Porsche 968 turbo

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 443
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Porsche 968 turbo

#1 Post by laakso »

Fick en fin Porsche bok i julklapp och när jag satt och bläddrade i den igår kväll så fanns 968 turbo med som modell. Enligt Wikipedia tillverkades bara 15 st.
Har någon sett en sådan och har ni någon aning vad en sån skulle kosta? Inte för att jag tänkte köpa en, mest nyfiken.

Edit:
Efter lite sökning på nätet hittade jag en till salu.
Hmm, hur får man ihop 99.000 euro?

http://www.springbok.de/fahrzeugbestand/index.php
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Frostyfog »

i den diskreta färgen också :)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Maxx »

Springbok brukar ha en och annan intressant 924/944/968. De verkar ha specialiserat sig lite på våra favoriter. :d=:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Bosse »

Här en hemsida om de fyra 968 Turbo RS som Porsche tillverkade.
http://968turbo.homestead.com/

Och denna svenskbyggda. Sidan är dock lite problematisk för mig.
http://www.arkblad.com/

Ytterligare en svensk Turbo S /Rs kopia finns i landet. En röd som kommer från Göteborg från början.

Bosse

User avatar
PG
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2007-07-18 22:36:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falun
Contact:

Den röda turbokopian

#5 Post by PG »

Bosse wrote:
Ytterligare en svensk Turbo S /Rs kopia finns i landet. En röd som kommer från Göteborg från början.

Bosse
Det är jag som har den röda turbokopian från "Götet". Den kommer förhoppningsvis ut till våren mer RS lik en någonsin... 8) :lol:

//PG

real
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2008-05-26 20:52:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by real »

Går det att regga om en 968 till 968 Turbo ?
Vilken effekt/vridmoment står det att 968:an klarar i fordonspapprena som SBP har ?

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#7 Post by tkgb »

Tror det är svårt att regga med turbomotor då bilen är ganska ny.
Skulle tippa att dom flesta helt enkelt väljer att gömma turbon lite vid besiktningen :)


mvh tommy

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#8 Post by Robert Örebro »

Vilka bilar....... :P
Känns ju som man måste göra en kulturinsats och bygga en exakt kopia.
Helst då en turbo RS såklart :P
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#9 Post by snugge »

ett alternativ kanske är att bygga om en 944 turbo? ...eller?
visst är det någon här på forumet som fixat 968 plast runtom på sin 944?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Maxx »

real wrote:Går det att regga om en 968 till 968 Turbo ?
Vilken effekt/vridmoment står det att 968:an klarar i fordonspapprena som SBP har ?
Jag kollade lite på SFRO:s sida och hittade en lathund (http://www.sfro.com/avgasrening.html):
(kopierade det intressanta)
SFRO wrote:AVGASREGLER
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!


VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.


GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT

Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
Min slutsats är att om man har en 968 som är reggad före 1 januari 1993 så är det inga problem med att byta till en komplett 951-motor, men helst inklusive växellådan också. (Verkar inte vara ett absolut krav så det kanske man kan slippa.)

Tycker det känns märkligt att de reglerna inte även gäller nyare bilar (av samma vikt osv).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#11 Post by gegge »

Regga som ombyggt fordon, eller enklast till en 951 motor och drivlina MED kat. Sedan byter man "bara" blocket och växellådan så är man väldigt nära en orginal 968 turbo.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Maxx »

gegge wrote:Regga som ombyggt fordon, eller enklast till en 951 motor och drivlina MED kat. Sedan byter man "bara" blocket och växellådan så är man väldigt nära en orginal 968 turbo.
Det krävs en del för att en bil ska klassas som ombyggt fordon. Men att regga en 968 (som är reggad före 1 jan 1993) med en 951-motor med kat och drivlina för att sen byta till 3-liters block och lite annat låter som vägen att gå.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

real
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2008-05-26 20:52:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by real »

Enligt nedan återstår då frågan vad 968:an är godkänd för effekt/vridmoment.

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Maxx »

real wrote:Enligt nedan återstår då frågan vad 968:an är godkänd för effekt/vridmoment.

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
En 951-motor har 4% mer effekt och 15% mer vrid, så det borde inte vara några problem? Lite mycket vrid men det får man väl hoppas de släpper igenom, annars blir det till att kontakta Porsche för att få ett intyg. Om Porsche sen utfärdar intyg vet jag inte, men de är nog mer villiga än andra tillverkare (min gissning).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by Frostyfog »

Men gäller det regelverket om man bygger upp ett 968-chassi till 968turbo-specifikation? behövs ett intyg på att något byggt utanför Porsches fabrikslokaler är identiskt med orginalprodukten när det består av samma delar?
Om ja... byråkrati ftl!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users