Page 1 of 2
Lite information från Svensk bilprovning
Posted: 2010-01-12 16:27:57
by Mats Jacobsson
Var och besiktigade familjebilen en Saab 9-5 -04 i dag.
När jag kört in i hallen kom dom men en mätare som dom hakade på ODB 2 kontakten. Och läste ur felkoderna hur bilen.
Nyfiken som man är frågande jag varför de gör detta, svaret blev.
Detta är bara på prov men kommer att vara obligatoriskt om 6 månader.
Det är så många som chipar sina bilar i dag så vi kollar om det är original chip i bilen.
Kan vara bra att veta för Er med nyare bilar som är Chipade.
PS. Min bil fick blankt papper och inga felkoder.
Posted: 2010-01-12 18:07:34
by Patrik Börjesson
Inte ser dom om bilen är Chippad med en vanlig felkodsläsning?
Posted: 2010-01-12 18:19:30
by FekZen
Nopes dem kan bara se felkoder. Finns dock massa tveksamma mjukvaror som folk använder som i sin tur har genererat felkoder och det kan dem eventuellt ha någon synpunkt på. Men om motorn är rätt chippad, så skapas inga felkoder.
Mvh//A.Fekzen
Posted: 2010-01-12 18:30:00
by 944_Driver
Bara på bilar efter 2002 års modell också.
//Magnus
Posted: 2010-01-12 18:59:04
by Mats Jacobsson
Besiktnings mannen på stod att de kan se om det är original chip i bilen.
Ja det är bara för nyare bilar tror han så 98 och uppåt
Posted: 2010-01-12 19:26:10
by makkanftw
Varierar nog från tillverkare till tillverkare om det finns OBD eller ej.. Volvo 850 har det från 96 och framåt tex.
Posted: 2010-01-12 20:18:22
by real
Posted: 2010-01-12 23:14:19
by FekZen
Mats Jacobsson wrote:Besiktnings mannen på stod att de kan se om det är original chip i bilen.
Ja det är bara för nyare bilar tror han så 98 och uppåt
Det lovar jag att han inte kan

jag menar, det finns hundratal mjukvaror till varje modell så att han skulle kunna få fram om det är en standard eller inte ser jag som omöjligt, men om 10 år kanske det kan vara verklighet.
Dock finns det i helt nya audi bland annat något dem kallar tuningschutz, men jag tror det bara är uppbyggt för att försöka hindra chiptrimning över huvud taget och har heller inget med själva bes kontrollen att göra.
Framgår på deras hemsida att e-diagnos som dem kallar det, går enbart ut på att läsa av felkoder, var på dem kontrollerar motorfelkoder airbag mm.
Det roliga är ju att det är lätt hänt att en felkod registreras utan vidare ibland och så är den bara att radera, alltså borde man utan problem kunna hävda att det måste varit ett "temporärt fel" om dem nu skulle lyckas hitta nått
Mvh//A
Posted: 2010-01-13 00:30:58
by Johnny
Med ett riktigt diagnosverktyg så kommer de väl att läsa mer än felkoder tex,
Verkningsgrad katalysator, lamda, avgasrecirkulation.
Serienummer, Flash-status, Hårdvarunummer, chassinummer.
ABS, här ser de direkt om ABS-lampan är kopplad till tex oljetryckskontakten!

Detta är bara en bråkdel av den informationen jag kan få från mitt VCDS. Så kanske är det inte så långt bort att man kan inhämta motorvärden som skiljer sig så markant att det kan
misstänkas chip-trim

