Page 1 of 1

Konvertera til fordonsgas

Posted: 2010-03-25 10:12:40
by gegge
Jag kör omkring i en gasbil och blir lika glad varje gång jag ska tanka. Tyvärr är den lite trött, men både kompresor och turbo finns på andra gasbilar. Efter att ha surfat runt lite upptäcker jag att oktantalet på Metan är 130 :shock: Högkompad turbobil blir en möjlighet!

Dessutom är konverteringen laglig på samma sätt som etanolkonvertingar och smidig för bilar reggade innan 1992 (tror jag). Det som behövs är en 200bars tank, en reduceringsventil, "spridare", MAP sensor och ett styrsystem.

Alltså kan man tanka billig biogas, få bilen reggad som miljöbil och få bra fart i den :D

En tanke?

Re: Konvertera til fordonsgas

Posted: 2010-03-25 10:18:43
by patand
gegge wrote:En tanke?
Kör på bara!

Re: Konvertera til fordonsgas

Posted: 2010-03-25 15:50:30
by notetoself
Enda nackdelen är väl som med alla gasbilar, att man kör runt på en acetylentub. Dessutom bör man väl veta vad man sysslar med när man bygger själva fyllningsdelen.

Man får ju liksom bara en chans i det läget... Har väl varit lite olyckor just vid tankning.

Re: Konvertera til fordonsgas

Posted: 2010-03-25 20:46:59
by gegge
Det är nog mest snurrigt. Aldrig att man köpt en hemmabyggd gasbil av någon annan :roll: Fick lite olika svar från olika som bygger om och det var väl kankse inte att rekomendera...

Re: Konvertera til fordonsgas

Posted: 2010-03-25 21:56:49
by Pär Hylander
Jag pysslar med en hel del utrustning i mitt jobb för användning i explosiv atmosfär. Kan konstatera att skulle man i en industri göra något som påminner om en förbränningsmotor så skulle det behövas väldigt dyrbar utrustning enligt ATEX-direktivet.

Med den bakgrunden så verkar en vanlig bil direkt livsfarlig, ett bränslesystem bara några dm från ett många hundra grader varmt grenrör och dessutom högspänningsledningar i alldeles omedelbart närhet...

Sett ur ett ATEX-perspektiv så är det ringa skillnad mellan ett med pump trycksatt bensinsystem och ett gassystem.

Slutsats, det verkar direkt livsfarligt både och....

Sen har ju faktiskt acetylen helt andra egenskaper än en tryckbehållare med metan/etan/propan. Mkt lägre tryck men mer stötkänsligt.

Re: Konvertera til fordonsgas

Posted: 2010-03-25 23:33:56
by johan944
Samt så är inte gas kvaliterna inte helt hundra procentiga då det inte finns biogas att tillgå så tillsätts det naturgas.

Vi kör en V70 Bi Fuel som familjebil och har knappt kunnat köra på gasen under det senaste året pga bristande gas kvalitet, nu kan vi inte använda det alls eftersom det har blivit skit i tankarna och kostar ca 15 000 att ordna på volvo :(

Re: Konvertera til fordonsgas

Posted: 2010-03-26 08:11:20
by patand
Pär Hylander wrote:Sen har ju faktiskt acetylen helt andra egenskaper än en tryckbehållare med metan/etan/propan. Mkt lägre tryck men mer stötkänsligt.
Njae nu cyklar du nog lite Pär. Behållarna i gasbilarna på svenska marknaden (Bi-fule volvos, NGT Mercor, "g" BMW osv) består av tankar som klarar över 200 bars tryck. Trycket på biogasmackarna är nämligen just 200bar. Det är anledningen till olyckorna med gasbilar anpassade för fordonsgas eftersom den gasen hålls vid ett MYCKET lägre tryck så sprängs helt enkelt gasbehållaren när man laddar gas från en biogaspump. Fast man måste ju förståss fippla med anslutningarna för att öht lyckas med det konststycket så lite får nog de som råkat illa ut skylla sig själva...

Re: Konvertera til fordonsgas

Posted: 2010-03-26 08:15:50
by patand
johan944 wrote:Samt så är inte gas kvaliterna inte helt hundra procentiga då det inte finns biogas att tillgå så tillsätts det naturgas.

Vi kör en V70 Bi Fuel som familjebil och har knappt kunnat köra på gasen under det senaste året pga bristande gas kvalitet, nu kan vi inte använda det alls eftersom det har blivit skit i tankarna och kostar ca 15 000 att ordna på volvo :(
Det där låter inte rätt, biogas och naturgas är nämligen samma gas bara med olika ursprung. Metan heter gasen och när det är biogas kommer det från t.ex soptippar och bondgårdar och när det heter naturgas så kommer det från borrhåll ner till gasfickor i jorden.

Så att biogasen blandas med naturgas borde inte ge skit i tankarna. Det måste vara något annat fel (eller annan orsak till skiten i tanken). Det är inte som på min kompis BMW 316g att magnetventilen som skall öppna för att släppa fram gas pajjat? Det skulle kosta 8-10 tusen att få det fixat hos BMW eftersom de byter en större del av systemet. Han fick tag i bara en magnetventil (ganska standard i industrin tror jag) och fick det på det viset fixat för en bråkdel av priset.

(jag har själv kört BMW 316g i ett par år tidigare så jag tror jag har lite koll men kan såklart ha missuppfattat något)

Re: Konvertera til fordonsgas

Posted: 2010-03-26 20:21:14
by Pär Hylander
patand wrote:
Pär Hylander wrote:Sen har ju faktiskt acetylen helt andra egenskaper än en tryckbehållare med metan/etan/propan. Mkt lägre tryck men mer stötkänsligt.
Njae nu cyklar du nog lite Pär. Behållarna i gasbilarna på svenska marknaden (Bi-fule volvos, NGT Mercor, "g" BMW osv) består av tankar som klarar över 200 bars tryck. Trycket på biogasmackarna är nämligen just 200bar. Det är anledningen till olyckorna med gasbilar anpassade för fordonsgas eftersom den gasen hålls vid ett MYCKET lägre tryck så sprängs helt enkelt gasbehållaren när man laddar gas från en biogaspump. Fast man måste ju förståss fippla med anslutningarna för att öht lyckas med det konststycket så lite får nog de som råkat illa ut skylla sig själva...
Cyklar vet jag inte, men möjligen svetsar... Vi pratar ju om acetylen, dvs etyn löst i aceton.

Re: Konvertera til fordonsgas

Posted: 2010-03-26 22:46:16
by patand
Pär Hylander wrote:Cyklar vet jag inte, men möjligen svetsar... Vi pratar ju om acetylen, dvs etyn löst i aceton.
Näe vi pratar metan, man ska väl inte köra bilen på acetylen? ;-) Skämt o sido jag missuppfattade kanske vilken tub/gas du syftade på som hade lägre tryck osv. :-)

Re: Konvertera til fordonsgas

Posted: 2010-03-27 10:40:27
by notetoself
Acetylen var något jag slängde ur mig för att belysa en poäng. Ber om ursäkt om detta vållat några missförstånd.