Vikt på 968 CS?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Vikt på 968 CS?

#1 Post by SebStein »

Tjena!

Jag har hört och läst så många olika viktuppgifter, så nu tänkte jag försöka få en klar bild av det. Vet nån här hur det ligger till?

Har hört allt mellan 1250-1380kg.

Min är en CS men M030, M220 och skalstolar, men annars helt kal. Inga andra tillval förutom radio :)


Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#2 Post by Robert Örebro »

Du såg mitt inlägg om vikt i min biltråd?

MVH
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Maxx »

Tyska wikipedia anger 1320 kg för 968 CS, 50 kg mindre än standardcoupén. Har inte instruktionsboken tillgänglig just nu.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#4 Post by SebStein »

Robert Örebro wrote:Du såg mitt inlägg om vikt i min biltråd?

MVH
Nää? Tror inte det... :?
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#5 Post by jonaslarsson »

jag har för mig att min cs vägde 1320kg när den va helt orginal och nu väger den in på 1250kg lite rensad med bur :)
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

jonaslarsson wrote:jag har för mig att min cs vägde 1320kg när den va helt orginal och nu väger den in på 1250kg lite rensad med bur :)
Vad innebär "lite rensad" i detalj? :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#7 Post by jonaslarsson »

har slängt ut hela orginal mattan och klätt fram till baksätet med ny nålfilts matta inget reservhjul, lättvikts batteri, alusvänghjul bortplockade balansaxlar och ett annat avgasystem plus lite andra små detaljer
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#8 Post by SebStein »

70kg är bra jobbat. Fick du ihop det av det du nämnde däe bara?

/Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Maxx »

jonaslarsson wrote:har slängt ut hela orginal mattan och klätt fram till baksätet med ny nålfilts matta inget reservhjul, lättvikts batteri, alusvänghjul bortplockade balansaxlar och ett annat avgasystem plus lite andra små detaljer
Och det ger 70 kg? :o
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Dan Winberg »

1280 vägde min nyss med 20l bensin och lite packning i. Det är ju ingen CS iof.
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Vad är det för sorts vikt ni pratar om? Pratar alla om samma sorts vikt?

(det relevanta är ju i princip "målgångsvikt", det motsvaras närmast av tjänstevikt tror jag)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Cédric »

Pär Hylander wrote:Vad är det för sorts vikt ni pratar om? Pratar alla om samma sorts vikt?

(det relevanta är ju i princip "målgångsvikt", det motsvaras närmast av tjänstevikt tror jag)
Detta är ju det största problemet när man jämför bilvikter eller försöker googla vikter. Alla mäter olika och regpapprena kan med stor sannolikhet inte stämma. Det enda som är relevant är ju uppmätt vikt med känd mängd bränsle, som du säger pär. Det är inte första gången detta vikttrasslande dyker upp på forumet :)

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by gurra »

Nja tjänstevikt är ju rätt dumt att jämföra här då det inkluderar föraren.
Däremot bilen "race ready" med en känd mängd bränsle är intressant.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

gurra wrote:Nja tjänstevikt är ju rätt dumt att jämföra här då det inkluderar föraren.
Däremot bilen "race ready" med en känd mängd bränsle är intressant.
Tjänstevikt må vara felvisande pga utrustningsnivåer, men att det skulle vara fel att ha med piloten håller jag inte med om.

I "alla" racingsammanhang så är det målgångsvikt som mäts, dvs med pilot.

Skitsamma igentligen, men man få passa sig för att jämföra potatis och bananer
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gurra »

Pär Hylander wrote:
gurra wrote:Nja tjänstevikt är ju rätt dumt att jämföra här då det inkluderar föraren.
Däremot bilen "race ready" med en känd mängd bränsle är intressant.
Tjänstevikt må vara felvisande pga utrustningsnivåer, men att det skulle vara fel att ha med piloten håller jag inte med om.

I "alla" racingsammanhang så är det målgångsvikt som mäts, dvs med pilot.

Skitsamma igentligen, men man få passa sig för att jämföra potatis och bananer
Men i diskussioner som tar upp själva bilens vikt, olika utrustningsnivåer, möjliga viktminsknignar osv. blir det helknasigt att blanda in förare.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users