest som en fördel.
I mitt fall satt en yngre förmåga med kanske ekonomisk bakgrund som inte kunde mycket om bilar i andra änden. Blocket användes som redskap och billigaste 9-5'an på blocket användes som jämförelseobjekt. Milen var inte så viktiga, utrustningen räckte med basutrustning och färgen räckte med snarlik eller helst turkosgrön för den var ju billigast (ingen vill ju ha den).
1. Ta inte motpartens bud
1.1 Ta inte motpartens bud
1.3 Ta inte motpartens bud
1......
2. Vad kostar det att hitta en jämförbar bil, där är värderingen. det står just så, ersättningen ska spegla vad det kostar att ersätta den inlösta.
3. vill du ha kvar den? nu är läget att få både bil och pengar. För en billig bil kostar det bolaget 0kr att du får behålla den. Att plocka delar är inte heller fel, bara likvärdiga delar sätts dit för dom vill ju lösa in en komplett bil. fina LM med nytt gummi byts med fördel mot plåtfälg med något svart runt på etc.
Det där om att värderingen skulle bekostas av försäkringstagaren om värdet understiger bolagets bud har jag inte hört talas om. Är det verkligen riktigt? Kanske inte representabelt för alla bolag?
Lycka till med budgivningen.
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Värderings problem
snaskit wrote:Tack för svaren.
Jag räknade ut genomsnittets priset på alla 944 N/A från 80-86 min är en 83 så +-3.
genomsnittets priset blev då 50.000.
Och min bil är inte som ny men den är fin, bara lite slitage på sätena osv.
Så tänkte kräva minst 50.000 för den
944 kom 82, så din är en av de äldsta...
Om jag var du skulle jag vara ganska nöjd med 30-35. 50 får du nog inte
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Who is online
Users browsing this forum: No registered users