Page 1 of 1

Andra bilar som kan mäta sig mot 944

Posted: 2010-01-19 13:51:47
by M-Nilsson
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden..i annat fall får forumspolisen flytta den till Övrigt! Finns andra liknande trådar så länka gärna!

I alla fall..jag har suttit och funderat lite på vilka andra bilar det finns som ligger prestandamässigt lika/någorlunda lika jämfört mot våra 44or, främst när det gäller hk, vrid och 0-100. Det kan ju både vara gamla/nyare bilar, fast kul är ju också att se vilka andra bilar från -80 talet det finns som kan mäta sig mot 944 (rakt fram)

När det gäller 944S så hittade jag några(mina källor är tagna från garaget.org, ej 100% säkra så rätta ifall nått kan vara tokigt) Givetvis ska det vara orginal och inga trimmade svenssonbilar! :)

Detta är ju mest en kul grej tycker jag..fast vem vet, kanske kan vara bra att veta, för den som gillar att gasa mot andra vid grönt 8) Man skulle ju också kunna göra en lista med flera 944 modeller, S, S2 osv, så fyll gärna ut tråden med fler!
:#944burn:

944S -87
Hk: 190
NM: 230
0-100: 7,9 sek

VS

BMW M3. Årsmodell -87
Hk: 195
NM: 240
0-100: 7,8 sek

Mercedes Benz SLK 200K. -01
HK: 163
NM: 240
0-100: 7,9 sek(?)

Mini Cooper S -02
HK: 163
NM: 210
0-100: 7,5 sek

Posted: 2010-01-19 14:54:20
by patand
Finns ju nästan hur många som helst, speciellt om man ska räkna ända fram till dags datum. Men här är några 80-talare iaf:

924 Turbo -80
HK: 170
NM: 245
0-100: 7,7 s

BMW 528i -85
HK: 184
NM: ?
0-100: 8,4 s

BMW M535i -85
HK: 204
NM: ?
0-100: 7,5 s

Posted: 2010-01-19 15:00:31
by Jesper von Wowern
Volvo 164E -72
HK: 160
NM: 235
0-100: 8,7

Posted: 2010-01-19 15:23:58
by Cédric
Lägget till en i listan, något som är rätt intressant att jämföra är topphastigheten mellan olika bilar ur samma epok. Nu har jag inte läst så många 944 tester men 924an var verkligen riktigt bra jämfört med konkurrenter med liknande eller mer effekt. Samma gäller förbrukningen. Alltid intressant att jämföra, tyvärr har dom flesta konkurrenterna rostat bort idag :)

Lotus eclat ´80

162hk

7.8s

Posted: 2010-01-19 15:32:37
by Pehr Johnsson
Lotus Eclat är så satans läcker!!! Jag och syrran var och tittade på en för nått år sedan.

...och den står kvar ännu!!!

http://www.blocket.se/ystad/Lotus_Eclat ... =23_15&w=3

Posted: 2010-01-19 16:35:07
by Mr Dezent
Om man ska hålla sig i ungefärlig samma tidsepok så bör man inte glömma Mazda RX-7 II Turbo.
Har ägt en själv och det är en fruktansvärt rask liten rackare till bil.

Fabriksuppgift gällande RX-7 II Turbo -88
HK: 181 hk
NM: 236 Nm.
0-100 km/h: 7,2 sek.
Toppfart: Ca 230 km/h.

Min RX-7:a var dessutom lagom trimmad och jag kan ärligt säga att den Porsche 944 turbo jag nyligen ägde hade åkt på däng.
RX-7:an var ruskigt snabb. Körde bland annat ifrån en Audi/Porsche RS2 vid en nattlig strippen-uppgörelse, vilket var extra roligt då RS2-ägaren dessförinnan öst glåpord åt "den där jäkla riskokaren" som jag körde.
Men tji fick han!

8)

(Sedan finns förvisso enklare, tråkiga RX-7 utan turbo också ... Då blir det givetvis inte lika roligt på långa vägar ...)

Posted: 2010-01-19 20:26:55
by Goran
Kolla upp Nissan 200 SX. Trimvänliga och är nog en eller ett par nivåer kvickare än en 944. Billiga med.

"(Sedan finns förvisso enklare, tråkiga RX-7 utan turbo också ... Då blir det givetvis inte lika roligt på långa vägar ...)"
BAH HUMBUG!
Jag har en Roadsport C-trimmad RX-7 N/A (FC) på ca 170 hk. Den känns betydligt rappare än en 944, och med mitt Racing Beat avgassystem...reser sig håren på armarna vid varje gaspådrag. :twisted:
Även på omkörda bilar. Fråga JOMP på forumet. :D
FB versionen (pre-1986) är ganska slö dock, men den har bara ca 115 hk.
RX-7 dricker en hel del soppa.

mvh
Goran

Posted: 2010-01-20 08:21:28
by patand
Goran wrote:Jag har en Roadsport C-trimmad RX-7 N/A (FC) på ca 170 hk. Den känns betydligt rappare än en 944, och med mitt Racing Beat avgassystem...r
Fast i denna tråden var det ju standardbilar som skulle jämföras... ;)

Posted: 2010-01-20 08:41:56
by Goran
patand wrote:
Goran wrote:Jag har en Roadsport C-trimmad RX-7 N/A (FC) på ca 170 hk. Den känns betydligt rappare än en 944, och med mitt Racing Beat avgassystem...r
Fast i denna tråden var det ju standardbilar som skulle jämföras... ;)
Bilen är helt standard. Trimmet består i nytt avgassystem, som ger ca 20hk. Original har den 150hk. Voilá. Inga konstigheter. Wanklar har den egenheten att svara mycket bra på öppnare avgassystem.
Min bil är bromsad till 168 hk på rullande landsväg. Jag antar att den hade 150 kr original.

mvh
Goran

Posted: 2010-01-20 12:06:17
by patand
Goran wrote:Trimmet består i nytt avgassystem, som ger ca 20hk.
Då är den inte standard.

Standard har den alltså 150Hk.

Posted: 2010-01-20 14:27:37
by M-Nilsson
Lotus Esprit S3 från -84 verkar ligga rätt lika med 944 S2. Lotusen väger endast 1040 kg enligt min källa vilket den vinner på även att S2 har mycket mer vrid å fler pollar!

Designmässigt gillar jag denna Lotus! Dess väghållning lär nog inte heller vara mycket sämre än 944an!
944 S2
HK:211
NM: 280
0-100: 7,1 sek

Lotus Esprit S3 -84
HK: 160
NM: 208
0-100: 6,8 sek

Posted: 2010-01-20 14:54:52
by Pehr Johnsson
Sen kan man ju försöka med konststycket att få plats i Espriten......

Posted: 2010-01-20 15:17:39
by M-Nilsson
Pehr Johnsson wrote:Sen kan man ju försöka med konststycket att få plats i Espriten......
men det är nog lättare att komma in..än ut :D