Tips om motorrenovering södra Sverige?

924/928/944/968
Post Reply
Carl Johan
NA-Poster
Bilmodell: 944 S2 Cab

Tips om motorrenovering södra Sverige?

#1 Post by Carl Johan »

Har nyligen av nostalgiska skäl köpt tillbaka min 944 NA från 80-talet (fast jag definitvt inte behöver fler fordon...) med defekt motor. Ekonomiskt vet jag att det inte är riktigt friskt, men som sagt vägrar låta denna bil skrotas som jag kört hela Europa runt, byggde om till bana etc. förr osv. Köpte formellt tillbaka den för fälgarna (turbo cup magn.) och fick resten på köpet.
Motorn har troligtvis kuggat kamrem, bonkat ventil i kolv och ev. skurit lager vevaxel. Vid uppstart låter det som gång på 3 cylindrar och lagerskada. Ej öppnat utan bara ställt in för framtiden sas.
Hursomhelst, det enklaste hade varit att bara finna en annan 2.5 beg motor och slänga i, men då jag en gång satte helt nytt block med innanmäte och helrenoverad topp i den (mindre Autobahn incident -95 :wink: ) så kanske den inte är helt bortom räddning. Vet att det är 2010 nu, men motorn har bara gått 7000 mil tills min bekant kapten Knas konsekvent vägrade byta remmar och nu står jag här. Begagnad motor hade jag velat öppna iallafall för fridens skull.
Bor i Malmöregionen och undrar om någon av er vet motorfirma som borde kunna titta på och avfärda eller renovera motorn framöver? Spontant tänker jag på Sanden eller GT Motorsport, men har ingen aning om de kan tänka sig rena motorrenoveringar. Att det kommer kosta begriper jag, men det hade varit kul att kanske också modifiera lite (kolvar, topp?). Vad hade ni gjort om ni varit lika konstiga som jag?
Mvh Carl Johan
Carl Johan Hersvall
944 -84
944 S2 cab -90
928 S4 -87
911 -85

MattiasA
S2-Poster
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990

Re: Tips om motorrenovering södra Sverige?

#2 Post by MattiasA »

Nostalgi / känslan för en bil går inte att avfärda....så känner du att du har du möjlighet att renovera så gör det.
GT motorsport har du väl ganska nära - slå Peter Sandén en signal annars. Han gör säkert såna jobb - fast jag tror att han vill göra sånt under vintern då han har det lite lugnare....

Lycka till med renoveringen :D

/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

Jomp
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by Jomp »

http://www.mmr.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

De här killarna ska vara duktiga. :)

johan_f
S-Poster

#4 Post by johan_f »

Jomp

Har du någon erfarenhet av mmr, för jag har hört många fler som har fått dåliga och dyra jobb gjorda av dem och knappt någon som fått ett bra jobb gjort. De var en gång i tiden bra på Gjutjärns V8or men när det kommer till annat hade jag aldrig lämnat något till dem.

Just My 5 cent
951 -89

Jomp
S-Poster

#5 Post by Jomp »

Har aldrig använt mig av dem för egen räkning :wink: . Tipset är baserat på hörsägen. Tror attde gör en hel del på V 8 men ska vara duktiga på MC motorer också, borde mao täcka in hela spannet. Företaget har nog funnits i minst 30 år. Tror att det skedde ett generationsskifte för några år sedan.

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#6 Post by gegge »

Jag fick ett 924 gjutjärnsblock åtgärdat av MMR och har inga synpunkter (än), men Baronens 951 alublock förstörde de fullständigt.

Överväg att försöka hitta en bättre beggad motor och hinka i om det är standard som gällar. En fullständig motorrenovering kostar massor.

Gällande toppen rekomenderar jag starkt topplocksverkstad.se utanför Lund. Erland Cox är en av få i Sverige som förstår teorierna bakom de fysikaliska lagarna. Men räkna med att det tar tid och glöm arbete under vintern/våren.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

johan_f
S-Poster

#7 Post by johan_f »

Håller med Fredrik när det gäller toppar, Cox är outstanding när det gäller motorer i allmänt. Men som jag sa innan ska jag ha något motorarbete gjort hade jag aldrig lämnat något till mmr. Murre är nog den som är bäst på maskinarbeta motordelar i Skåne, men tyvärr gör han inte hela renoveringar.

/Johan
951 -89

Post Reply