Lite information från Svensk bilprovning

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Lite information från Svensk bilprovning

#1 Post by Mats Jacobsson »

Var och besiktigade familjebilen en Saab 9-5 -04 i dag.
När jag kört in i hallen kom dom men en mätare som dom hakade på ODB 2 kontakten. Och läste ur felkoderna hur bilen.
Nyfiken som man är frågande jag varför de gör detta, svaret blev.
Detta är bara på prov men kommer att vara obligatoriskt om 6 månader.
Det är så många som chipar sina bilar i dag så vi kollar om det är original chip i bilen.

Kan vara bra att veta för Er med nyare bilar som är Chipade.

PS. Min bil fick blankt papper och inga felkoder.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#2 Post by Patrik Börjesson »

Inte ser dom om bilen är Chippad med en vanlig felkodsläsning?

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#3 Post by FekZen »

Nopes dem kan bara se felkoder. Finns dock massa tveksamma mjukvaror som folk använder som i sin tur har genererat felkoder och det kan dem eventuellt ha någon synpunkt på. Men om motorn är rätt chippad, så skapas inga felkoder.

Mvh//A.Fekzen
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Bara på bilar efter 2002 års modell också.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#5 Post by Mats Jacobsson »

Besiktnings mannen på stod att de kan se om det är original chip i bilen.
Ja det är bara för nyare bilar tror han så 98 och uppåt
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#6 Post by makkanftw »

Varierar nog från tillverkare till tillverkare om det finns OBD eller ej.. Volvo 850 har det från 96 och framåt tex.
- Marcus

real
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2008-05-26 20:52:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by real »


User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#8 Post by FekZen »

Mats Jacobsson wrote:Besiktnings mannen på stod att de kan se om det är original chip i bilen.
Ja det är bara för nyare bilar tror han så 98 och uppåt
Det lovar jag att han inte kan :) jag menar, det finns hundratal mjukvaror till varje modell så att han skulle kunna få fram om det är en standard eller inte ser jag som omöjligt, men om 10 år kanske det kan vara verklighet.

Dock finns det i helt nya audi bland annat något dem kallar tuningschutz, men jag tror det bara är uppbyggt för att försöka hindra chiptrimning över huvud taget och har heller inget med själva bes kontrollen att göra.

Framgår på deras hemsida att e-diagnos som dem kallar det, går enbart ut på att läsa av felkoder, var på dem kontrollerar motorfelkoder airbag mm.
Det roliga är ju att det är lätt hänt att en felkod registreras utan vidare ibland och så är den bara att radera, alltså borde man utan problem kunna hävda att det måste varit ett "temporärt fel" om dem nu skulle lyckas hitta nått :p

Mvh//A
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#9 Post by Johnny »

Med ett riktigt diagnosverktyg så kommer de väl att läsa mer än felkoder tex,
Verkningsgrad katalysator, lamda, avgasrecirkulation.
Serienummer, Flash-status, Hårdvarunummer, chassinummer.
ABS, här ser de direkt om ABS-lampan är kopplad till tex oljetryckskontakten! :)
Detta är bara en bråkdel av den informationen jag kan få från mitt VCDS. Så kanske är det inte så långt bort att man kan inhämta motorvärden som skiljer sig så markant att det kan
misstänkas chip-trim :roll:

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

chip

#10 Post by 931Melander »

Det må vara att man kan se om en bil är chippad eller inte men det verkar ju onekligen mycket värre att bilprovningen kan komma att underkänna en bil pga en felkod.
De skriver ju att 7% av bilarna skulle underkännas!

