Page 1 of 3
Framtidens Porschar kommer från igår?
Posted: 2010-02-09 08:20:33
by patand
Detta med elbilar tycker jag är mycket spännande. Hade jag tid, pengar och ett garage så skulle jag mer än gärna ge mig på en konvertering av t.ex en Porsche 924 till elbil.
Har läst runt lite på nätet och hittat en amerikansk sida med "buntvis" med el-porschar:
http://www.evalbum.com/type/PORS/
Finns ett flertal 924, 944 med bland dessa. Populärast verkar dock 914 vara, kanske pga sin låga vikt? Finns även ett par nyare porschar som konverterats b.la en 911 från -07 som visserligen tappat ca 100km/h i toppfart men fått bättre 0-50mph tid och klarar ca 16 mil på en laddning.

Posted: 2010-02-09 22:25:05
by FSN
När jag läste rubriken trodde jag att du hade letat fram att gamle Ferdinand inledde sin bilkonstruktionskarriär hos Lohner där dom byggde både elbilar och el/bensin hybrider.Tror även att namnet Porsche var med i namnet på bilarna. Vet inte exakt när men borde vara runt 1900. Det är "framtidens porschar kommer från igår"
Posted: 2010-02-10 08:20:29
by patand
FSN wrote:När jag läste rubriken trodde jag att du hade letat fram att gamle Ferdinand inledde sin bilkonstruktionskarriär hos Lohner där dom byggde både elbilar och el/bensin hybrider.Tror även att namnet Porsche var med i namnet på bilarna. Vet inte exakt när men borde vara runt 1900. Det är "framtidens porschar kommer från igår"
Det där har jag faktiskt hört talas om förr men glömt bort igen...
Faktum är att tidigt 1900 tal så var elbilar den absolut vanligaste bilmodellen.

Sen glömde människan bort hur man byggde elbilar i några decennier...
Men visst vore det läckert (och billigt) att ha en Porsche 924 med 20-30 mils räckvidd som går på el!?

Skulle passa mig perfekt som pendlarbil.
Posted: 2010-02-10 09:23:11
by JBlom
Jobbarkompisen har en 931 som han funderat på att konvertera. Lär ju aldrig hända men han har kollat upp med motorer å batterier å allt.

Posted: 2010-02-10 10:02:45
by patand
JBlom wrote:Jobbarkompisen har en 931 som han funderat på att konvertera. Lär ju aldrig hända men han har kollat upp med motorer å batterier å allt.

Synd att ta en 931 och konvertera.Be honom ta en vanlig 924a istället, betydligt vanligare bil och därmed billigare utgångsämne och det blir ju i princip samma slutresultat (låt vara att de flesta 924or har trumbromsar bak och lite klenare bromsar fram, men i övrigt lär inte mycket skilja på slutresultatet).
Vore kul att höra vad han kom fram till i form av kostnad och prestanda för den lösning han kikade på!

Posted: 2010-02-10 10:58:46
by JBlom
931an går endå inte att regga in i Sverige då papper saknas.

Den har stått nylackad i ett garage i bra många år nu. Har varit på han lite om att sälja men det är han inte så sugen på.

Posted: 2010-02-10 11:58:57
by patand
JBlom wrote:931an går endå inte att regga in i Sverige då papper saknas.

Den har stått nylackad i ett garage i bra många år nu. Har varit på han lite om att sälja men det är han inte så sugen på.

Ajdå, trist...
Han får väl bygga rejs/banbil av den då!

Posted: 2010-02-10 16:07:19
by Patrik Börjesson
Ja, det är väl bara att inse att det är El-bilar som är framtiden. Jag tror iaf på det. och att konvertera borde inte vara helt omöjligt. om några år när Hybridbilarna börjar krocka så kanske man kan få loss en sådan till vettigt pris och knycka delar ifrån för att knåpa ihop en Hybrid 944a. det hade varit lite fräsigt.
Posted: 2010-02-10 17:10:58
by bergodalvana
Är inte så insatt i ämnet men jag är inte lika säker på att elbilen är framtiden av flera skäl.
- Idag finns det drygt 4 miljoner fordon idag som ska bytas ut till elbil - vad händer med alla dessa miljoner ton batterier när dessa är kasserade? Bly, syror och andra tungmetaller måste ta vägen nånstans. Och alla är INTE miljömedvetna så det kommer troligen dumpas i svenska skogar. Nickel-Kadmium är ännu farligare.
- Alla dessa laddningstationer runt om i Sverige, idag finns det 3800 Bensinstationer i Sverige och det lär ju behövas ett gäng stationer att ladda bilen på. Var ska vi den elen ifrån? Mer kärnkraftverk, vattenkraft som gör ännu större skada i naturen (detta har jag inga belägg för utan det är ett förnuftigt antagande)...
Och vad kommer inte detta kosta för både staten och alla som ska ladda bilen 8-10 timmar / dygn & hushåll. (och då är inte ens yrkestrafiken inräknad.
- Hur funkar en elbil i vinterklimat? Hur många % försämras milantalet för en invånare i Norrland med en elbil?
Kan ingen uppfinna Warp-driften? Det funkar ju i Star Trek

