Page 1 of 2
Pris-/värdesutveckling 968CS (?)
Posted: 2009-11-11 11:18:07
by SebStein
Tjena!
Hur ser pris-/värdeutvecklingen ut för en 968CS i dagläget? Och vad kan man förvänta sig frammåt några år?
Jag förstår att det inte går att uttala sig om exakt, men hur ser trenden ut.
Att de inte kommer att tappa i värde som en "vanlig bil" är ju ganska klart.
Om jag har förstått det rätt så har den ganska mycket redan avstannat i värdetapp och i vissa fall nästan sett ut att börja öka lite.
Ni som har lite bättre koll, vad tror/läser nu ut av läget? Jag är ju ny i Porsche-gejmet och köper, om allt går som det skall, min första på söndag
mvh Sebbe
Posted: 2009-11-11 11:41:01
by patand
Jag tror en välskött CS kommer stå i samma eller kanske t.om mer pengar om några år (inte medräknat inflationspåverkan och förändrat pengavärde).
Men det är ju bara vad jag tror....

Posted: 2009-11-11 13:34:11
by SebStein
Tjena patand!
Jo, det är väl lite den uppfattningen jag har fått åxå. Men som sagt, är så ny i Porschevärlden, så de e inte lätt att ha en åsikt än.
/Sebbe
Posted: 2009-11-11 14:38:35
by gegge
I orginalskick och välskött tror jag att den kommer att stiga i värde. Visserligen konkurrerar den med Boxter i pris och körglädje, men service/underhåll och plats vinner den på.
Posted: 2009-11-11 15:24:24
by Pehr Johnsson
Boxster växer ju på träd, 968CS är ganska ovanliga.
Posted: 2009-11-11 18:35:41
by jerker67
Bilar har täckt kaross: Boxter är ingen bil det är en Cab

..... Cayman är en bil......... 968 verkar stiga lite tycker jag med.
Posted: 2009-11-11 23:40:00
by Maxx
968 Clubsport har ju fått rykte om sig som kompetent trackdaybil och det håller nog priset uppe.
Vad gäller värdeminskning så nådde priserna botten för några år sen och ökat runt 50% sen dess. Tror det planar ut nu men att det kommer att skilja rätt rejält, kanske 60.000-80.000 kr, mellan de billigaste och de dyraste.
En bil som inte är kraftigt modifierad eller som går att återställa till original (dvs alla delar finns kvar och inget är uppkapat) tror jag håller värdet bäst på lång sikt. De dyraste bilarna just nu är nog de som hade skalstolsinredningen, M220 och M030 från fabriken och som är moderat modifierade med "rätt prylar"; större bromsar fram, hårdare coilovers, med mera.
Posted: 2009-11-12 14:40:39
by SebStein
Jag gillar det jag hör

Den jag slår till på har M030 och M220 samt är i ett strålande skick. Känns inte som en FÖR "risky" affär.
Tack för input allihop!
/Sebbe
Posted: 2009-11-12 16:01:07
by patand
SebStein wrote:Jag gillar det jag hör

Den jag slår till på har M030 och M220 samt är i ett strålande skick. Känns inte som en FÖR "risky" affär.
Tack för input allihop!
/Sebbe
Väntar spänt på en biltråd under "Våra bilar"!

Posted: 2009-11-12 16:34:17
by FredrikÅ
SebStein wrote:Jag gillar det jag hör

Den jag slår till på har M030 och M220 samt är i ett strålande skick. Känns inte som en FÖR "risky" affär.
Tack för input allihop!
/Sebbe
Fast du ska ju köpa bilen för vad den är värd idag, inte vad den "kanske är värd om fem år"..

Posted: 2009-11-12 17:00:10
by SebStein
FredrikÅ wrote:SebStein wrote:Jag gillar det jag hör

Den jag slår till på har M030 och M220 samt är i ett strålande skick. Känns inte som en FÖR "risky" affär.
Tack för input allihop!
/Sebbe
Fast du ska ju köpa bilen för vad den är värd idag, inte vad den "kanske är värd om fem år"..

Naturligtvis Fredrik

Jag var bara nyfiken på hur trenden såg ut. Kan man sen göra en bra affär är det ju en bonus.
mvh Sebbe
Posted: 2009-11-12 17:09:51
by Maxx
SebStein wrote:FredrikÅ wrote:
Fast du ska ju köpa bilen för vad den är värd idag, inte vad den "kanske är värd om fem år"..

Naturligtvis Fredrik

Jag var bara nyfiken på hur trenden såg ut. Kan man sen göra en bra affär är det ju en bonus.
mvh Sebbe
Trenden är baserad på vad som
har hänt ... Ingen av oss vet något om framtiden. En 968 CS kanske är stendöd på marknaden om två år, vem vet?
Köp bilen för att du vill ha just den och tycker den är värd pengarna för ditt eget användande. Du har ju tänkt att köra på bana med den; om du kraschar den på banan så tror jag inte att försäkringsbolaget betalar något. Bilen kan bil värd noll rätt snabbt. Det är värt att tänka på.
Posted: 2009-11-12 21:40:09
by Highway
en 968 CS eller 964 C2/RS eller 993 C2/RS är bättre än pengar på banken och mycket roligare än pengar på hög
Posted: 2009-11-13 10:25:02
by FredrikÅ
Highway wrote:en 968 CS eller 964 C2/RS eller 993 C2/RS är bättre än pengar på banken och mycket roligare än pengar på hög
Helt klart,
Men till dom överpriser man ser på vissa bilar, så kan man ju hitta andra,
betydligt roligare bilar för pengarna.

Posted: 2009-11-13 10:40:13
by Mr Dezent
Jag håller med FredrikÅ.
Även om vi nog alla här på forumet uppskattar 968 CS så är det bara att inse att floran av kompetenta och roliga bilar till vettiga priser bara blir allt större.
Detta kombinerat med det faktum att bara en mycket liten bråkdel specifikt söker efter just en Porsche 968 CS gör att det blir marigt.
Spelar ju ingen roll om 10 personer säger "Jag hade lätt betalat si och så mycket för en sådan" om ingen verkligen i slutändan gör det när den aktuella bilen är till salu.
Då brukar verkligheten oftast brutalt hinna ikapp.
Så att köpa sin bil i någon form av tro att det är en god ekonomisk investering är nog ingen bra idé.
Det kan mycket väl stämma att det faller så ut, men att iskallt räkna med det direkt när bilen köps? Mjae ...
Inköpskostnad samt kostnad för drift och utveckling av en entusiastbil är alltid en investering i din personliga fritid och hobby. Så sett en mycket välplacerad investering.
Ur en rent ekonomisk synvinkel handlar det dock ytterst sällan om en god affär som ger ekonomisk avkastning.
För när det handlar om entusiastbilar handlar det i regel bara om två saker:
Att njuta och att ha roligt.
Rent ekonomiskt är det i så gott som alla fall en ren och skär katastrof.