Vi ses nog i kön till ombesiktningarna framöver.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#11 Post by FekZen »

goto737> Sanningen är att det är väldigt långt till att någon skulle kunna se om vissa mappar är oförändrad eller inte, mapparna är olika i varje mjukvara och finns som sagt hundratals olika till varje modell. Dessutom är det i bilar från 2002 tusentals mappar, där man kanske justerar upp till ett 20tal mappar. Och där säkert 100 mappar skiljer i olika mjukvaru versioner.
Styrsystem tillverkarna skulle aldrig låta någon sitta på kopior av alla original i jämföringssyfte. Vanliga verkstäder har inte ens tillgång till originalen förutom i krypterad form så går enbart att flasha in, inte jämföra mot vad som sitter i.

Men man ska inte ifrånta dem möjligheten, för det går självfallet att se! Men jag tror det är långt kvar till dess :) och när det är verklighet så lovar jag tillhandahålla ett miniabonnemang där det ingår att under besiktningen sätta i original igen och sedan sätta i den modifierade mjukvaran direkt efteråt :)

931Melander>
Jo, det är mkt intressant. Jag har också svårt att förstå hur deras strategi ser ut. Man måste ju till att börja med radera felkoderna för att enbart kika på för tillfället anliggande fel. Och fel som ligger an för tillfället, ja det är väl vettigt att dem hittar det. Kanske finns en oro för att folk kopplar ur motorfels lampan vad vet jag.

Gissningsvis är det lite skrämseltaktik också från bilprovningen, målet är kanske att försöka sätta igång rykten som gör att folk inte vågar sig på att förändra saker på bilen.

Mvh//A
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#12 Post by Patrik Börjesson »

Då kan dom alltså även släcka service lampor etc, det är ju bra. ;) Så slipper man åkta till verkstan å pröjsa dom för det när man har hemma servat bilen :)

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#13 Post by Mats Jacobsson »

Är du helt säker FekZen att det inte går att hämta ut identiteten på Chipet?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#14 Post by FekZen »

Mats Jacobsson wrote:Är du helt säker FekZen att det inte går att hämta ut identiteten på Chipet?
Japp, jag väljer ju själv om jag ska ändra ECU nummer och Software nummer som står, jag har i vissa fall då jag gjort Bmw turbo chip skrivit "Fekzen 325i Turbo" istället för 0 261 200 413 som stått där innan :)

Men normalt ändrar man inget som har med någon form av identitet att göra, det är bara mappvärden. Det snabbaste sättet att kolla om bilen är chipad är att åka till någon som sysslar med chiptrimning, varpå man läser ur mjukvaran och letar fram ett hyffsat original att jämföra med.

Nästa tanke är också - men vad händer om bilprovningen börjar uppdatera mjukvaran på alla bilar som kommer in? Ja skulle det bli så, då försvinner chipp inställningarna. Men det lär inte hända, då inte ens verkstäderna gör det i dagsläget. Dem säger på verkstäder generellt att "uppdatera inga mjukvaror i onödan" för kunden kan märka att saker har förändrats osv, det skapar mer problem än vad det gör nytta.
Fick tex lära mig det då jag gick kursen för volvos VCADS Pro att man ska försöka hålla sig ifrån att uppdatera mjukvara om det nu inte är något direkt fel som man kan anta har med mjukvaran att göra.

Mvh//A.Fekzen
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#15 Post by Peter Olesen »

Med OBD kan man bara läsa ut felkoder som har med avgasrening att göra. Men det betyder också att om ett chip är dåligt så att t ex lambda hamnar utanför spec så sätts en felkod. Även omkopplingar som goto737 skriver om kan avläsas.

För att kunna kolla programmering, som vanligen görs med checksummor, så behövs ett verkstadssystem som är modellberoende. Dvs det skiljer på Volvo, BMW, SAAB osv osv, inte ens kommunikationen är samma, alla använder sin egen standrad, även om det är CAN (vanligast idag)

Det var också det som gjorde att CARB i USA (Carlifornien) krävde en gemensam standard för att kunna kolla en bils status på motor och avgassystem. Det blev OBD som alla tillverkare måste stödja, vid sidan om sitt eget system.

/Peter (som jobbade med Volvos bildiagnos 2001-2003)
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users