Page 1 of 1
924 turbo topp på topplocksverkstan
Posted: 2010-02-17 18:24:50
by johan_f
Är det någon från forumet som har lämnat sin topp till Erland Cox.
/Johan
Posted: 2010-02-17 21:01:45
by gegge
två stycken...
Posted: 2010-02-17 21:07:10
by Eddie Varvstopp
en topp...

Posted: 2010-02-17 23:39:52
by Goran
En topp, två gånger.

Posted: 2010-02-18 03:17:52
by johan_f
Snart har jag oxå en där

Posted: 2010-02-18 08:22:11
by patand
Eddie Varvstopp wrote:en topp...

Goran wrote:En topp, två gånger.

johan_f wrote:Snart har jag oxå en där

Men ni har väl inte lämnat 924 Turbo toppar...

Posted: 2010-02-18 08:24:01
by patand
gegge wrote:två stycken...
Vad tar han för ett jobb på en 924 Turbo topp? Mest nyfiken men har ju också ett par toppar liggandes som kanske skulle gå att använda om de renoverades av ett proffs.
Posted: 2010-02-18 09:22:15
by gegge
http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html
Bara renovera klarar nog vilken klant som helst med en mekanisk verkstad. Det som gör Erland lite unik är hans skicklighet i portning och plocka ut det sista ur en topp. Han vänder ofta på resonemanget och plastar igen stora delar av kanalen för att få en mjukare kurva i kanalen. Raceputtar förstår nog problemet om jag säger att 931 kanalen ser ut som Torparkurvan

. 944 kanalen är alldeles för stor.
Jag har en renoverad och putsad port på min bil idag. Det gjorde av Mike Billett som bla byggt Per Eklunds Pikes Peak Saab. Han menar att 12%-15% mer effekt är att förvänta med lite arbete. Då är det i stort sett bara tregraders säte, korta radien och putsning av grader i grytan.
De två toppar som ligger och väntar är dels den som satt Per Hylanders bil. Den portades av Stigs Garage för länge sedan. Jobbet är riktigt snyggt, men toppen är illa medfaren och frågan är om det går att bygga viadre på den. Den andra toppen är maxportad, ingången till kanalen är hela 43mm. De har bytt till ventiler med 8mm skaft. Kanalerna är så mjuka och fina är man nästan börjar gråta, optimerade för en N/A på maxvarv. MEN, de är för stora. Problem är den lilla 40mm insugsventilen, större är inte svårt att få i men den hamnar för nära cylinderväggen vilket är mycket negativt för flödet. Kan man borra upp cylindern till 88-90mm blir det däremot intressant. Avgas flödar lustigt nog FÖR bra. Insuget räcker till rätt bra, långa smala och konade runners är inte fel.
Posted: 2010-02-18 14:47:52
by patand
gegge wrote:Bara renovera klarar nog vilken klant som helst med en mekanisk verkstad.
Njae... mina toppar behöver lite aluminiumjobb. T.ex en smällt oljekanal som behöver lite nytt material. Tror inte vilken mekanisk verkstad som helst grejar det... eller?

Posted: 2010-02-18 15:02:43
by gegge
Det är lite mer än en vanlig renovering, men visst klarar han det. Långt bättre att lägga på nytt material än plana till förbannelse. Finns det några toppar kvar som ligger inom gränserna..?
Posted: 2010-02-18 17:22:44
by Goran
patand wrote:gegge wrote:Bara renovera klarar nog vilken klant som helst med en mekanisk verkstad.
Njae... mina toppar behöver lite aluminiumjobb. T.ex en smällt oljekanal som behöver lite nytt material. Tror inte vilken mekanisk verkstad som helst grejar det... eller?

Till mig sa Erland: -Kan du ha sönder det, kan jag fixa det.
Jag tycker att han har väldigt bra priser med.
Lycka till
Goran
Posted: 2010-02-18 18:06:36
by johan_f
Erland är grym på topplocksjobb, han kommer få fria händer med min topp när det är dax. Nu e det bara jag som ska bestämma mig vad det ska bli för prylar i motorn

Posted: 2010-02-18 21:26:44
by Eddie Varvstopp
patand wrote:Eddie Varvstopp wrote:en topp...

Men ni har väl inte lämnat 924 Turbo toppar...

Fasen också, svarade på fel fråga

. I.v.f. kan ja rekomendera Erland baserat på egen erfarenhet

.
Posted: 2010-02-19 09:09:46
by patand
Goran wrote:Till mig sa Erland: -Kan du ha sönder det, kan jag fixa det.
Jag tycker att han har väldigt bra priser med.
Hehe, det låter bra!
Någon gång ska jag höra av mig till honom då för att få pris på att fixa till en eller två av mina toppar. Ska han ändock laga den kan han ju samtidigt få optimera den lite.
Har ju ett lååååååångsiktigt mål att bygga en lite roligare motor med modernare insprutning någon gång...