Posted: 2010-02-10 18:32:24
by xanlar
Framtiden är att bensinmackarna har batteripack som laddas där. sen när man behöver "tanka" kör man in över en plattform där batteriet byts automatiskt. Med en deposition på batteripacken förhindras dumpning ganska lätt
Posted: 2010-02-10 19:00:58
by FSN
xanlar wrote:Framtiden är att bensinmackarna har batteripack som laddas där. sen när man behöver "tanka" kör man in över en plattform där batteriet byts automatiskt. Med en deposition på batteripacken förhindras dumpning ganska lätt
Låter billigt.....
Posted: 2010-02-10 19:09:15
by FSN
Ett stort problem är att batteritekniken är för outvecklad och primitiv och utvecklingen går för snabbt för att det skall vara ekonomiskt försvarbart att investera i en elbil. Batterier är otroligt dyra och vad är en sån bil värd om 4-5år med en rasande utvecklingtakt?
Jämför med förbränningsmotorn, det kommer och går mer eller mindre fantastiska påhängstekniker men totalt sett har det inte hänt jättmycket på många år. En 20-25 år gammal bil är relativt gångbar fortfarande. Hur aktuell kommer en elbil från idag att vara om 20 år?
Posted: 2010-02-10 19:16:10
by Patrik Börjesson
Just det där med Utveckligen är ju det intressanta! Se bara på Mobiltelefoni utvecklingen de senaste 10? åren. Dom har ju krympt från tegelstenar med taltid på 10min till armbandsursstorlek med standby tid på en vecka och taltid på mer än ett dygn. Skulle batterier för bilindustrin utvecklas i samma takt så har vi kanon batterier att driva våra bilar med om 10år. Jag tycker att detta är intressant som F-n och för att få våra gamla bilar att vara hållbara i framtiden (Läs 10-20år) måste vi nog inse att det är någon form av förnyelsebar energi som gäller, och då ligger ju el ganska nära tillhands.
Posted: 2010-02-10 20:43:13
by Johnny
Roligt att läsa att det finns intresse för eldrift på detta forum. Själv så håller jag på med planerna på elbil. Samlat på mig lite prylar så som motorer, motorstyrningar mm. Förmodligen bygger jag bil också, har försökt annonserat efter något avstannat replika-bygge men inte fått napp.
Roligt att höra Pessimisterna också. Men visst är batterierna mindre energitäta än bensin men batteriutvecklingen sker fort och så finns det ju redan en infrastruktur till gagn för laddstationer. Jag tror att man i framtiden kan ladda på samma tid som det tar att tanka en bil.
Tror inte heller att det blir något framtidsproblem med att folk slänger batterier i naturen. Tror inte heller att aktionsradien blir något problem för Nordborna med framtidens batterier. Men intressant blir hur värmesystemet kommer att se ut i framtiden nu om man inte utrustar dessa med en liten diselvärmare.
Jag kommer att spinna vidare på min idé, oavsett problem. Ska bara betala elräkningen som kom idag....

Posted: 2010-02-11 08:24:18
by jerker67
Ni såg väl vad det nya 10 kg lättare batt till 997 kostade (30-40) i tillägg för ett Startbatteri.. hej hopp nå annat än batteridrift.
vilka tråkiga motortävlingar ev lätt vindndbrus, ett ev litet vinande, nä nä
vid dragrace Bara bournouten om den ens förekommer motorsporten är en visuell
upplevelse men med många andra sinnesfunktioner som kännsel lukt hörsel skall få SITT...