chip
Posted: 2010-01-13 09:13:59
by 931Melander
Det må vara att man kan se om en bil är chippad eller inte men det verkar ju onekligen mycket värre att bilprovningen kan komma att underkänna en bil pga en felkod.
De skriver ju att 7% av bilarna skulle underkännas!
Vi ses nog i kön till ombesiktningarna framöver.
Posted: 2010-01-13 10:28:10
by FekZen
goto737> Sanningen är att det är väldigt långt till att någon skulle kunna se om vissa mappar är oförändrad eller inte, mapparna är olika i varje mjukvara och finns som sagt hundratals olika till varje modell. Dessutom är det i bilar från 2002 tusentals mappar, där man kanske justerar upp till ett 20tal mappar. Och där säkert 100 mappar skiljer i olika mjukvaru versioner.
Styrsystem tillverkarna skulle aldrig låta någon sitta på kopior av alla original i jämföringssyfte. Vanliga verkstäder har inte ens tillgång till originalen förutom i krypterad form så går enbart att flasha in, inte jämföra mot vad som sitter i.
Men man ska inte ifrånta dem möjligheten, för det går självfallet att se! Men jag tror det är långt kvar till dess

och när det är verklighet så lovar jag tillhandahålla ett miniabonnemang där det ingår att under besiktningen sätta i original igen och sedan sätta i den modifierade mjukvaran direkt efteråt
931Melander>
Jo, det är mkt intressant. Jag har också svårt att förstå hur deras strategi ser ut. Man måste ju till att börja med radera felkoderna för att enbart kika på för tillfället anliggande fel. Och fel som ligger an för tillfället, ja det är väl vettigt att dem hittar det. Kanske finns en oro för att folk kopplar ur motorfels lampan vad vet jag.
Gissningsvis är det lite skrämseltaktik också från bilprovningen, målet är kanske att försöka sätta igång rykten som gör att folk inte vågar sig på att förändra saker på bilen.
Mvh//A
Posted: 2010-01-13 14:30:09
by Patrik Börjesson
Då kan dom alltså även släcka service lampor etc, det är ju bra.

Så slipper man åkta till verkstan å pröjsa dom för det när man har hemma servat bilen

Posted: 2010-01-13 20:21:30
by Mats Jacobsson
Är du helt säker FekZen att det inte går att hämta ut identiteten på Chipet?
Posted: 2010-01-13 20:55:18
by FekZen
Mats Jacobsson wrote:Är du helt säker FekZen att det inte går att hämta ut identiteten på Chipet?
Japp, jag väljer ju själv om jag ska ändra ECU nummer och Software nummer som står, jag har i vissa fall då jag gjort Bmw turbo chip skrivit "Fekzen 325i Turbo" istället för 0 261 200 413 som stått där innan
Men normalt ändrar man inget som har med någon form av identitet att göra, det är bara mappvärden. Det snabbaste sättet att kolla om bilen är chipad är att åka till någon som sysslar med chiptrimning, varpå man läser ur mjukvaran och letar fram ett hyffsat original att jämföra med.
Nästa tanke är också - men vad händer om bilprovningen börjar uppdatera mjukvaran på alla bilar som kommer in? Ja skulle det bli så, då försvinner chipp inställningarna. Men det lär inte hända, då inte ens verkstäderna gör det i dagsläget. Dem säger på verkstäder generellt att "uppdatera inga mjukvaror i onödan" för kunden kan märka att saker har förändrats osv, det skapar mer problem än vad det gör nytta.
Fick tex lära mig det då jag gick kursen för volvos VCADS Pro att man ska försöka hålla sig ifrån att uppdatera mjukvara om det nu inte är något direkt fel som man kan anta har med mjukvaran att göra.
Mvh//A.Fekzen
Posted: 2010-01-13 22:22:53
by Peter Olesen
Med OBD kan man bara läsa ut felkoder som har med avgasrening att göra. Men det betyder också att om ett chip är dåligt så att t ex lambda hamnar utanför spec så sätts en felkod. Även omkopplingar som goto737 skriver om kan avläsas.
För att kunna kolla programmering, som vanligen görs med checksummor, så behövs ett verkstadssystem som är modellberoende. Dvs det skiljer på Volvo, BMW, SAAB osv osv, inte ens kommunikationen är samma, alla använder sin egen standrad, även om det är CAN (vanligast idag)
Det var också det som gjorde att CARB i USA (Carlifornien) krävde en gemensam standard för att kunna kolla en bils status på motor och avgassystem. Det blev OBD som alla tillverkare måste stödja, vid sidan om sitt eget system.
/Peter (som jobbade med Volvos bildiagnos 2001-2003)